Jag tror inte resten av sakerna håller ihop om jag går så mycket över 350 hästar. Visst finns det dom som laddat på mer effekt på originalmotorer men då med std kammar vilket jag inte har längre. Tanken med laddtrycksstyrningen är ju att kunna begränsa vridet på lägre varv främst. Lådan (getrag 265) och bakaxeln (1030 med torsendiff) ska ju orka med, även kopplingen (sachs 628 med organisk lamell, ska klara 450nm) bör räcka. Jag är nog mer orolig för kolvar/stakar
Singel må vara enklare, men jag har rätt kasst med utrymme, bästa platsen är egentligen långt ner i bakkant av motorn.. Jag kommer nog få räkna med någon form av oljepump också. I nuläget vill jag nog främst bilda mig en uppfattning om kostnad och möjligheter och sen därifrån ta ett beslut. Får man i turbo aggregat för en tusenlapp styck så tycker jag en tusen lapp till per agg ska räcka för att ha dom monterade på bilen. Sen tillkommer styrningen, eventuell oljepump, oljeslangar, tryckrör, intercooler och troligen spridare (dom jag har tror jag orkar strax under 300hk på e85). Så i krokarna av 10 000 exkl spridare känns inte helt orimligt i material?
Alternativet med singelturbo tror jag blir lite knepigare platsmässigt om jag inte tar fram kapen och går loss.. Eller sätter den i slutet av avgassystemet. Då känns nog en centrifugalare vettigare. Räknar jag samma kostnader där blir det kanske 3-5000 exkl kompressor och spridare. Men då får jag inte samma möjligheter till laddtrycksstyrning.
IHI VL38 hittade jag nu som alternativ, sitter på Fiat 500 bl a (1.4l motor med som mest 160hk original). Garret har ju en del varianter med men jag kan inte hitta några fysiska mått annat än kompressorhjul etc. Jag vill ju veta grovt hur stor den är utvändigt