B230 bruksbils test motorn. del 2

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
User avatar
Kadett4wd
Forumsberoende
Posts: 10188
Joined: Fri Dec 23, 2005 10:49 pm
Location: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 bruksbils test motorn

Post by Kadett4wd »

Jens Gustavsson wrote: Sun Oct 03, 2021 7:29 pm ska försöka fixa det i morgon!
Varför svarar du så när du sedan aldrig(vad jag sett) återkommer?
Jag har sett det ett flertal ggr, även då folk vill ha hjälp.
Då kommenterar du att du vill ha info, sen går du under jorden.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21676
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B230 bruksbils test motorn

Post by Jens Gustavsson »

sorry inte för att reta folk bara ren brist på tid helt enkelt. vad va det ni ville se/höra mer om? ska försöka fixa det till veckan men lovar inget nuförtiden ....

på sid 3 ser man lyft kurvvorna på de 3 kamaxlarna vid ventilspel iallafall men jag kan ta en ny bild så ser ni att kamaxeln inte går mer över kanten än en orginal kam. nått annat? jag har inte nå hemligheter snart är det nog lix förbjudet att starta en förbräningsmotor lix :hihi:
moffa699
Lite mer laddtryck
Posts: 19
Joined: Tue Sep 10, 2013 7:25 pm
Location: Tidan

Re: B230 bruksbils test motorn

Post by moffa699 »

Man svarar när man har tid helt enkelt
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21676
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B230 bruksbils test motorn

Post by Jens Gustavsson »

Skillnaden mellan v och min 239 kam. Lyft. Hastighet. acc..
Attachments
20220410_070551.jpg
20220410_070551.jpg (253.95 KiB) Viewed 1992 times
User avatar
Kadett4wd
Forumsberoende
Posts: 10188
Joined: Fri Dec 23, 2005 10:49 pm
Location: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 bruksbils test motorn

Post by Kadett4wd »

moffa699 wrote: Sat Apr 09, 2022 10:13 pm Man svarar när man har tid helt enkelt
Lustigt hur man då alltid har tid att ställa motfrågor ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
User avatar
Kadett4wd
Forumsberoende
Posts: 10188
Joined: Fri Dec 23, 2005 10:49 pm
Location: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 bruksbils test motorn

Post by Kadett4wd »

Jens Gustavsson wrote: Sat Apr 09, 2022 7:26 pm sorry inte för att reta folk bara ren brist på tid helt enkelt. vad va det ni ville se/höra mer om? ska försöka fixa det till veckan men lovar inget nuförtiden ....

på sid 3 ser man lyft kurvvorna på de 3 kamaxlarna vid ventilspel iallafall men jag kan ta en ny bild så ser ni att kamaxeln inte går mer över kanten än en orginal kam. nått annat? jag har inte nå hemligheter snart är det nog lix förbjudet att starta en förbräningsmotor lix :hihi:

Det är lungt, jag har bara noterat det verkar vara ett normalt beteende hos många ;)
I synnerhet om man efterlyser nåt, och nån ska då kolla om de har en och återkomma, sen är det tyst.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Posts: 6965
Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
Location: Lund
Contact:

Re: B230 bruksbils test motorn

Post by Erland Cox »

Har du ett kamprogram där du kan designa kammar Jens?
Jag har varit sugen på det men inte riktigt hittat tiden och orken.
Jag har mest valt bland olika profiler och testat olika kombinationer med olika lobseparationer.
Men kanske en dag?

Erland
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21676
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B230 bruksbils test motorn

Post by Jens Gustavsson »

Hej nu har jag lite tid över i dynon där jag tänkte fortsätta med den snälla gat motorn som en del 2. del 2 blir så klart överladdning :) som tidigare en väldigt enkel motor som vem som helst kan bygga hemma och sätta ihop utan maskinbearbetningar om man hittar en kry B230.

Blir lite anorlunda nu med en helt orginal 531 (nästan) och en bottendel med E kolvar med den lilla 0.5mm gropen och KL racings H stake med de grövre H annars helt orginal med bara en hemma honing.

blir även det gjutna KL insuget som ser stortsett likadant ut för motorn (samma mått mm) och nu med 1680cc spridare och Maxxecu street (vems tidigare och modärna 800cc spridare).


nu frågan vilken turbo ska vi börja med? 16T 19T eller kanske en lite större 69mm HX 55 med kapasitet på 850hk :twisted: den sitter redan i dynon på grenröret så för skoj skull ser vi hur en riktigt stor turbo jobbar på en bruksbils motor :thumbright:
Thunderbo1t
Forumsberoende
Posts: 1026
Joined: Mon Oct 31, 2011 5:29 pm
Location: Ljusdal

Re: B230 bruksbils test motorn. del 2

Post by Thunderbo1t »

Självklart testa med HX55:an :thumbright:
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21676
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B230 bruksbils test motorn. del 2

Post by Jens Gustavsson »

En bild
Attachments
20240205_162427.jpg
20240205_162427.jpg (171.33 KiB) Viewed 479 times
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21676
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B230 bruksbils test motorn. del 2

Post by Jens Gustavsson »

jag har inte startat än väntar på en fost plugg till blocket samt en kam rem men har gjort iordning lite små saker i dag som också har med andra motor test som en ny induktiv HI rpm 36-1 crank trigger samt ett nytt olje tråg och pump som ska till den nya lilla comp 4v motorn.
Moto-XXX
Lite mer laddtryck
Posts: 29
Joined: Fri May 01, 2009 10:53 am
Location: Trångsund, Sthlm

Re: B230 bruksbils test motorn

Post by Moto-XXX »

Jens Gustavsson wrote: Tue Feb 06, 2024 6:14 pm nu frågan vilken turbo ska vi börja med? 16T 19T eller kanske en lite större 69mm HX 55 med kapasitet på 850hk :twisted: den sitter redan i dynon på grenröret så för skoj skull ser vi hur en riktigt stor turbo jobbar på en bruksbils motor :thumbright:
En bruksbilsmotor ska ju vara någorlunda besiktningsbar så jag röstar för 16T eller 19T.
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21676
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B230 bruksbils test motorn. del 2

Post by Jens Gustavsson »

nånj som har en 16T eller ännu helre en 19T som vi kan testa? jag äger inget så litet tror jag? kanske en T3 kan finnas om jag letar men jag skulle vilja ha nått med lite drag i men vi kan prova. jag har ett 940 grenrör
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Posts: 245
Joined: Tue Jan 16, 2007 4:30 pm
Location: Vadstena
Contact:

Re: B230 bruksbils test motorn. del 2

Post by Hasse Bus »

Hur vore det att prova en Holset HE221W.
https://gikracing.se/turbo-tillbehor/ho ... -7cm-turbo
Jag har bara hört gott om dem, dessutom ska de vara kompatibla med TD04HL.
http://www.stavtech.co.uk/home/stavs-te ... -downpipes

Kanske har jag fel.(Det har hänt)
Men det verkar vara en prisvärd turbo.
(Jag gillar Holset oxå :mrgreen: )
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21676
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: B230 bruksbils test motorn. del 2

Post by Jens Gustavsson »

43mm induser. den turbon blir nog liten. börjar nog bromsa kraftigt vid 300+hk i min bänk. passar bättre på en helt standard motor.

tänk på att denna motor gav 166hk sugmotor hk och då passerar man nog 300hk redan vid 0.8-0.9 bar då det lirar bra.

är ett litet dilemma att sug effekten blir så bra men det är ju bra annars på alla sätt men man behöver saker som är anpasade i flöde runt omkring för bra resultat.
Post Reply