Oljebyte för Audi ur Quattro

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
volvo740turbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: fre okt 24, 2008 1:51 am

Oljebyte för Audi ur Quattro

Inlägg av volvo740turbo »

Hallå!

Har stött på ett litet bekymmer som jag icke lyckats lösa själv eller med hjälp av Google!

Har tömt ur både växellådsoljan samt oljan till fördelningslådan på en Audi ur Quattro 1983 men jag hittar inte någon påfyllning för fördelningslådan , är tanken att oljan i växellådan strömmar över till fördelningslådan? Isåfall så ska man fylla på fullt i lådan och vänta sedan fylla på igen osv?

Sjukt dåligt med verkstadsinfo om dessa, även googlat på Audi 100/80 Quattro för att hitta denna info!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Oljebyte för Audi ur Quattro

Inlägg av quattro »

"Fördelningslådan" är inte en egen enhet utan sitter ihop med resten av växellådan och delar olja med den. Du fyller på olja genom pluggen i locket till främre differentialen ända tills det börjar rinna över. Om bilen står plant skall du då fått olja även i den bakre delen där centrumdifferentialen sitter. Är du osäker kan du sänka bakänden (eller höja framänden) på bilen och sen höja upp (sänka ned) den igen så att bilen står i ett vågrätt plan. Kolla sen om det går att fylla på mer olja. När det rinner över har du rätt volym med olja i alla delar av lådan.

Red Line lightweight shockproof växellådsolja är den bästa olja jag provat i min Audi 80 quattro rallybil. Den brukar vara blå i färgen och även på etiketten på oljeflaskan. Den både skyddar bra vid höga belastningar och gör lådan lättväxlad. Den röda heavy shockproof är för tung och gör lådan mer trögväxlad.
volvo740turbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: fre okt 24, 2008 1:51 am

Re: Oljebyte för Audi ur Quattro

Inlägg av volvo740turbo »

Stort tack för svar ! Då fyller jag helt enkelt på i nivåpluggen på växellådan tills den är "mättad" om jag förstår rätt så är nivåpluggen på lådan och diffen samma "del" ?
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Oljebyte för Audi ur Quattro

Inlägg av quattro »

Kolla på den här länken och scrolla ner till botten så hittar du genomskärningsritningar på hur en original urquattrolåda ser ut inuti.
https://b2resource.com/drawings.php

Nivåpluggen är både "nivåplugg" och "påfyllningsplugg" till hela växellådan inkl centerdiffen. Oljan i växellådshuset rinner över till centerdiffhuset om du fyller upp till nivåpluggen. Men botten i centerdiffhuset är lägre än förbindelsehålen mellan växellådshuset och centerdiffhuset och det är därför det behöver finnas avtappningspluggar på båda delarna.
Skriv svar