Opel Manta B CC Saab T5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

"Nutid" Lyfte ur motorn idag, hoppas på att få lite tid över i julhelgen att göra färdigt kardantunneln och påbörja motorutrymmet :)

Bild

Blir ju lite mer plats utan motor och låda på plats så blir ju lättare. Börjar ju ta form känns det som.
Bild

Bara sista biten att svetsa på högersidan innan den är klar.
Bild

Började ta tag i rosten och kapade ur en liten bit.
Bild

Bara ena sidan på balken som är kvar att svetsa, blir ju kanske inte skitsnyggt men jag har tänkt att det är ju ändå bara en busbil så man får lägga ribban därefter.
Ska göra en större bit i framkant också för att få bort alla lappar och småhål.
Bild

För att komma åt ordentligt på nästa bit så ska framvagnen ner men började med att plocka bort framskärmen.
Bild

Blev lite irriterad på mitt gamla motorstativ så fick inhandlas ett nytt för att kunna rulla runt på motorn.
Bild

Köpte en adapter till oljefilterhuset eftersom den jag hade läckte i svetsarna, dock tog den i motorfästet så fick sätta den i fräsen så den skulle få plats.
Bild

Efter att ha fräst ner ytan där skruven sitter så fick den plats, anslutningarna är bara för att testa och det kommer nog funka bra.
Bild


Bild

Dags att köpa mer plåt och ta ner framvagnen sen ta tag i sista biten på golvet så börjar det kännas som att det börjar bli klart med den här biten på karossen :)
Robin Bäckstrand
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av The »

Inte för att vara sådan, men din stackars svarv och fräs behöver lite olja 🫣
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

The skrev: lör dec 30, 2023 9:23 am Inte för att vara sådan, men din stackars svarv och fräs behöver lite olja 🫣
Jo det blev tyvärr lite fuktig förvaring innan dom fick flytta in i nya verkstaden men dom överlever nog ska du se, dom är ju ändå över 50år så det är ju rejäla grejer :hihi:
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Drog på mig feber och annat jävelskap runt nyår så har inte hunnit med sista plåten än, har dock tagit ner framvagnen för att komma åt ordentligt och tanken är att tvätta av den och måla om den innan den monteras igen då färgen inte verkar ha täckt ordentligt sist på vissa ställen.

Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Fick göra om lite, men det blev inte bra så jag gjorde om igen och det blev inte heller bra sen strunta jag i hur det såg ut och slog ihop skiten bara.

När jag ändå kapade så mycket så passade jag på att byta domkraftfäste, nu ska allt helsvetsas sen gå på nästa bit....
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Kardantunneln är äntligen typ klar, ska bara helsvetsas och sen fixa något sorts skydd för handbromsspaken på insidan. Känns bra!

Bild

Det varvas med riktigt tråkig rostlagning som jag inte ens orkar ta bild på men jag börjar se ljuset i tunneln nu.
Robin Bäckstrand
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av Thunderbo1t »

Ljuset i kardanTUNNELN :hihi:
Tungt jobb men känslan när man är klar kan bara den som gjort det känna, å den är oftast bra :thumbright:
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Thunderbo1t skrev: sön feb 11, 2024 8:45 pm Ljuset i kardanTUNNELN :hihi:
Tungt jobb men känslan när man är klar kan bara den som gjort det känna, å den är oftast bra :thumbright:
Göteborgare? :mrgreen:

Jo det känns väldigt tungjobbat så det kommer vara extremt skönt när det är färdigt. Hoppas bara jag inte missar någon viktig detalj som visar sig senare :doh:
Robin Bäckstrand
Skriv svar