Hej!
Under 2022 knåpade jag ihop ett rostfritt grenrör till min b230.
Var väldigt petig med så "mjuka" krökar och allt vad det innebär. Blev supernöjd med cylinder 2,3 och 4. Ettans cykinder vart lite bökig att få till på den tänkta positionen för turbon. Till slut fick jag till något som blev schysst (tyckte jag då).
Nu när jag slöjdat fram en downpipe den senaste månaden har jag blängt på den där runnern till ettans cylinder ett antal gånger och blir mer och mer fundersam, är den för krokig? Blir det dåligt flöde?? Eller blir det bra??
Frågorna är många, i de bästa av alla världar vill man ju ha ett så enkelt som möjligt. Möjligheterna blir färre i ett standardmotorrum
Bifogar lite bilder, "roasta" mig inte för mycket
//Frasse
Grenrör B230 8V "För krokigt?"
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Grenrör B230 8V "För krokigt?"
- Bilagor
-
- 20240223_160918.jpg (116.21 KiB) Visad 688 gånger
-
- 20220630_171005.jpg (167.04 KiB) Visad 690 gånger
-
- 20220630_171014.jpg (308.43 KiB) Visad 699 gånger
Senast redigerad av FrasseTurbo den sön feb 25, 2024 2:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1050
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Grenrör B230 8V "För krokigt?"
Jag tycker det ser bra ut, men är inget proffs
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Grenrör B230 8V "För krokigt?"
Åhh tack, det var skönt att höra!
Mvh Frasse
Re: Grenrör B230 8V "För krokigt?"
Jag är inte heller proffs på grenrör men det ser väldigt snyggt ut tycker jag. Där får du full poäng från mig. 5 av 5. Ett riktigt konstverk med mjuka böjar och vad som ser ut som perfekta skarvar.
Och för krokigt tror jag inte det är. Jag har sett tester gjorde av diverse motorgurus som visar att varje krök på insugsidan påverkar starkt negativt, medan de på avgassidan påverkar väldigt lite.
Men det är långa rör, mycket rörformad plåt som skall värmas upp när du gasar fullt. Motorrummet kommer att lysa som ett eget litet solsystem. Om du inte lindar allt i värmebandage. Men då blir rören ännu varmare. Kommer skarvarna att hålla ?
Sen säger väl nästan alla artiklar om grenrör att för bäst effektivitet skall alla rör vara lika långa. Det ser dom inte ut att vara. Mina ögon tycker att cyl 1 är längst och cyl 4 är näst längst. Det ger ojämnt pulsflöde till turbinen vilket minskar effektiviteten på den. Du borde också märkas på avgasljudet.
Hur mycket det kan påverka vet jag inte men de flesta proffsbyggda tävlingsbilar har lika långa rör.
Men testa det. Enda sättet att få svar om på om det möter dina förväntningar.
Och för krokigt tror jag inte det är. Jag har sett tester gjorde av diverse motorgurus som visar att varje krök på insugsidan påverkar starkt negativt, medan de på avgassidan påverkar väldigt lite.
Men det är långa rör, mycket rörformad plåt som skall värmas upp när du gasar fullt. Motorrummet kommer att lysa som ett eget litet solsystem. Om du inte lindar allt i värmebandage. Men då blir rören ännu varmare. Kommer skarvarna att hålla ?
Sen säger väl nästan alla artiklar om grenrör att för bäst effektivitet skall alla rör vara lika långa. Det ser dom inte ut att vara. Mina ögon tycker att cyl 1 är längst och cyl 4 är näst längst. Det ger ojämnt pulsflöde till turbinen vilket minskar effektiviteten på den. Du borde också märkas på avgasljudet.
Hur mycket det kan påverka vet jag inte men de flesta proffsbyggda tävlingsbilar har lika långa rör.
Men testa det. Enda sättet att få svar om på om det möter dina förväntningar.
Re: Grenrör B230 8V "För krokigt?"
Vilket fantastiskt fint grenrör
Är som quattro säger bara att prova.
Svetsarna och böjarna är ju bara dom ett rent konstverk
Är som quattro säger bara att prova.
Svetsarna och böjarna är ju bara dom ett rent konstverk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Grenrör B230 8V "För krokigt?"
Tack för de fina orden!
Gällande svetsarna hoppas jag de håller någorlunda, har byggt med stag och uniballs som kommer hålla upp turbon för att vikten inte ska bli för stor
Längderna försökte jag få lika långa och av en längd på omkring 350-400mm men mycket riktigt, det sket sig lite på några runners haha
Hahah ja, bristen på sol i götet kräver annorlunda lösningar XD
Intressant de med att krökar/böjar inte påverkar flödet något nämnvärt på avgassidan. Var kan jag läsa om det?
Mvh Frasse
Gällande svetsarna hoppas jag de håller någorlunda, har byggt med stag och uniballs som kommer hålla upp turbon för att vikten inte ska bli för stor
Längderna försökte jag få lika långa och av en längd på omkring 350-400mm men mycket riktigt, det sket sig lite på några runners haha
Hahah ja, bristen på sol i götet kräver annorlunda lösningar XD
Intressant de med att krökar/böjar inte påverkar flödet något nämnvärt på avgassidan. Var kan jag läsa om det?
Mvh Frasse
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Grenrör B230 8V "För krokigt?"
Tusen tack!
Var lite pill men samtidigt väldigt skoj!
Förhoppningsvis är det bara jag som snöat in på det här med böjarna, har lätt för att fastna i saker XD
//Frasse