Vibrationer drivlina vid laddtryck (Löst)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
Vibrationer drivlina vid laddtryck (Löst)
Hej allihopa.
Jag har ett bekymmer med min 745a som snart gör mig tokig.
Får vibrationer från stödlager kardan vid acceleration på hög växel 4an och 5an när laddtrycket kommer från 1600rpm till ca 2200rpm slutar där efter.
Märks inget på lägre växlar.
Känns som det har att göra med att vridet ökar ganska kraftigt men varvet inte följer med.
Inga vibrationer i övrigt
Bilen:
1991 745
Motor vw acv (liknande d5252t) mtdi pump.
D24 Svänghjul.
D24 tryckplatta
Kl racing 228mm m90 lamell
M90 diesel låda
M90 bensin kardan med hardyskiva
Egenbygda moment stag justerbara med hårdare bussningar.
Gjort hittills:
Bytt
hardy
Stödlager
Knutkors
Växellådskudde
Momentstag
Justerat pinjongvinkel
Justerat höjd motor, växellåda och stödlager.
Jag har nog läst allt som finns att läsa på nätet om detta och inte hittat någon bra förklaring på problemet än.
Verkar inte vara ovanligt på 7/900 bilar vid chippning/höjt ladd, därför hoppas jag på att någon hör kanske stött på problemet och löst.
I nuläget har jag två teorier.
Fjädrarna i lamellen bottnar och ger vibrationer pga lågt varv.
För lite kardanvinkel mellan främre och bakre kardan
1 grad idag
Väldigt tacksam för idéer.
Kent
Jag har ett bekymmer med min 745a som snart gör mig tokig.
Får vibrationer från stödlager kardan vid acceleration på hög växel 4an och 5an när laddtrycket kommer från 1600rpm till ca 2200rpm slutar där efter.
Märks inget på lägre växlar.
Känns som det har att göra med att vridet ökar ganska kraftigt men varvet inte följer med.
Inga vibrationer i övrigt
Bilen:
1991 745
Motor vw acv (liknande d5252t) mtdi pump.
D24 Svänghjul.
D24 tryckplatta
Kl racing 228mm m90 lamell
M90 diesel låda
M90 bensin kardan med hardyskiva
Egenbygda moment stag justerbara med hårdare bussningar.
Gjort hittills:
Bytt
hardy
Stödlager
Knutkors
Växellådskudde
Momentstag
Justerat pinjongvinkel
Justerat höjd motor, växellåda och stödlager.
Jag har nog läst allt som finns att läsa på nätet om detta och inte hittat någon bra förklaring på problemet än.
Verkar inte vara ovanligt på 7/900 bilar vid chippning/höjt ladd, därför hoppas jag på att någon hör kanske stött på problemet och löst.
I nuläget har jag två teorier.
Fjädrarna i lamellen bottnar och ger vibrationer pga lågt varv.
För lite kardanvinkel mellan främre och bakre kardan
1 grad idag
Väldigt tacksam för idéer.
Kent
Senast redigerad av Kent Holmgren den fre aug 09, 2024 11:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
För lite tid
Re: Vibrationer drivlina vid laddtryck
Sätt hardyskivan med tre genomgående bultar som distans istället för omlott och se hur kass vinkel du har på låda mot stödlager
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
Re: Vibrationer drivlina vid laddtryck
Jag ska prova detta nästa gång bilen åker in i garaget.
När jag riktade in sakerna så släpptes en skruv till hardyskivan lite och genom att se om det blev en glipa mellan hardy och medbringare uppe och inte nere så schimsades stödlagret upp.
Hur känsligt är det med hardyskivor?
När jag riktade in sakerna så släpptes en skruv till hardyskivan lite och genom att se om det blev en glipa mellan hardy och medbringare uppe och inte nere så schimsades stödlagret upp.
Hur känsligt är det med hardyskivor?
För lite tid
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
Re: Vibrationer drivlina vid laddtryck
Uppdatering.
Dubbelkollade uppriktning av hardyskivan, och den var väldigt bra.
Provade därefter att byta tillbaka till en m90 diesel kardan (knutkors mot lådan) och samma vibrationer med den.
Provade att vrida främre bussningen i bakvagsbryggan 90 grader för att se så inte den slog igenom under vissa förutsättningar.
Återigen är jag inne på om det är något med kopplingen som spökar då den utsätts för motorns max vrid när vibrationerna uppstår.
Lamellen är troligtvis från en 850 glt, köpt på kl.
Eller om kardanen är för rak.
