fugazi's Allehanda med bl.a Starion turbo -83

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

fugazi's Allehanda med bl.a Starion turbo -83

Inlägg av fugazi »

Tänkte lägga upp en liten tråd om vad som hänt hittils med min bil.
Bytte min Colt -89
Bild

Bild

Mot en Starion turbo -83
Bild

Detta var redan 13/10-2008... och summan/mellanskillnaden var allt annat än ansenlig!

Har inte körts mång km sen dess pga en del smärre mods av "föregående ägere" (ingen nänmd, ingen glömd. Jag vet helt enkelt inte vem!)...
som helt enkelt inte funkade helt tillfredsställande.
Bl.a downpipe och avgassystem.

Motorsetupen är:
Orginal 4G63 (2 liter)
ECi (2 spridare och 1 spjäll!)
8v SOHC
STOR FMIC (ingen alls orginal!)
TD05/19C (orginal Tc06/11a)
4"DP
3" avgas, 2 Magnaflow-dämpare

Orginalspec:
Årsmodell 1983
Karosstyp A183A
2,0L 8V SOHC Turbo
170 hk/245 NM
0-100km/h 8,7 sek
Toppfart 212 km/h
RWD
5vxl Manuell
Längd 4,42 bredd 1,70 höjd 1,32cm
Vikt 1220 kg
Allt enligt fabrik...

Snart inkörd...
Bild

O-nött skinn...
Bild

Ingen rost under...
Bild

IC-bygget!!!
Bild

Gamla turbon...
Bild

"Ganska" tätt...
Bild

Raka rör?

Jag är lite förvånad att den trots allt inte lät mer...
Bild

Inte så stor skillnad... på utsidan!
Bild

Inlopp 42mm:
Bild

Inlopp 48mm:
Bild


Ny IC:

Bild

"Universal" stod det i texten, så det återstår väl att se om den går å knö in där fram på nå vänster.

Cellpaketet är 600x300x100 så även om det inte är nå "värstingmärke" så ska den väl göra NÅT iaf...?*förhoppningsfull*

Skon är en 43:a... om nån undrar.

Åsså varen rätt tung tyckte jag... 10,2kg!

Följande är inhandlat på Ride Tech's utförsäljning.

Att man inte mäter allting två gånger gör ju att det blir fel som oftast, men jag får ju skylla mig själv.... igen! (En del lär sig aldrig...)

90 gradersböjen som ska på snurran är 51mm och stosen 44,5mm...

Annars ser det bra ut! (Tycker JAG alltså!)

Bild

Och ungefär så här är det tänkt (jaa... just det... jag tänkte ju inte ordentligt!)

Bild

anslutningarna på IC är TÄNKTA (jaa, nu har jag tänkt igen!) att flyttas ungefär så här (lånat bilden på austarion.com):

Bild


DownPipe:

Ungefär såhär hade jag tänkt mig från början:

Bild

Bild

En kona från fläns mot turbon, över till kröken och vidare ner...

MEN... återigen så blir det ju sällan som man tänkt sig!!!

Det bygger för mkt mot torpedväggen...

Här är nästa försök:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Syns kanske lite dåligt att kröken är mindre i ena änden, men jag tror ni fattar.

Provmonterade och gaffatejpade som sagt ihop grejerna som jag hade tänkt att det skulle sitta på/i bilen.

Punktade dit allt, och provmonterade ännu en gång... och det passade även denna gång! *halleluja*

Bild

Bild

Bild

På sista bilden ser man att det inte bara är 2st. 90graderskrökar... liiiite mer än så!

Flexdelen är en 3" från feltema... och stosen/kragen på den hamnar precis vid bultarna till växellådsbalken!

(Och kommentarer om det "proffsiga" svetsarna undanbedes, vänligen men bestämt! Övning ger färdighet och det var länge sen jag övade!)

Billiga hålsågar gör inte snygga hål!

Men det funkar ju ändå...

Bild

Med svetsmuttern syns det ju inte!

Pressade DP:n lite plattare där jag skulle borra för att få en jämnare/mindre/ingen spalt att svetsa mot, och det lyckades ju rätt skapligt:

Bild

Fogen ser ju skaplig ut trots att muttern INTE är i RF:

Bild

Köpte ävern en plugg att sätta i:

Bild

Så här ser det ut på lite avstånd nu, tur att bilden inte fick nån jättebra skärpa, och att jag har tänkt linda hela balletten sen:

Bild


Rattbyte:

När jag började skruva av den spruckna träratten (MOMO) så känndes det lite konstigt...

Hela styrstången satt liksom löst på nå vis.

När jag lossade snabbskruven till höjdjusteringen så ramlade hela skiten ner i knät, helt enkelt!!!

OCH DÅ BLEV JAG GLAD, att jag inte låg med full sula ute på E18!

