Är det något gjort, typ O-ringat block?
Den lokala racern härikring svarvade ringar i 2mm koppar.
Sedan stansade han ur kanten runt cylindern på toppackningen och ersatte med denna.
Han har iofs en mekanisk verkstad, det underlättar ju...
Skulle det funka att vattenskära en packning i koppar?
Fast som du skriver så är det ju inget hejdlöst laddtryck heller, kan det vara spikningarna som har gjort att packningen gett upp?
Eller är det efterdragningen som spökar?
B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar
- blackadder
- Forumsberoende
- Posts: 882
- Joined: Sat Dec 19, 2009 11:20 am
- Location: Dingle
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21657
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar
jag använder toppackningen i dynon som en indekator på när förbräningen inte fungerar eller då topptrycken blir för höga. med en skärring så hade jag varit inne på tredje bottendelen redan med bara 155 dyno fullgas pull.
vanlig packning men 12.9 kvalitets industri bultar med kl racing alu förlängare ppå tre av bultarna. dragit till 125nm och vid demontering ca 110-115NM (lättar bult lite och drar tillbaka den lika) så tror inte det va åtdragningen som va felet.
sen såg jag och conny kompa några små spik märken på var kolv i klämspalten.
jag tror jag vart för ivrig med förtändningen i kombination med klämspalten va tjuven men även om laddtrycket va lågt (1.5bar) så är 607hk på 1986cc rätt så mycket effekt då fyllnadsgraden är så hög i denna motor.
som ett exempel på en 3 liters sexa vore det 920hk (och med corr ca 950hk) så det är ju ändå en del.
men frågan kvarstår ändå varför spikar det? jag kör spridarna på 720 grader utan kam synk nu ?? käns inte bra sen ser det ut som spridaren sprutar lite imot insugs röret och toppen väggar... inte optimalt heller. olja i förbräningsrum?? inte bra heller.
mvh jens
vanlig packning men 12.9 kvalitets industri bultar med kl racing alu förlängare ppå tre av bultarna. dragit till 125nm och vid demontering ca 110-115NM (lättar bult lite och drar tillbaka den lika) så tror inte det va åtdragningen som va felet.
sen såg jag och conny kompa några små spik märken på var kolv i klämspalten.
jag tror jag vart för ivrig med förtändningen i kombination med klämspalten va tjuven men även om laddtrycket va lågt (1.5bar) så är 607hk på 1986cc rätt så mycket effekt då fyllnadsgraden är så hög i denna motor.
som ett exempel på en 3 liters sexa vore det 920hk (och med corr ca 950hk) så det är ju ändå en del.
men frågan kvarstår ändå varför spikar det? jag kör spridarna på 720 grader utan kam synk nu ?? käns inte bra sen ser det ut som spridaren sprutar lite imot insugs röret och toppen väggar... inte optimalt heller. olja i förbräningsrum?? inte bra heller.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar
Det är ju ungefär som Gunnars genomskinliga slang till expansionskärletJens Gustavsson wrote: ↑Thu Oct 12, 2023 2:06 pm jag använder toppackningen i dynon som en indekator på när förbräningen inte fungerar eller då topptrycken blir för höga.

Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21657
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar
jag ser att slangen ut ur dyno kyltornet börjar vibrera då är det nå fel (kommer luft) men svårt att veta annars med en sån. i ett vanligt kylsystem så kan man ju logga trycket. nån med dyno som löst det på nå bra sätt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Posts: 21657
- Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
- Location: Tomterna/sävar
- Contact:
Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar
90 gram standard ventiler med BC
TDC lyft med 0.30 spel 4.8mm
AGAP enkel RC fjäder skimsad 1mm extra agap retaners och 37 lyftare
51
95
136
168
184
(11 191)
12 188
14 188
16 190
189 med insug
kommer mer snart
TDC lyft med 0.30 spel 4.8mm
AGAP enkel RC fjäder skimsad 1mm extra agap retaners och 37 lyftare
51
95
136
168
184
(11 191)
12 188
14 188
16 190
189 med insug
kommer mer snart
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/