Växellådan och stödlager är uppschimsade så mycket det går i ett försök att matcha pinjongvinkelen, det räckte inte och jag bygde ett justerbart momentstag i stället.
Är bara 1 grad vinkel mellan främre och bakre kardan.
Ska prova att sänka växellåda och stödlager för att skapa mer vinkel och se om det blir skillnad.
Någon som varit med om liknande problem?
Kent
Dubbelkollade uppriktning av hardyskivan, och den var väldigt bra.
Provade därefter att byta tillbaka till en m90 diesel kardan (knutkors mot lådan) och samma vibrationer med den.
Provade att vrida främre bussningen i bakvagsbryggan 90 grader för att se så inte den slog igenom under vissa förutsättningar.
Återigen är jag inne på om det är något med kopplingen som spökar då den utsätts för motorns max vrid när vibrationerna uppstår.
Lamellen är troligtvis från en 850 glt, köpt på kl.
Eller om kardanen är för rak.
Växellådan och stödlager är uppschimsade så mycket det går i ett försök att matcha pinjongvinkelen, det räckte inte och jag bygde ett justerbart momentstag i stället.
Är bara 1 grad vinkel mellan främre och bakre kardan.
Ska prova att sänka växellåda och stödlager för att skapa mer vinkel och se om det blir skillnad.
Någon som varit med om liknande problem?
Kent
För lite tid
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
Re: Vibrationer drivlina vid laddtryck
Ny uppdatering.
Provade att sänka växellåda och stödlager, ingen skillnad.
Provade sen att lägga i 4an med bilen upphittad och kände om det var något glapp i lamellcentrumet.
Det var ett ganska stort glapp och skrammel från lamellen.
Misstänker att detta orsakar vibrationerna likt ett DM Svänghjul som bottnar.
Dom här vibrationerna fanns inte när lamellen var ny, dock så knakade det lite konstigt i den när man segdrog och laddtrycket kom.
Nu till frågan, vilken lamell ska man ha?
Har tittat på tenaci organsik fjädrad lamell, är det någon som har erfarenhet av dessa?
D24 m90 lamell finns med, men prisskillnaden mellan dessa är inte stor.
Kent
Provade att sänka växellåda och stödlager, ingen skillnad.
Provade sen att lägga i 4an med bilen upphittad och kände om det var något glapp i lamellcentrumet.
Det var ett ganska stort glapp och skrammel från lamellen.
Misstänker att detta orsakar vibrationerna likt ett DM Svänghjul som bottnar.
Dom här vibrationerna fanns inte när lamellen var ny, dock så knakade det lite konstigt i den när man segdrog och laddtrycket kom.
Nu till frågan, vilken lamell ska man ha?
Har tittat på tenaci organsik fjädrad lamell, är det någon som har erfarenhet av dessa?
D24 m90 lamell finns med, men prisskillnaden mellan dessa är inte stor.
Kent
För lite tid
Re: Vibrationer drivlina vid laddtryck
KLs fjädrande 6-puckade sinterlamell som är gemensam till Audi S2 och vissa Volvo har rent idiotiskt klena fjädrar. Iaf jämfört med den Sachs-lamell jag haft tidigare. Synintrycket är minst 2-3 ggr klenare fjädrar.
Såg det när jag monterade den men tänkte dumt nog att det kanske skulle funka.
Men det är omöjligt att starta mjukt genom att slira lite på kopplingen. Den hugger och hoppar. Skall försöka stumsvetsa lamellcentrumet nästa gång lådan åker ur nån gång i vinter. Körde senast med en ofjädrad 6-puckad sinterlamell från Dahlbäcks och det fungerade klart bättre.
Såg det när jag monterade den men tänkte dumt nog att det kanske skulle funka.
Men det är omöjligt att starta mjukt genom att slira lite på kopplingen. Den hugger och hoppar. Skall försöka stumsvetsa lamellcentrumet nästa gång lådan åker ur nån gång i vinter. Körde senast med en ofjädrad 6-puckad sinterlamell från Dahlbäcks och det fungerade klart bättre.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
Re: Vibrationer drivlina vid laddtryck
Vilket fabrikat är kl s sinterlameller?
Jag är ute efter en lamell som klarar många mil brukskörning.
Tror därför att en fjädrad organisk lamell är att föredra.
Hur är tenacis lameller kvalitetsmässigt?
Kent
Jag är ute efter en lamell som klarar många mil brukskörning.
Tror därför att en fjädrad organisk lamell är att föredra.
Hur är tenacis lameller kvalitetsmässigt?
Kent
För lite tid
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
Re: Vibrationer drivlina vid laddtryck (Löst)
Uppdatering.
