Hejsan! var förra sommaren och mappade min b230 med vems och körde på e85, fick dock avbryta för min wg var för liten. hade en del problem med misstädningar när jag körde i bänken men när jag bytte till MSD tändkablar så försvann de (fick dock inte testat om det funkade över 1,4bar för där tog wgn stopp)
Bytte då till en större wg och bilen gick bra, laddtrycket blev då ca 1.65-1.7bar.
Bytte sedan turbo och tankade bensin för det blev vinter och sedan skulle jag besikta den (körde på en bensin mapp då).
Körde hela vintern och nu förra veckan bessade jag den, nu har jag bytt tbx turbo osv och tankat e85 och bytt mapp så får jag misständningar när jag kommer över 1.3-1.4 bars laddtryck. Har kollat stiftgapet och det ligger precis över 0.8 och stiften ser bra ut.
Har inte pillat mycket med sprut och så innan men åkte ut och testade lite och fick bort misständningarna men behövde öka tändningen ganska rejält mot vad som var i mappen innan och som funkade bra förra sommaren.
Så jag undrar:
kan mina stift blivit dåliga på att köra på bensin ca 200-300mil?
Är det mycke att köra på 26graders tändning? (har 26 i rutan i VEtabellen och gissar att de betyder 26grader)
eller kan något annat vara fel?
Misständningar efter bränslebyte?
-
- För mycket laddtryck
- Posts: 114
- Joined: Thu Nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Misständningar efter bränslebyte?
Ja, självklart kan tändstift bli dåliga och speciellt när du bytt bränsle, turbo och configar hit och dit. 0,8 i gnistgap låter mycket så du kan ju börja med att minska det.
Att bara höja tändningen efter att någon har mappat den i bänk är som att be om ett ras
Att bara höja tändningen efter att någon har mappat den i bänk är som att be om ett ras
-
- För mycket laddtryck
- Posts: 114
- Joined: Thu Nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Misständningar efter bränslebyte?
Okej, ska åka och köpa nya stift nu, vad jag hört vill man ha så mycket gap som möjligt? hur mycket gap är en bra riktlinje?Steve wrote: ↑Thu Aug 10, 2023 2:24 pm Ja, självklart kan tändstift bli dåliga och speciellt när du bytt bränsle, turbo och configar hit och dit. 0,8 i gnistgap låter mycket så du kan ju börja med att minska det.
Att bara höja tändningen efter att någon har mappat den i bänk är som att be om ett ras
Har kvar mappen som den var innan så ska testa lägga in den när jag bytt stift.
-
- För mycket laddtryck
- Posts: 114
- Joined: Thu Nov 22, 2018 6:51 pm
Re: Misständningar efter bränslebyte?
Har satt gapet till o.65 på dom stiften som satt i och nu finns inga misständningar kvar på den "riktiga" tändmappen som gjordes i bänken.
Trodde inte 0.15mm i gap kunde spela så stor roll...
Trodde inte 0.15mm i gap kunde spela så stor roll...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21659
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: Misständningar efter bränslebyte?
gnist gapet är viktigt. vet att det har diskuterats här och där men har man 0.5mm så fungerar det har man mer så frågar man efter problem kort förklarat.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Misständningar efter bränslebyte?
Behöver man knacka ihop till 0.5 har man för dåliga tändspolar. 1mm gap ska funka till 150 hk per cylinder och det är inga problem om man kör aem separata spolar t.ex. VAG-spolarna är halvbra och där kan man behöva gå ner till 0.7 på 150 hk/cyl
Generellt kan man säga att gapet ska vara så stort som möjligt.
Generellt kan man säga att gapet ska vara så stort som möjligt.