"Kôdd i block" PV med luftfjädring
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 933
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
"Kôdd i block" PV med luftfjädring
För er som undrar vad som händer med Anglian så blev det ett litet mellanspel som, föga förvånande, tog längre tid än vad jag hade tänkt.
Har varit sugen att testa luftfjädring och ramlade över en PV som nästan var bortom all räddning.
Planen var ju att rostlaga lite, fixa bromsarna och slänga på luftfjädring.
Ska man ha luftfjädring vill man ju kunna lägga trösklarna i backen.
Sagt och gjort, på med de gamla 7" fälgarna jag hade på Amazonen och bort med fjädrar och genomslagsgummi.
Hm, nästan 15cm kvar innan trösklarna tar i.....
Då det var tänkt som ett snabbjobb tog jag inte så mycket bilder, men här kommer litegrann:
Såg faktiskt helt OK ut.
Lite suspekta lagningar
Där står Anglian och undrar vad som hände
Fjädrarna kunde man ta ut för hand.
*Kôdd i block ≈ nu går det inte mer
Har varit sugen att testa luftfjädring och ramlade över en PV som nästan var bortom all räddning.
Planen var ju att rostlaga lite, fixa bromsarna och slänga på luftfjädring.
Ska man ha luftfjädring vill man ju kunna lägga trösklarna i backen.
Sagt och gjort, på med de gamla 7" fälgarna jag hade på Amazonen och bort med fjädrar och genomslagsgummi.
Hm, nästan 15cm kvar innan trösklarna tar i.....
Då det var tänkt som ett snabbjobb tog jag inte så mycket bilder, men här kommer litegrann:
Såg faktiskt helt OK ut.
Lite suspekta lagningar
Där står Anglian och undrar vad som hände
Fjädrarna kunde man ta ut för hand.
*Kôdd i block ≈ nu går det inte mer
Senast redigerad av blackadder den mån sep 18, 2023 2:51 pm, redigerad totalt 2 gång.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 933
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re:
Den var imponerande dålig.
Men ganska snart var bakdelen rostfri...
Var väl i och för sig fri från det mesta....
Det som blev kvar.....
/Peter
Men ganska snart var bakdelen rostfri...
Var väl i och för sig fri från det mesta....
Det som blev kvar.....
/Peter
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Spännande
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 933
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re:
Var ju naturligtvis tvungen att göra en mock-up så man fick en bild av hur det skulle bli.
Det var en riktig motivationshöjare.
Nu ligger den på rambalkarna fram, så dom behövs sektioneras någon centimeter för att det ska bli kôddiblock.
Bakskärmarna behövdes flyttas upp litegrann, men det skulle ju ändå dit nya infästningar.
Även framnavet behöver flyttas upp ca 15cm för att det ska kunnas sänkas så mycket som behövs.
Lita att fnula på.
/Peter
Det var en riktig motivationshöjare.
Nu ligger den på rambalkarna fram, så dom behövs sektioneras någon centimeter för att det ska bli kôddiblock.
Bakskärmarna behövdes flyttas upp litegrann, men det skulle ju ändå dit nya infästningar.
Även framnavet behöver flyttas upp ca 15cm för att det ska kunnas sänkas så mycket som behövs.
Lita att fnula på.
/Peter
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Ja typ allt blir ju ballare ju närmare backen de kommer
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 253
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Klockrent.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 933
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re:
Javisst! Jag trodde man skulle bli mogen och förståndig när man blev äldre, men det går tydligen åt andra hållet.robinb3rgsten skrev: ↑tis sep 19, 2023 9:08 pm Ja typ allt blir ju ballare ju närmare backen de kommer
jajaja...
För att få ner den fram rotade jag i bra-att-ha lådan, och under över alla under hittade jag något som faktiskt var bra att ha.
nämligen spindlar med tillhörande bromsar från Amazon.
Undre spindelleden stämde förvånansvärt bra mot PV´ns bärarmar, och då fick man spindeln ca 7cm högre upp.
Fick göra nytt fäste till den övre spindelleden så slapp man hela PV´s konstiga lösning med bussningar och spindeltappar.
För att få geometrin att stämma angående bumpsteer och frigång fick jag använda höger sidas styrarm upp och ner på vänster sida.
Blev förvånansvärt bra. Nästan ingen rörelse alls i styrningen förutom precis innan ändlägena.
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Har faktiskt tänkt förut att en PV-framvagn kan se rätt bra ut estetiskt också
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 933
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Ja dom ser bra ut, ganska identiska med vissa Pontiac och Cheva.
Ska vara ganska bra geometri enligt dom som kan.
Med spindlarna högre upp var det lite närmare målet men fortfarande en hel del kvar.
Framvagnen behövde komma högre upp så det var bara att ta fram kapen.
Rambenen var ändå i behov av rostlagning och det var ju bekvämt att kunna göra det på bänken.
Med rambenen uppflyttad var det dags för prov montage igen.
Det blev över förväntan.
Liknande procedur med bakvagnen.
/Peter
Ska vara ganska bra geometri enligt dom som kan.
Med spindlarna högre upp var det lite närmare målet men fortfarande en hel del kvar.
Framvagnen behövde komma högre upp så det var bara att ta fram kapen.
Rambenen var ändå i behov av rostlagning och det var ju bekvämt att kunna göra det på bänken.
Med rambenen uppflyttad var det dags för prov montage igen.
Det blev över förväntan.
Liknande procedur med bakvagnen.
/Peter
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 933
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Med grovarbetet gjort var det bara att sätta fart med skärminfästning och plåt under bagageluckan.
När skärmarna bak höjdes fram åkte dom ner bak, så den plåten fick göras längre.
Fick med en krockad bagageluckan som fick donera plåt.
Drog även ut infästningarna bak så den blir lite fetare.
/Peter
När skärmarna bak höjdes fram åkte dom ner bak, så den plåten fick göras längre.
Fick med en krockad bagageluckan som fick donera plåt.
Drog även ut infästningarna bak så den blir lite fetare.
/Peter
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 933
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re:
Efter lite filurande på hur bälgar, stötdämpare och panhardstag skulle sitta blev det ett besök på den lokala verkstaden som knäckte till u-balk i 2mm plåt.
Blev även en plåt knäckt till sargen för bensintanken i 1,5mm som jag formade med krym/sträck tills den passade bra.
/Peter
Blev även en plåt knäckt till sargen för bensintanken i 1,5mm som jag formade med krym/sträck tills den passade bra.
/Peter
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Har du nån bild med bakskärmen på plats?
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Blir bra det där
/NXJ
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 933
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re:
Fäste till genomslagsgummit knåpades ihop, sedan började jag klä in u-balkarna med plåt.
Som synes fick jag provkört min nya sick och falsmaskin också.
Som synes fick jag provkört min nya sick och falsmaskin också.