Problemen i korthet.
Vibrationer lite hela tiden = obalans i kardan = byte av kardan.
Vibrationer vid olika hastigheter = fel pinjonvinkel = justering av vinkel med justerbart momentstag.
Vibrationer när motorn ger max vrid = kopplingen slirade = byte av lamell.
Själv har jag alldrig varit med om att en koppling slirar så här.
Dom kopplingar som slirar för mig har mer känts som om något tappar greppet och motorn går upp i varv.
Man lär sig något nytt varje dag.
Kent
Problemen i korthet.
Vibrationer lite hela tiden = obalans i kardan = byte av kardan.
Vibrationer vid olika hastigheter = fel pinjonvinkel = justering av vinkel med justerbart momentstag.
Vibrationer när motorn ger max vrid = kopplingen slirade = byte av lamell.
Själv har jag alldrig varit med om att en koppling slirar så här.
Dom kopplingar som slirar för mig har mer känts som om något tappar greppet och motorn går upp i varv.
Man lär sig något nytt varje dag.
Kent
Senast redigerad av Kent Holmgren den sön aug 11, 2024 11:39 am, redigerad totalt 1 gånger.
För lite tid
Re: Vibrationer drivlina vid laddtryck (Löst)
Vibrationer när motorn ger max vrid = kopplingen slirade = byte av lamell.
Själv har jag alldrig varit med om att en koppling slirar så här.
Dom kopplingar som slirar för mig har mer känts som om något tappar greppet om motorn går upp i varv.
Man lär sig något nytt varje dag.
Jag tycker det låter som om kopplingen släpper-fäster-släpper-fäster i små steg i rask takt. Jag tror det kan komma från det jag tog upp tidigare - för klena fjädrar i lamellcentrum - och detta då i kombination med lite för dåligt fäste totalt sett. Momentet gör att fjädrarna pressas ihop väldigt snabbt. All kraft överförs inte till vxl-lådan förrän fjädrarna bottnar. Då blir det ett kraftigt ryck som får lamellen att släppa. Men så fort den släppt så fäster den igen eftersom fjädrarna då direkt går tillbaka till sitt neutralläge och momentbelastningen då faller. Sen bottnar fjädrarna igen och då slås lamellen loss igen. Och samma sak upprepas i snabb följd tills man släpper gasen och momentet sjunker.
Själv har jag alldrig varit med om att en koppling slirar så här.
Dom kopplingar som slirar för mig har mer känts som om något tappar greppet om motorn går upp i varv.
Man lär sig något nytt varje dag.
Jag tycker det låter som om kopplingen släpper-fäster-släpper-fäster i små steg i rask takt. Jag tror det kan komma från det jag tog upp tidigare - för klena fjädrar i lamellcentrum - och detta då i kombination med lite för dåligt fäste totalt sett. Momentet gör att fjädrarna pressas ihop väldigt snabbt. All kraft överförs inte till vxl-lådan förrän fjädrarna bottnar. Då blir det ett kraftigt ryck som får lamellen att släppa. Men så fort den släppt så fäster den igen eftersom fjädrarna då direkt går tillbaka till sitt neutralläge och momentbelastningen då faller. Sen bottnar fjädrarna igen och då slås lamellen loss igen. Och samma sak upprepas i snabb följd tills man släpper gasen och momentet sjunker.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
Re: Vibrationer drivlina vid laddtryck (Löst)
Det kan nog vara som ni säger.
Lamellen som slirade var en organisk 228mm från kl.
Ingen sinter, dock var friktionsytan mindre än en std lamell (större centrumdiameter)
Nu blev det en ny sachs lamell till d24 med m90 och det slirar inte än i alla fall.
Får jag problem senare så blir det nog att uppgradera tryckplattan.
Kent
Lamellen som slirade var en organisk 228mm från kl.
Ingen sinter, dock var friktionsytan mindre än en std lamell (större centrumdiameter)
Nu blev det en ny sachs lamell till d24 med m90 och det slirar inte än i alla fall.
Får jag problem senare så blir det nog att uppgradera tryckplattan.
Kent
För lite tid
Re: Vibrationer drivlina vid laddtryck (Löst)
Har du läst den här tråden ?? viewtopic.php?t=10267
Intressant och kan vara till stor hjälp när man har kopplingsproblem.
Om inshimsning av tryckplattor så att man får maximalt anliggningstryck och därmed fäste.
Intressant och kan vara till stor hjälp när man har kopplingsproblem.
Om inshimsning av tryckplattor så att man får maximalt anliggningstryck och därmed fäste.