B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21644
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm
den uppdaterade toppen redo för ihopmontering. lite större aria och lite större under ventilen till 0.88
sen har jag rundat av lite vassa kanter på kolvarna och i toppens förbräningsrum.
har tappat lite kompa där men hittat en B204 toppackning med 90mm borr istället för 93mm så blir nog liknade kompa och lite bättre ute mot packningen med 88.90mm borr.
har även mer kamaxlar att testa.
bottendelen sitter i dynon igen
sen har jag rundat av lite vassa kanter på kolvarna och i toppens förbräningsrum.
har tappat lite kompa där men hittat en B204 toppackning med 90mm borr istället för 93mm så blir nog liknade kompa och lite bättre ute mot packningen med 88.90mm borr.
har även mer kamaxlar att testa.
bottendelen sitter i dynon igen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21644
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm
dragit toppen med mina M12 12.9 bultar och volvo b21 brickor och KL racing distanser så alla bultar har full längd denna gång.
40-60-90-110nm sen varmkörning med motorvärmaren till ca 80 grader i 3 timmar sen nedkyld till 30 grader med dyno vatten och sen låssa 20 grader och dra de till 110 först sen 125nm.
BULTARNA SMORDA MED COUGAR SPECIAL FETT.
BGA CH8393 PACKNING
40-60-90-110nm sen varmkörning med motorvärmaren till ca 80 grader i 3 timmar sen nedkyld till 30 grader med dyno vatten och sen låssa 20 grader och dra de till 110 först sen 125nm.
BULTARNA SMORDA MED COUGAR SPECIAL FETT.
BGA CH8393 PACKNING
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21644
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm
Några bilder
- Attachments
-
- 20230807_200813.jpg (240.57 KiB) Viewed 971 times
-
- 20230808_144422.jpg (224.92 KiB) Viewed 971 times
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21644
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm
har startat motorn nu men jag har råkat skada 2200cc spridarna då de inte konserverades rätt men mattias ska kolla på dem sen.
satt i några gammla 1680cc jag hade och fixa till mappen lite och körde två pull på dryga 1 bar med nya BR9ES stift och de såg lite olika ut så jag körde dem i spridar testaren och de va lite olik så hittade några andra med annat nommer från B20 tiden som va mera likadana och nu ser avgastemp mer lika ut ska fortsätta senare i veckan med detta. va väldigt varmt och fuktigt också och jag körde vatten från dynotanken så vart ganska varm insugstemp.
återkommer när jag fin lirat lite mer,
blir kul detta!
mvh jens
satt i några gammla 1680cc jag hade och fixa till mappen lite och körde två pull på dryga 1 bar med nya BR9ES stift och de såg lite olika ut så jag körde dem i spridar testaren och de va lite olik så hittade några andra med annat nommer från B20 tiden som va mera likadana och nu ser avgastemp mer lika ut ska fortsätta senare i veckan med detta. va väldigt varmt och fuktigt också och jag körde vatten från dynotanken så vart ganska varm insugstemp.
återkommer när jag fin lirat lite mer,
blir kul detta!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21644
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm
Har kört lite mera nu med den nya toppen och den ger 10-15 hk mer på 1.5 bar laddtryck eller 121 sug liter hk observerad effekt i liknande väder som tidigare.
- Attachments
-
- 20230914_103336.jpg (232.66 KiB) Viewed 535 times
-
- 20230914_103329.jpg (278.54 KiB) Viewed 535 times
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21644
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm
satt och klura på planen hur jag ska fortsätta utväckligen av motorn då jag tog morron kaffet i verkstan tidigt i morsse och jag kom fram till att före jag börjar ändra nå stora grejor så ska jag testa nå små och enkla och på lunchen så stälde jag mig och slipa i insuget lite som tidigare bara va port matchat lite och tagit bort nå små grejor i. blir kul att se om det går att se nån skilnad. återkommer med resultatet... men det KL racing insuget flödade rätt bra som det va så har inte så höga förväntningar.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21644
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm
snart kommer det en update på nästa fas i utväckligen av denna motor. 1809cc bottendelen är på väg ihop och nytt oljetråg och pump är under uppbyggnad för att klara framtidens mål på G kraft och 60fot.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm
Härlig o spännade tråd o följa 

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21644
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm
Håller på förbereda nästa utväcklings fas i comp 4v motorn. har monterat den smidda KL racing 72.8mm vevaxeln i B200 blocket (tidigare i dena tråd är det en B19 som är mer besläktad med en B23 än en B230)
B200 blocket med 88.9mm borr är ca 1mm tjockväggigare än en vanlig b230 block.
sen håller jag på bygga ett nytt oljetråg som är lite djupare och med bättre plasering av olje silen mer i mitten och närmare botten.
har lärt mig att på en B230 så är oljepumpen på samma ställe i blocket men primiär kuggen är framåt på en B20 och bakåt i en b230 så placerigen på silen blir mycket bättre med b20 modellen men inget passar i övrigt så är mycket jobb.
har portat och utökat arian och flödet på sugsidan oljepump så det matchar det högre rpm.
blir kul att se hur 1809cc svarar istället för 1986cc här framöver
insuget har också filats lite mer i för både bättre våt egenskaper och lite mer flöde och aria.
B200 blocket med 88.9mm borr är ca 1mm tjockväggigare än en vanlig b230 block.
sen håller jag på bygga ett nytt oljetråg som är lite djupare och med bättre plasering av olje silen mer i mitten och närmare botten.
har lärt mig att på en B230 så är oljepumpen på samma ställe i blocket men primiär kuggen är framåt på en B20 och bakåt i en b230 så placerigen på silen blir mycket bättre med b20 modellen men inget passar i övrigt så är mycket jobb.
har portat och utökat arian och flödet på sugsidan oljepump så det matchar det högre rpm.
blir kul att se hur 1809cc svarar istället för 1986cc här framöver

insuget har också filats lite mer i för både bättre våt egenskaper och lite mer flöde och aria.
- Attachments
-
- 20230922_134632.jpg (256.63 KiB) Viewed 290 times
-
- 20230915_095202.jpg (233.47 KiB) Viewed 290 times
-
- 20230918_095200.jpg (162.1 KiB) Viewed 290 times
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21644
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm
sista pullet med det portade insuget och sista resan med vemset som käns lite jobbigt att byta bort då det fungerar så bra.
håller på med ett Maxxecu street nu även till vegan.
607 hk 8700+ rpm
121.8hk/litern sugmotor
1.51 bar
1010/ 12grader
25 insugstemp
film https://www.youtube.com/watch?v=GYP8Jie1XpY
håller på med ett Maxxecu street nu även till vegan.
607 hk 8700+ rpm
121.8hk/litern sugmotor
1.51 bar
1010/ 12grader
25 insugstemp
film https://www.youtube.com/watch?v=GYP8Jie1XpY
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm
Du kommer inte att ångra digJens Gustavsson wrote: ↑Mon Oct 02, 2023 11:40 amsista resan med vemset som käns lite jobbigt att byta bort då det fungerar så bra.
håller på med ett Maxxecu street nu även till vegan.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21644
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm
nä det är bra grejor och de är fortfarande hungriga på att förbättra saker och de hör på en då man har synpunkter och ideer
dataloggen på 1000HZ är också jäkligt frän då man tunar chassin och power magnament!

dataloggen på 1000HZ är också jäkligt frän då man tunar chassin och power magnament!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/