Blårök efter borttag av katt. B230FK

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
zibbe
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Blårök efter borttag av katt. B230FK

Inlägg av zibbe »

Hoppas tråden hamnar rätt men jag är iallafall säker på att frågan är rätt till er kunniga här. :)

B230FK med k-kam som dricker e85 med original Td04-13c som får kämpa med livet på 1 bar sedan några 100 mil, ingen stollekörning utan mer gasande ibland har nu efter att jag tagit bort katalysatorn (2.5" sportkatalysator) börjat ryka blått vid tomgång och motorbromsning.
Motorn var isär 2020 och har gått ca 500 mil, nya lager, nya ringar, ny vevhusvent, nya ventiltätningar osv.
Vevhusventilationen är ansluten som orginal in i insuget mellan lmm och turbo.

Jag kan inte minnas att den innan borttagningen av katalysator ens har luktat olja vilket gör mig fundersam, nog för att en liten 13c snurra tills nog ger upp när den fått gå hetsat ett tag, men detta kom så plötsligt.
Min teori är att eftersom motorn nu andas mer fritt genom 2.5" avgas utan katalysator så drar den lättare med sig lite olja från tätningarna i turbon, någon som har någon annan teori eller idé?

Det finns planer på att köpa en sådan här: https://www.turboshop.se/performance-tu ... ona-billet
Men "inte just nu" :doh:
Är det förresten någon som har erfarenhet av deras turbos?
Det känns smidigt att montera en sådan just för att slippa bygga om avgassystem osv, bakom motorn sitter just nu en M47 som ju troligtvis ändå kommer protestera. :roll: :twisted: :roll:
Bild

Den som har flest fordon när den dör vinner.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Re: Blårök efter borttag av katt. B230FK

Inlägg av Steve »

Hur mycket glappar turbon axiellt och radiellt?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
zibbe
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av zibbe »

Steve skrev: tor aug 22, 2024 4:46 pm Hur mycket glappar turbon axiellt och radiellt?

Jag kände på det förut, nog glappar det lite väl mkt axiellt, jag har inte känt på så många impellrar i mina dagar men glappet kändes ändå mycket när jag jämförde med turbon som sitter i min 945.

Radiellt var dock inget jag kände som onormalt.
Turbons miltal är okänt så jag är väl inte förvånad.
Bilen har stått i 1 år pga plåtjobb men innan dess kördes ju ca 500 mil utan någon blårök varken sedd eller känd.
Likadan olja som tidigare, 5w40 och pga downpipens utforming ett litet oljefilter:
https://folkraceshop.se/oljefilter-volv ... fmDEpo82_o
Bild

Den som har flest fordon när den dör vinner.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Ska inte glappa alls axiellt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar