1987 tpi firebird LB9 305 konverterad till förgasare
Kina RPM kopia, holley 750 3310, typ HEI fördelare.
Kommer köra grenrör 71-74 camaro, chevelle etc
3873432rh och 3989043lh. Orginal 190 hk.
Har 2.5” avgassystem till ljuddämparna som är 3” Summit kines rakt igenom och 3” slutrör så avgassytem efter grenrör räcker ju till
Skulle vilja komma nära 250 hk om möjligt.
Orginal rullkam löjligt lågt lyft om jag hittat rätt.
oem tpi cam LB9 1987 cam
179/194@050 .350/.384 109 lsa
Har en Ramjet 196/206 @ .050, .431/.451" lift, 109 lsa den känns väll som rimlig uppgradering och bör höja effekten?
Motorn kommer sitta i en chevelle med 700R4 ifrån en 4.3 V6 så turbinen kommer stalla lite mer har jag fått till mig bakom den sitter en 12 bult med 3.31.
Syftet är inte massor med effekt utan 250hk+ om det går med grenrör ok bränsle ekonomi och jobba med det jag har även om en del är lite fel grejer tex är 750 onödigt stor en 600 el quadrajet även om den är 750-800 cfm hade varit bättre ur bränsle ekonomi. Har andra bilar med 600-700 hk högt stall och 4.10 i baken.
Vill ha en tyst daily driver/ cruiser.
Tänkte kammen och ”z28” fjädrar med ny kamdrivning som första modifiering. Sedan ev en lätt portning av orginal ”081” topparna och ett ventiljobb om nån gör sånt längre.
Så är det helt bortkastat att byta kam?
Öka effekt 305
Re: Öka effekt 305
nej, inte alls bortkastat. Kommer dock inte ihåg om det är 302 eller 305 som lider av liten diameter på cylindrarna, så att ventildiametern begränsas och därmed effekt på högre varv.
Jag skulle kika efter en vridmomentskam runt 207-210 grader och matchande fjädrar. Z28-fjädrar låter som om det inte vore rullkamsfjädrar. Kamdrivning är iof billig, men är den inte för slapp så skit i det. Du måste inte ha en rullkam, men synd att inte ta nytta av att rullkammarna kan ha lite vassare ramper (längre tid öppna ventiler) och så slipper du leta efter olja med zink-aldyd-di-tiofosfat som tillsats
Jag skulle kika efter en vridmomentskam runt 207-210 grader och matchande fjädrar. Z28-fjädrar låter som om det inte vore rullkamsfjädrar. Kamdrivning är iof billig, men är den inte för slapp så skit i det. Du måste inte ha en rullkam, men synd att inte ta nytta av att rullkammarna kan ha lite vassare ramper (längre tid öppna ventiler) och så slipper du leta efter olja med zink-aldyd-di-tiofosfat som tillsats
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1069
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Öka effekt 305
305 har litet borr, 302 327 350 har större 4 tums borr vilket gör dem att föredra OM man kan välja, ja 400:an har väl ännu större borr. Tänkte det tillförde tråden lite info för framtida sökningar.
Re: Öka effekt 305
ah, så var det. kamrekommendationen jag gjorde var med tanke på den motorn.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Öka effekt 305
Inga större ventiler kommer sättas i är 1.84” i 081 toppar.hauge skrev: ↑ons jul 31, 2024 4:33 pm nej, inte alls bortkastat. Kommer dock inte ihåg om det är 302 eller 305 som lider av liten diameter på cylindrarna, så att ventildiametern begränsas och därmed effekt på högre varv.
Jag skulle kika efter en vridmomentskam runt 207-210 grader och matchande fjädrar. Z28-fjädrar låter som om det inte vore rullkamsfjädrar. Kamdrivning är iof billig, men är den inte för slapp så skit i det. Du måste inte ha en rullkam, men synd att inte ta nytta av att rullkammarna kan ha lite vassare ramper (längre tid öppna ventiler) och så slipper du leta efter olja med zink-aldyd-di-tiofosfat som tillsats
Är rullkam orginal så byte till flat tappet blir det inte.
Har redan ramjet kammen. Så byte till den kostar bara 1-2 tusen. Packningar, fjädrar och kamdrivning. Sedan några tusen på portning. Den kammen ger 350 hk i 350.
Z28 fjädrarna har rätt spec och de vet ju inte om de sitter på flat tappet eller rullkam rätt tryck spelar mer roll.
Hade jag inte ramjet kammen skulle jag köpa en
https://www.summitracing.com/parts/sum-8800
Köper nog comp 1.6 chrome moly rullvippor med.
Re: Öka effekt 305
låter som om du vet vad du håller på med
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*