Har tagit bort kåpan runt stången/tändningslåset:

Bild

Lite av fästet sett snett nerifrån vänster:

Bild

Från höger:

Bild

Snabblås-skruven:

Bild

Fästet borttaget (uppocknervänt):

Bild

"Renoverat" och nymålat (EJ justerbart längre!):

Bild

Fästet monterat med FYRA skruvar den här gången (Inte 2!)

Och en ny skruv istf den justerbara snabbskruven:

Bild

Kåporna på och en "förlängd" (10cm++) rattstång:

Bild

Kommer att bli en mkt behagligare körställning för han som ska köra droskan (190cm):

Bild


Avgassystem:

Allt är i 3"rostfritt och inköpt på Hansen Powerpipes (INTE sponsrad, men jag skriver det iaf!).

Det blir alltså bara TVÅ delar på avgaset.... Enda skarven som kan läcka är mellan DP:n och resten!

Slutröret är snabbkapat lite snett av en överbliven muff och lite polerad,

vet inte om jag kommer att ha den på eller nåt annat:

Bild

Bakre dämpare (Offset in/Center ut):

Bild

Krok framför bakre dämpare upphängd i orginalfästet:

Bild

Mellandel upphängd i orginalfäste (bakom bakvagnsbalken):

Bild

Mellandelen fotad från högersidan mot vänster bakhjul:

Bild

Främre dämpare (Center in/Offset ut):

Bild

Gummi från Biltema som passade alldeles utmärkt till orginalfästena,

ingen aaaaning om till vilken bil dom egentligen hör!

(Har för mig om att dom kostade 29.-/par):

Bild

Hela baletten gick in i firmabilen!!!:

Bild

FMIC och oljekyl:

Nytt hål 3" hålsågat (övre hålet!).

Kantat med skyddslist:

Bild

Nedre hålet fixat med täckplåt och tillsnyggat lite.

Lackat med mattsvart, men det blev nån konstig grå och flammig kulör, bara att göra om:

Bild

Före:

Bild

Oljekylaren monterad:

Bild

IC'n monterad framför:

Bild

Det ser tight ut:

Bild

Inte så trångt som det ser ut.

Det är större mellanrum mellan IC och oljekyl ,

än mellan oljekyl och kylaren:

Bild

Utlopp:

Bild


Och det senaste:

2010-07-30
Japp... sista veckan på semester dårå... dags att sätta fart kanske?
Har ju tänkt att jag ska åka med den här på "Mitsubishi Owners Day" som Mistubishi Club Sweden och Evo-klubben ordnar tillsammans med Mitsubishi Motors Company Sverige den 19/9-10!

Köpte lite rörkrökar på Feltema (skulle jag ju inte ha gjort) för att bygga tryckrör av...
...och det blev ju inge bra alls.
Visade sig att när jag väl börjat kapa och punkta/svetsa ihop första kröken efter turbon så vart det bara skit!
Röret var ju galvat, eller flera av rören, men inte alla... *gaaaaaah*
Fick fixa ytterligare lite med Miggyn och köra med den isf TIGen.

Här är lite bilder på "mockup" iaf:
Bild

Bild
Och ICn som PH Svets & Maskin aldrig gjorde nåt med lämnades till Fräsarn,
och då ser det ut så här:
Bild

Som nämnt så blev ju resultatet gaska mediokert tack vare feltema-material...
Nästa gång ska jag inte snåla utan köper RF istället!
Massor av MIGtråd och en hel del slipa + sputspackel och tjockt med färg och klarlack på det så ser det ut såhär:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Filterburken med LMM i, sitter INTE där Mitsubishi en gång tyckte att den skulla sitta... den är kapad på allt vad fästen och lufttillförselrördragningfrånskärmhåletochruntburken *pust* hade, och förpassad så långt ner i botten på utrymmet bakom höger framlykta, som det bara är möjligt!
Bild
Senast redigerad av fugazi den mån dec 30, 2024 10:58 pm, redigerad totalt 5 gång.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Kul projekt! Vad har dom för effekt/laddtryck orginal?

/David
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

170hk/245Nm.
Laddtryck har jag ingen aning om (0,5-0,7 nånstans om man ser på mätaren ^ )...
En väldigt snäll motor!!!
Men det ska ju bli ändring på det så småningom... :hihi:
Nu vill jag bara ha den klar å köra lite.
Men...

