Eget mappbart sprut (seperat tändning)

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Eget mappbart sprut (seperat tändning)

Inlägg av SkauneJohan »

Hej, har lite ekonomi nu att köpa grejor så vill konvertera bilen till ett mappningsbart sprut

bilen är en mazda 626 1989 med 2,2 motor och automatlåda

Orginalsprutet är ett LE jetronic liknande (japanskt tillverkat)

Tomgångsmotorn är ett konstant problem(mitsubishi tillverkad) och pga bilens ålder finns ingen ny (eller bättre begagnad)

Hur man mappar sprut finns ju överallt på nätet, men info om hur man konverterar ett äldre sprut är inget jag kan hitta med google

Det jag vill ha är ett simpelt och mappningsbart bredbandslambda sprut som kan ersätta det uråldriga som sitter på (och kan kontrollera tomgången) vill dock behålla orginalinsug och "look"

Vad är billigast? Hur går jag tillväga? Ska man ta ett LH jetronic från en gamma volvo 7/940 med sensorer och lämpliga spridare(passar dessa i orginalspridarhålen?)

Hade tänkt att tändningen ska vara standalone så inget jag behöver ha på samma map (funderar på att meka dit mappninsbar 123 ignition)

Tacksam för tips

Mvh johan

Bild

motorn 2.2 12V 116hk
Bild

Bild
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Eget mappbart sprut (seperat tändning)

Inlägg av Johan Posth »

För det du önskar ut av sprutet och funktionen skulle ett MaxxEcu Mini fungera bra. Alternativt ett sport.
Nackdelen är med Mini är att du inte har "färdig" ingång för BBL, du måste köpa till en can-adapter för att köra med BBL.
Men varför inte styra tändningen oxå?
Tänkter du att köpa till en 123 så behöver du justera på 2 ställen. Istället för en som de blir med allt genom Mini't.
Du har ju så att du kan köra och styra originalspolen i sprutet direkt. behöver antagligen bara komplettera med ett tändsteg från t.ex 740/940 eller liknande.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Re: Eget mappbart sprut (seperat tändning)

Inlägg av SkauneJohan »

Tack för svar Johan Posth, byta fördelare vill jag gärna göra då servicedelar(enligt mig) som rotor och fördelarlock ej längre finns i produktion/tillgängligt.

Har du tipps på någon annan som kan meka dit annan fördelare med ett rotorlock/rotor som finns i produktion istället då? Köra triggerhjul på startkrans och liknande känns onödigt komplicerat i min mening (vilket är anledningen till att jag funderar på 123 ignition där allt finns i fördelaren)

Likadå vill jag ersätta luftmängdmätaren/systemet till något som ger bättre flöde och mer exakt mätning, iallafall något som kan justera tomgången och förbigå tomgångsmotorm (något som det återigen finns delar till som kan ersättas)
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Eget mappbart sprut (seperat tändning)

Inlägg av Johan Posth »

Triggerhjul behöver du oavsett om du ska köra med ett eftermarknadssprut, och eftersom de är insprut från börja borde redan sitta någon form av triggersystem.
Om nu delar för fördelare är svårt, så skulle ja kanske fundera på en wastespark spole från t.ex Vw. Inbyggdt tändsteg, så behöver bara jord, matning och 2 tändingångar till.
Då kan du plocka bort fördelaren helt. Och monterar du den lite taktiskt där fördelaren sitter idag kan du säker använda original tändkablar.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Re: Eget mappbart sprut (seperat tändning)

Inlägg av SkauneJohan »

Får kolla igenom verkstadsboken, systemet som sitter på denna 35 år gamla bilen är en japansk version av LE jetronic med smalbandslambda och i princip en simpel elektrisk version av K jetronic. Vad jag minns rätt upp och ner så triggas bränslet av luftmängdmätaren (flärpen i insuget) det är inget sekventiellt eller något sådant modernt utan kontinuerlig insprutning där mängden bränsle justeras helt beroende av flärpen i insuget. Systemet i sig helt oberoende av att få reda på motorns varvtal.

Tändsystemet är av Hei typ ifall jag minns rätt (iallafall helt fristående från insprutningen) där är ingen CPS trigger utan hela detta går via fördelaren med vacuumjustering och en tändmodul

Wastespark är intressant, hur bygger man ett sådant och vad behövs? Finns det någon guide?
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Eget mappbart sprut (seperat tändning)

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag är ganska säker på att den inte sprutar in bränslet kontinuerligt som ett K-Jet, spridarna tickar på som vanligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic
Skriv svar