Kupefläkt Ascona b. Polo fläkt som går att använda?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Kupefläkt Ascona b. Polo fläkt som går att använda?

Inlägg av Moparboy440 »

Efter att ha varit svag en lång tid så har nu min kupefläkt i Asconan pajat helt. Verkar vara helt omöjligt att få tag på en ny. Har hört att att en fläkt från nån Polo modell ska se ganska lika ut och gå att få dit utan alltför stora modifikationer. Nån som vet nått om det? Eller några andra alternativ?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kupefläkt Ascona b. Polo fläkt som går att använda?

Inlägg av The »

Hur ser en sådan ut? Jag kan ha någon liggande, inte riktigt säker på vilken opel modell saker kommer ifrån 🫣
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Kupefläkt Ascona b. Polo fläkt som går att använda?

Inlägg av Moparboy440 »

Jag köpte en fläkt en fläkt från en 98:ans Polo för att den var billig,men där gick jag nog på en nit.
Ända som gick att använda från den var själva motorn, och på den måste jag korta axeln ett par cm. Blev tvungen att återanvända fläkthjulet från original fläkten och borra upp centrumet för att få det att passa på Polo motorn. Sen blev det att kapa lös flänsen från original fläkten och tillverka en adapter för att få den att passa på den nya motorn.
När jag äntligen fått klart allting och skruvat fast den nya fläkten och testkör blir det ett jävla ljud i kupén! Fläkten på Polo går moturs och nu suger den ut luften ur kupén istället för att blåsa :doh:
Så nu har jag kopplat om strömmen så den går medurs och nu blåser den riktigt bra faktiskt. Men mycket onödigt arbete blev det :angryfire:
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Skriv svar