Fick ju lite garagetid idag:
Batterilådan lyser med sin frånvaro, kan f-n inte hitta den nånstans... får väl bli att flytta bak till kofferten helt enkelt, för tryckröret är nog ivägen iaf....
Oljestickan är krökt till oigenkännlighet och passar inte nån stans... tur att den var rak (-are) och snygg på den andra motorn.
Slangbiten mellan oljereturröret från turbon och oljetråget var helkonstig och gick inte att få fason på hur f-n man än gjorde, så jag fick ta den också från andra motorn...
*suck*
Kabelstammen... ett kapitel för sig. Verkar vara omflyttat lite hit o dit utan nån större plan.
Spridarmotstånden satt med 1 skruv på ett ställe med 2 skruvhål som inte stämmde med resistorpacket... och jag har hittat ett ställe där hålavståndet stämmer men där har dom aldrig suttit och kabelstammen räcker inte riktigt dit...
Två tvåpoliga kontaktstycken hänger löst bakom vä.framlykta vid luftburken... den ena hane den andra hona... kylfläkten har samma kontakttyp men är hemmakopplad på nåt vänster med röda sladdar.
Ett kontaktstycke (4polig rund hona) hänger också lös där (samma stam som kommer från generatorn), men den hittar jag ingenstans att sätta...

Kommer nog att gå åt en hel rulle isoleringsband också...

Känns inte riktigt som om det blir provstart i morrn! :roll:

Däremot så har jag lyckats fylla oljekylet och slangarna med olja!!! :D
Nya hydraulslangar pressade på Swedol och nya kopparpackningar till bajosarna sitter som en smäck!

Oj, glömde jag kameran? :shock:

Nu är det dags för en pilsner (till), och kolla lottoraden sen! :bigsmile
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

tufft bygge! :thumbright:
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Helt klart ett udda projekt :thumbright:

Bilen ser verkligen fräsch ut invändigt.
(Noterade också en frikostig rödmarkering på varvräknaren)

Innan trodde jag att det var bakdelen på en Audi Quattro / GT du hade i signaturen. Men hittade dig på Garaget.org för någon månad sen :wink:

Ang. Feltemas rör. är man bara "duktig" och slipar bort ytbehandlingen på dem går det bra att svetsa med Mig/Mag i dem, TIG kan vara kinkigt men oftast funkar det OK det med :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Inlägg av sabaton91 »

Alltid älskat Starion sen dess jag såg en första gången:D ser riktigt snyggt ut hittills :D
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Daniel-635 skrev:Helt klart ett udda projekt :thumbright:

Bilen ser verkligen fräsch ut invändigt.
(Noterade också en frikostig rödmarkering på varvräknaren)

Innan trodde jag att det var bakdelen på en Audi Quattro / GT du hade i signaturen. Men hittade dig på Garaget.org för någon månad sen :wink:

Ang. Feltemas rör. är man bara "duktig" och slipar bort ytbehandlingen på dem går det bra att svetsa med Mig/Mag i dem, TIG kan vara kinkigt men oftast funkar det OK det med :thumbright:
Den är tokfräsch invändigt, knappt skitiga mattor ens!
(Den är visserligen gammal men har ju inte gått så mkt... 23000km!)

Gick inte nå vidare alls med tig:en... även om jag slipade en hel del. Tror att tillsatsmaterialet jag har är skit också...
Men om man ställer upp Miggyn på läge 4 och inte matar så mkt tråd så får man ju "spraybåge" och det fixar det mesta! :hihi:
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Stick-å-brinn!!!

Inlägg av fugazi »

Fick en liten stund till övers och fixade oljestickan!

Den som satt där förut var krökt till oigenkännlighet men tycktes funka ändå, vilket vid närmare granskning är tveksamt!
Röret var böjt nedanför kragen som ska mota röret i hålet på blocket, och då går det ju inte att få ner röret helt.
Dessutom blir det snett så stickan hamnar på ett helt annat ställe och med en annan vilkel... vilket medför att man aldrig vet hur mkt olja det egentligen är i!

Den vänstra (blankare) är krökt och den högra en "orginal" (tror jag):
Bild

Bild
Uträtad och rak i bottendelen så den går ner till kragen:
Bild

Bild
Nu kommer den upp på andra sidan av turbon istället!
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Här var det länge sen det hände nåt, men jag har bytt garage iallafall....
Lite större, lite ljusare och en massa andra intressanta bilar:
Bild
4st 3000GT (står en vit framför den silverfägade, som inte syns...), 1 Spyder, en ajdinånting (helt ointressant!) och en stor märrsa, där Starionen står... och bakom dörren till rummet brevid stå det 2st 3kGT till och på smörjbryggan en spyder (till!) och i lackboxen stå det också en bil, kommer inte ihåg vad bara.
Utanför står det 3(?)st 3kGT till och en Zigma...
Min hyresvärd har ett sjukligt 3000-problem!!!
Den svarta ser rätt rå ut:
Bild
Lite konstiga fälgar på den bara..
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

din hyresvärd måste ju vara gud :) fräna bilar allihop
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: fugazi's Starion turbo -83

Inlägg av fugazi »

Lyfter tråden lite pfa:
Stulet!
Blir inget åka av i sommar heller... *suck*
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: fugazi's Starion turbo -83

Inlägg av fugazi »

Har fått lite bygglust tillbaka...
Hmmm...
Va kan det här bli då?
Bild
Bild
Bild
Turboställ...

Började på ett avgasfläns till turbon...
3 hål blev exakt och väldigt jättebra, det 4:de... inte helt ok... :banghead
(Ammenvaffaaan??? Låg på kolhydrater eller?)
Bild
Ritsen syns lite dåligt:
Bild
Vad gör man?
Svarva en plugg med presspassning när det bara är 1 hål som inte är ok,
eller rotera på plattan och borra 4:a nya hål (som kanske inte heller blir bra)?
Jag valde en plugg:
Bild
Bild

Bild
Svetsad, och nytt hål borrat... (till höger)
Bild
Hmmm... när man ändå håller på... varför inte karva lite....
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: fugazi's Starion turbo -83

Inlägg av fugazi »

Hänt på semestern:
Rätt länge sen en åppdäjt här....

7 sorger och 8 bedrövelser har det blivit... minst!
Har dock börjat hända lite på senare tid, en del positivt och en hel del negativt.
Positivt, är att det är ett nytt garage på G.

Så här såg garaget ut förut:
fugazi skrev:Jaha ja... nu har jag bytt garage igen....
Lite större, lite ljusare och en massa andra intressanta bilar:
Bild
4st 3000GT, 1 Spyder, en ajdinånting (helt ointressant) och en stor märrsa. Där Starionen står...blablabla.....

Nu ser det ut såhär (blev en dålig bild men ni fattar säkert):
Bild
Junkyard.
Det röda 3kgt-liket står på nästan exakt samma plats som förut.
Men det gör INTE min bil.
Bild
Den bilden är tagen med ryggen mot det röda liket.

Idag:
*puh*
Nu har jag för en gångs skull haft en bra dag... det var länge sen!!!
Starionan fick lite hjälp att lägga nå mil till dom få som finns på mätaren.
502" cheva hade ju ork så det räckte:
Bild
Nya förvarings och mekplatsen är hos en kompis till min sambo.
Hon renoverade väggarna från gammalt gaff och mögel, och sen på med ny färg:
Bild
Länge sen jag rattade den här donnan!
Bild
Tompa hjälpte till med sista knuffen över tröskeln:
Bild

Ett jättestort tack till Tom som ställde upp med transport (igen)!!! :beerchug:
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: fugazi's Starion turbo -83

Inlägg av fugazi »

Gör ett Liiiiiitet trådlyft (2013!!! fyfaan vad tiden går!!!), på min egen tråd!

Har fortfarande Starion'en kvar... i samma skick-isch...

Många floder har flutit under denna bro... väldigt länge!
Nu har det förhoppningsvis börjat lossnat lite i byggtarmen, som har varit förstoppad med jobb-jobb-jobb-jobb-jobb.
Kommer att byta jobb efter Jul-Nyår-Trettonhelgen, som jag däremellan kommer vara helt ledig! Börjar på nya jobbet 8/1-25.
(Har bara 30 semesterdagar och 90 komptimmar innestående....)


7-8-25- bedrövelser... o.s.v....

Garaget jag hade bilen i förut var/blev ju katastrof, och det mesta jag byggde blev stulet.
Nu har den stått i min sambos kompis garage sen dess och samlat damm.

Såååå mkt som sugit musten ur en, inte bara jobb, också sjukdom...
Blev i samma veva som jag skulle starta upp när allt var klarbyggt (typ Apr.2011), och upptäckte att allt var stulet, också diagnostiserad med en autoimmun sjukdom, Psoriasisartrit, mådde skit x8!

Flyttade då till sambons kompis villagarage...

Att garaget blev vattenfyllt (villagarage med källare under jord) förra året,
och att det varit typ 3 rundor med att få hela källaren ok p.g.a. diverse...
.... hantverkarstrul och annat! Dom har gjort om minst 3ggr!) är bara en början!
Starion'en har stått ute under pressenning sen i mitten av sommaren, och alla grejer!

Har flyttat en full pall med 5 kragar från jobbet till ett förråd med massa tbh.
Ska försöka hinna med att "kapa" fjäderben innan jag byter jobb...
Men det är bara 2 veckor kvar på Fredag (faan, det är ju imorrn!)...

Sen/nu ny/annan verkstad med en massa nya möjligheter...

Vi får se, det kanske (förhoppningsvis) tar fart, igen?





(Ska se om jag hittar gamla bilder sen...)

Känner att jag villhöver bli färdig och köra den här, saknar den!
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: fugazi's Starion turbo -83

Inlägg av gasekke »

Nya tag då. Lämnar finnvac till?
Skriv svar