Go kväll.
Jag håller på att installera ett Nira sprut i min Alfa 75 Turbo och fattar inte var jag ska sätta vevaxelgivaren .
TDC är kl 1 på bilden och glappet i remskivan är är kl 7 på bilden.
Tack på förhand.
/ Kristoffer
Placering av vevaxelgivaren Nira i3+
Moderator: backeliten
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör okt 13, 2018 3:40 pm
Re: Placering av vevaxelgivaren Nira i3+
Tand 1, första efter missing-gapet, ska ha rört sig 90 grader innan motorn står i TDC. Så i ditt fall blir givarplaceringen runt 90 till höger i bild.
Re: Placering av vevaxelgivaren Nira i3+
Jag instämmer i vad Allx skriver - med ett tillägg.
Givarsignalen bör inte komma samtidigt som en tändpuls skall skickas ut. Beroende hur många cylindrar motorn har så ligger tändpunkterna på olika ställen. Så värt att kolla det innan du bestämmer i detalj hur hjulet skall sitta.
Gå också in på "Wizards" i rubrikraden när du har programmet öppet. Klicka på "engine specifications" och sen på "Start >>". Bläddra dig fram till kommunikationsrutan "Cyl1 TDC From 2 Lost (Engine Specifications)".
Till vänster i rutan finns en mer praktisk beskrivning än i manualen, på hur du skall göra för att få installationen bra. Till höger skriver du in gradantalet du installerat hjulet på.
Glöm inte klicka i den lilla rutan "I have adjusted the settings properly". Annars kommer du inte vidare.
Det finns en konstighet i dialogrutan. Det står att "unit" är csd, vilket jag tolkar betyder kamaxelgrader. Men vad man skriver in är vevaxelgrader.
Detta är ur programmet till NIRA i3 - alltså inte + versionen.
Givarsignalen bör inte komma samtidigt som en tändpuls skall skickas ut. Beroende hur många cylindrar motorn har så ligger tändpunkterna på olika ställen. Så värt att kolla det innan du bestämmer i detalj hur hjulet skall sitta.
Gå också in på "Wizards" i rubrikraden när du har programmet öppet. Klicka på "engine specifications" och sen på "Start >>". Bläddra dig fram till kommunikationsrutan "Cyl1 TDC From 2 Lost (Engine Specifications)".
Till vänster i rutan finns en mer praktisk beskrivning än i manualen, på hur du skall göra för att få installationen bra. Till höger skriver du in gradantalet du installerat hjulet på.
Glöm inte klicka i den lilla rutan "I have adjusted the settings properly". Annars kommer du inte vidare.
Det finns en konstighet i dialogrutan. Det står att "unit" är csd, vilket jag tolkar betyder kamaxelgrader. Men vad man skriver in är vevaxelgrader.
Detta är ur programmet till NIRA i3 - alltså inte + versionen.