Rakt fram?

Modifieringar och tips
LarC

Rakt fram?

Inlägg av LarC »

Angående bakvagn ..det bråkas om 4-länk eller stegar. Men vad är det igentligen man försöker uppnå? Är det att bakaxeln inte ska vrida sig vid startögonblicket eller vad?
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Det kan man ju undra Det ligger lite i det du säger att axeln inte ska vrida sig
axielt Men i grund å botten så handlar det hela om att få så mycke fäste som möjligt å få chassit i bilen å reagera på rätt sätt Vilket resulterar i snabba start tider å har du snabba start tider så har du oftast vinsten i din hand . Sen om det 4 link el stegar som e bäst det handlar i mågnt å mycket
hur man har lyckats justera det hela rätt å det e ju en vetenskap i sig
Men som sakt var det finns lika många teorier om detta som det finns folk som diskuterar detta ämne
mvh AFFE
en förgrymad 08 bo
Matte sjö
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: tor sep 25, 2003 9:45 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av Matte sjö »

för att få fäste är det vikt förskjutnig du är ute efter, och det är beroende av hur du justerar fourlink stagen eller stagen i stegarna som du styr det. hur mycke av viktförskjutnigen som ska ner på bakdämparen eller så kan man justera så att man skicka kraften genom bakvagns stagen så man slår ner bakaxeln i backen. Det krävs dock ganska fina bakstöt dämpare för att kunna kontrollera kraften. Så i mitt tycke är fourlink det bättre altenativet för du har fler justerings möjligheter på den. Jag är dock ingen expert på området men har du frågor i det här området tycker jag att du ska vända dig till Mikael Fredricksson här på forumet han går under nicket Mr Abarth tror jag det är i varjefall han som har den sjysta triken: Han är grymt duktig på det här med bakvagnar o.s.v
som det vore gratis!!!!!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Matte sjö skrev:för att få fäste är det vikt förskjutnig du är ute efter, och det är beroende av hur du justerar fourlink stagen eller stagen i stegarna som du styr det. hur mycke av viktförskjutnigen som ska ner på bakdämparen eller så kan man justera så att man skicka kraften genom bakvagns stagen så man slår ner bakaxeln i backen. Det krävs dock ganska fina bakstöt dämpare för att kunna kontrollera kraften. Så i mitt tycke är fourlink det bättre altenativet för du har fler justerings möjligheter på den. Jag är dock ingen expert på området men har du frågor i det här området tycker jag att du ska vända dig till Mikael Fredricksson här på forumet han går under nicket Mr Abarth tror jag det är i varjefall han som har den sjysta triken: Han är grymt duktig på det här med bakvagnar o.s.v
man ska också tänka på att fästet tillstor del beror på framfjädrigens förmåga att lyfta fronten i starten och försjuta vikten dit bak, många glömer det :!:

mustangerna i usa utnytjar detta och en heldel barlast bak för att köra höga 7 sec repor med radialdäck utan att bygga om backvagns geometrin eller hjulhus spesiellt mycket, och höga 6 sec repor med samma setupp och 32x 10.5W slicks. :shock:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre jan 06, 2006 4:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
LarC

Inlägg av LarC »

Sökte lite på google men jag hittade bara info varför det är så bra jämfört med bladfjädring, men allt är ju bra om man jämför med det!

Men ta som exempel bakvagnen på 140, vad är igentligen fel på den?

Ett enkelt sätt att förbättra skulle alltså kunna vara att sänka den bak? eller har jag fattat helt fel då?
Matte sjö
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: tor sep 25, 2003 9:45 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av Matte sjö »

ett enkelt sätt för dig vore att få tag i så kallade 90/10 dämpare fram dom var väldigt vanlig inom dragracing på 80 talet. dom funkar så att dom dämpar bara 10% på retur och 90% på kompretion.Sen tror jag nog Jens kan ge dig något tips på modifiering av orginal 140 bakvagnen.
som det vore gratis!!!!!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

på 142 passar -70 camaro 90/10 dämpare från tex chassi enginering (ca 500kr st).


här står det en del intresant.

http://musclemustangfastfords.com/tech/ ... index.html
LarC

Inlägg av LarC »

Nu har jag äntligen fått hem mina camarodämpare ifrån löven. Men frågan är vad man kan använda bak? Orkar inte bygga om bakvagnen tills jag har en riktig axel.
Skriv svar