B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21644
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Post by Jens Gustavsson »

den uppdaterade toppen redo för ihopmontering. lite större aria och lite större under ventilen till 0.88

sen har jag rundat av lite vassa kanter på kolvarna och i toppens förbräningsrum.

har tappat lite kompa där men hittat en B204 toppackning med 90mm borr istället för 93mm så blir nog liknade kompa och lite bättre ute mot packningen med 88.90mm borr.

har även mer kamaxlar att testa.

bottendelen sitter i dynon igen
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21644
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Post by Jens Gustavsson »

dragit toppen med mina M12 12.9 bultar och volvo b21 brickor och KL racing distanser så alla bultar har full längd denna gång.

40-60-90-110nm sen varmkörning med motorvärmaren till ca 80 grader i 3 timmar sen nedkyld till 30 grader med dyno vatten och sen låssa 20 grader och dra de till 110 först sen 125nm.

BULTARNA SMORDA MED COUGAR SPECIAL FETT.

BGA CH8393 PACKNING
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21644
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Post by Jens Gustavsson »

Några bilder
Attachments
20230807_200813.jpg
20230807_200813.jpg (240.57 KiB) Viewed 971 times
20230808_144422.jpg
20230808_144422.jpg (224.92 KiB) Viewed 971 times
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21644
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Post by Jens Gustavsson »

har startat motorn nu men jag har råkat skada 2200cc spridarna då de inte konserverades rätt men mattias ska kolla på dem sen.

satt i några gammla 1680cc jag hade och fixa till mappen lite och körde två pull på dryga 1 bar med nya BR9ES stift och de såg lite olika ut så jag körde dem i spridar testaren och de va lite olik så hittade några andra med annat nommer från B20 tiden som va mera likadana och nu ser avgastemp mer lika ut ska fortsätta senare i veckan med detta. va väldigt varmt och fuktigt också och jag körde vatten från dynotanken så vart ganska varm insugstemp.

återkommer när jag fin lirat lite mer,

blir kul detta!

mvh jens
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21644
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Post by Jens Gustavsson »

Har kört lite mera nu med den nya toppen och den ger 10-15 hk mer på 1.5 bar laddtryck eller 121 sug liter hk observerad effekt i liknande väder som tidigare.
Attachments
20230914_103336.jpg
20230914_103336.jpg (232.66 KiB) Viewed 535 times
20230914_103329.jpg
20230914_103329.jpg (278.54 KiB) Viewed 535 times
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21644
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Post by Jens Gustavsson »

satt och klura på planen hur jag ska fortsätta utväckligen av motorn då jag tog morron kaffet i verkstan tidigt i morsse och jag kom fram till att före jag börjar ändra nå stora grejor så ska jag testa nå små och enkla och på lunchen så stälde jag mig och slipa i insuget lite som tidigare bara va port matchat lite och tagit bort nå små grejor i. blir kul att se om det går att se nån skilnad. återkommer med resultatet... men det KL racing insuget flödade rätt bra som det va så har inte så höga förväntningar.

mvh jens
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21644
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Post by Jens Gustavsson »

snart kommer det en update på nästa fas i utväckligen av denna motor. 1809cc bottendelen är på väg ihop och nytt oljetråg och pump är under uppbyggnad för att klara framtidens mål på G kraft och 60fot.
Kalkyl
För mycket laddtryck
Posts: 392
Joined: Wed Aug 23, 2006 8:45 am
Location: Herrskogen

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Post by Kalkyl »

Härlig o spännade tråd o följa :thumbright:
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21644
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Post by Jens Gustavsson »

Håller på förbereda nästa utväcklings fas i comp 4v motorn. har monterat den smidda KL racing 72.8mm vevaxeln i B200 blocket (tidigare i dena tråd är det en B19 som är mer besläktad med en B23 än en B230)

B200 blocket med 88.9mm borr är ca 1mm tjockväggigare än en vanlig b230 block.

sen håller jag på bygga ett nytt oljetråg som är lite djupare och med bättre plasering av olje silen mer i mitten och närmare botten.

har lärt mig att på en B230 så är oljepumpen på samma ställe i blocket men primiär kuggen är framåt på en B20 och bakåt i en b230 så placerigen på silen blir mycket bättre med b20 modellen men inget passar i övrigt så är mycket jobb.

har portat och utökat arian och flödet på sugsidan oljepump så det matchar det högre rpm.

blir kul att se hur 1809cc svarar istället för 1986cc här framöver :thumbright:

insuget har också filats lite mer i för både bättre våt egenskaper och lite mer flöde och aria.
Attachments
20230922_134632.jpg
20230922_134632.jpg (256.63 KiB) Viewed 290 times
20230915_095202.jpg
20230915_095202.jpg (233.47 KiB) Viewed 290 times
20230918_095200.jpg
20230918_095200.jpg (162.1 KiB) Viewed 290 times
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21644
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm

Post by Jens Gustavsson »

sista pullet med det portade insuget och sista resan med vemset som käns lite jobbigt att byta bort då det fungerar så bra.

håller på med ett Maxxecu street nu även till vegan.


607 hk 8700+ rpm

121.8hk/litern sugmotor

1.51 bar

1010/ 12grader

25 insugstemp

film https://www.youtube.com/watch?v=GYP8Jie1XpY
User avatar
super7
Forumsberoende
Posts: 1677
Joined: Tue Nov 11, 2003 1:23 am
Location: Umeå

Re: B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm

Post by super7 »

Jens Gustavsson wrote: Mon Oct 02, 2023 11:40 amsista resan med vemset som käns lite jobbigt att byta bort då det fungerar så bra.

håller på med ett Maxxecu street nu även till vegan.
Du kommer inte att ångra dig :thumbright:

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21644
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm

Post by Jens Gustavsson »

nä det är bra grejor och de är fortfarande hungriga på att förbättra saker och de hör på en då man har synpunkter och ideer :thumbright:

dataloggen på 1000HZ är också jäkligt frän då man tunar chassin och power magnament!
Post Reply