B230FK med k-kam som dricker e85 med original Td04-13c som får kämpa med livet på 1 bar sedan några 100 mil, ingen stollekörning utan mer gasande ibland har nu efter att jag tagit bort katalysatorn (2.5" sportkatalysator) börjat ryka blått vid tomgång och motorbromsning.
Motorn var isär 2020 och har gått ca 500 mil, nya lager, nya ringar, ny vevhusvent, nya ventiltätningar osv.
Vevhusventilationen är ansluten som orginal in i insuget mellan lmm och turbo.
Jag kan inte minnas att den innan borttagningen av katalysator ens har luktat olja vilket gör mig fundersam, nog för att en liten 13c snurra tills nog ger upp när den fått gå hetsat ett tag, men detta kom så plötsligt.
Min teori är att eftersom motorn nu andas mer fritt genom 2.5" avgas utan katalysator så drar den lättare med sig lite olja från tätningarna i turbon, någon som har någon annan teori eller idé?
Det finns planer på att köpa en sådan här: https://www.turboshop.se/performance-tu ... ona-billet
Men "inte just nu"

Är det förresten någon som har erfarenhet av deras turbos?
Det känns smidigt att montera en sådan just för att slippa bygga om avgassystem osv, bakom motorn sitter just nu en M47 som ju troligtvis ändå kommer protestera.