Vibrationer i Framvagn

Modifieringar och tips
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av quattro »

Jag mätta så jag hade lika mycke bak på bakfälgen och fram på bakfälgen fram till snöret jag hängt på pallarna, sedan när jag hade samma mått där så ställde jag så att jag hade samma avstånd fram och bak på fälgen fram. Svårt att förklara men det ser rakt och fint ut och den drar inget åt sidan

Det låter som att du tänker rätt när du mäter. Det är nog som du skrev bara att gå igenom byta allt som är det minsta glappigt - vilket kan vara svårt att känna om fjädertryck eller bilens vikt belastar bussningarna. Och mäter du mot ett snöre så måste det vara spänt. Om du har pallbockar som "hörn" för ett snöre som går i en fyrkant runt bilen - om det var så du menade - så måste du även mäta att pallbockarna står på mm lika på samma avstånd från varandra.

Stötdämparna får ju inte heller vara glappiga i bussningarna.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Steve »

Jakob Olsson skrev: ons nov 29, 2023 9:03 pm Jag mätta så jag hade lika mycke bak på bakfälgen och fram på bakfälgen fram till snöret jag hängt på pallarna, sedan när jag hade samma mått där så ställde jag så att jag hade samma avstånd fram och bak på fälgen fram. Svårt att förklara men det ser rakt och fint ut och den drar inget åt sidan
Berätta gärna hur du justerar toe så den drar åt sidan 😊


Hur centrerad är styrväxeln i mittläge, dvs kan du styra mer åt ett håll?


Och en fråga till, är den sänkt mycket utan att montera spacers för att få bra vinkel på nedre bärarm?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av super7 »

Steve skrev: fre dec 01, 2023 12:15 am
Jakob Olsson skrev: ons nov 29, 2023 9:03 pm Jag mätta så jag hade lika mycke bak på bakfälgen och fram på bakfälgen fram till snöret jag hängt på pallarna, sedan när jag hade samma mått där så ställde jag så att jag hade samma avstånd fram och bak på fälgen fram. Svårt att förklara men det ser rakt och fint ut och den drar inget åt sidan
Berätta gärna hur du justerar toe så den drar åt sidan 😊
Kugg fråga... med lagom för mycket toe out åt vilket håll drar den :wink:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Jakob Olsson »

Steve skrev: fre dec 01, 2023 12:15 am
Jakob Olsson skrev: ons nov 29, 2023 9:03 pm Jag mätta så jag hade lika mycke bak på bakfälgen och fram på bakfälgen fram till snöret jag hängt på pallarna, sedan när jag hade samma mått där så ställde jag så att jag hade samma avstånd fram och bak på fälgen fram. Svårt att förklara men det ser rakt och fint ut och den drar inget åt sidan
Berätta gärna hur du justerar toe så den drar åt sidan 😊


Hur centrerad är styrväxeln i mittläge, dvs kan du styra mer åt ett håll?


Och en fråga till, är den sänkt mycket utan att montera spacers för att få bra vinkel på nedre bärarm?
Har faktiskt inte kollat hur centrerad styrväxeln är, får göra de!

Nej den är inte supersänkt, motsvarar ca 2,5 varv kapade
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Jakob Olsson »

quattro skrev: tor nov 30, 2023 5:42 pm Jag mätta så jag hade lika mycke bak på bakfälgen och fram på bakfälgen fram till snöret jag hängt på pallarna, sedan när jag hade samma mått där så ställde jag så att jag hade samma avstånd fram och bak på fälgen fram. Svårt att förklara men det ser rakt och fint ut och den drar inget åt sidan

Det låter som att du tänker rätt när du mäter. Det är nog som du skrev bara att gå igenom byta allt som är det minsta glappigt - vilket kan vara svårt att känna om fjädertryck eller bilens vikt belastar bussningarna. Och mäter du mot ett snöre så måste det vara spänt. Om du har pallbockar som "hörn" för ett snöre som går i en fyrkant runt bilen - om det var så du menade - så måste du även mäta att pallbockarna står på mm lika på samma avstånd från varandra.

Stötdämparna får ju inte heller vara glappiga i bussningarna.
Har mätt så gott jag kan men man får ju de såklart inte 100% utan riktiga grejer.
Men om jag då mätt för dåligt så att de ser rakt ut ändå men är lite off, kan de då få de att bli sånhär "death wobble"?
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av quattro »

Bra fråga.
Nja, skulle jag svara.
Något måste skapa svängningar till en början, och sen måste något vara tillräckligt glappt eller för mjukt så det inte håller emot tillräckligt. Då kan svängningarna växa o bli stora.

Jag har upplevt en typ av death wobble en gång på en gammal BMW 2002. Corden i ett framdäck brast på motorvägen. Det skapade en rejäl bula mitt i slitytan på däcket. Hela fjäderbenet började studsa upp och ner och framvagnen skakade rejält. Hade det hänt på en motorcykel hade det varit livsfarligt.

Jag tror att glapp eller obalans tillsammans med för mjuka dämpare/bussningar är en troligare orsak på din bil än att hjulinställningen kanske är lite off. Men man måste se o köra bilen för att veta.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Jakob Olsson »

Uppdaterar tråden nu när jag fått köst problemet.

Bytte båda spindelederna, bytte alla bussningar på länkarmarna på bägge sidor till polly bussningar, gjorde om framvagnsinställningen, såg även att de va precis så de fanns servovätska på stickan så fyllde på lite där i oxå. Sedan smörjde jag upp bromsoken igen (även de var gjort ganska nyligen)

Gjorde allt detta på samma gång och nu när jag provkört är alla vibrationer och allt vobblande 99% borta, vet dock inte vad de var som hjälpte eller om det var lite av allt. jag är iaf nöjd, känns bättre än andra 940is jag kör innan iaf.

Tack alla som svarat på mina frågor :)
Mvh Jakob!
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av dsimila »

Jakob Olsson skrev: sön dec 10, 2023 5:43 pm Uppdaterar tråden nu när jag fått köst problemet.

Bytte båda spindelederna, bytte alla bussningar på länkarmarna på bägge sidor till polly bussningar, gjorde om framvagnsinställningen, såg även att de va precis så de fanns servovätska på stickan så fyllde på lite där i oxå. Sedan smörjde jag upp bromsoken igen (även de var gjort ganska nyligen)

Gjorde allt detta på samma gång och nu när jag provkört är alla vibrationer och allt vobblande 99% borta, vet dock inte vad de var som hjälpte eller om det var lite av allt. jag är iaf nöjd, känns bättre än andra 940is jag kör innan iaf.

Tack alla som svarat på mina frågor :)
Mvh Jakob!
Va? Så den studsar åt helvete var 100:e hjulsnurr? 99%
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: Vibrationer i Framvagn

Inlägg av Jakob Olsson »

dsimila skrev: tis dec 12, 2023 1:37 am
Jakob Olsson skrev: sön dec 10, 2023 5:43 pm Uppdaterar tråden nu när jag fått köst problemet.

Bytte båda spindelederna, bytte alla bussningar på länkarmarna på bägge sidor till polly bussningar, gjorde om framvagnsinställningen, såg även att de va precis så de fanns servovätska på stickan så fyllde på lite där i oxå. Sedan smörjde jag upp bromsoken igen (även de var gjort ganska nyligen)

Gjorde allt detta på samma gång och nu när jag provkört är alla vibrationer och allt vobblande 99% borta, vet dock inte vad de var som hjälpte eller om det var lite av allt. jag är iaf nöjd, känns bättre än andra 940is jag kör innan iaf.

Tack alla som svarat på mina frågor :)
Mvh Jakob!
Va? Så den studsar åt helvete var 100:e hjulsnurr? 99%
Nej inte så jag menade, de vibbrera ytterst ytterst lite i ratten (som alla äldre bilar) så det är typ helt bra nu.
Skriv svar