Trimma 945.
Trimma 945.
Hej.
Jag har en volvo 945 ltt från 1995 som jag tänkt trimma lite.
Och då det finns väldigt mycket kunskap här så tänkte jag se
Vad ni tycker om mitt projekt.
Tanken är inte alls nått monster utan en bil som är lite rolig att köra dagligen.
Mitt "recept" som jag tänkte addera på min b230.
-531 topp med medföljande original kamm till den toppen.
-ny och större intercooler med nya slangar osv,grovlek har jag inte bestämt än då jag också ska flytta luftmassemätaren på trycksidan så återstår att se.
-r spridare fr
- större turbo/ej bestämt vilken 19t ev .
-kommer mappas av en bekant med befintliga saker installerat.
-funderar på ev köra e85,men inte säkert heller.
Kommer även byta diffen då jag hittat en billig slung diff.
Har redan ett 3tums avgas.
Har ni tips eller saker jag missat vik gärna in med förslag osv.
Kan skruva själv i allt utom el detaljer(totalt värdelös på det).
Borde vell måla upp en hyfsad bild av vad jag tänkt,inte nån värsting men en rolig bil för alldagligt åkande.
Tacksam för alla svar tips och trix.
Mvh/Tobias
Jag har en volvo 945 ltt från 1995 som jag tänkt trimma lite.
Och då det finns väldigt mycket kunskap här så tänkte jag se
Vad ni tycker om mitt projekt.
Tanken är inte alls nått monster utan en bil som är lite rolig att köra dagligen.
Mitt "recept" som jag tänkte addera på min b230.
-531 topp med medföljande original kamm till den toppen.
-ny och större intercooler med nya slangar osv,grovlek har jag inte bestämt än då jag också ska flytta luftmassemätaren på trycksidan så återstår att se.
-r spridare fr
- större turbo/ej bestämt vilken 19t ev .
-kommer mappas av en bekant med befintliga saker installerat.
-funderar på ev köra e85,men inte säkert heller.
Kommer även byta diffen då jag hittat en billig slung diff.
Har redan ett 3tums avgas.
Har ni tips eller saker jag missat vik gärna in med förslag osv.
Kan skruva själv i allt utom el detaljer(totalt värdelös på det).
Borde vell måla upp en hyfsad bild av vad jag tänkt,inte nån värsting men en rolig bil för alldagligt åkande.
Tacksam för alla svar tips och trix.
Mvh/Tobias
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1080
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Trimma 945.
Vad jag läst, och tror själv, är att det inte är bra för luftmassemätaren att flytta den till trycksidan.
E85 är trevligt, men finns det ingen mack nära där man bor så känns det jobbigt, jag kör E85 så länge det finns tillgängligt lokalt, å det går i nödfall att blanda ut med mycket bensin trots avsaknad av flexfuel funktion, men man kanske inte ska snyta ur maskinen max då...
E85 är trevligt, men finns det ingen mack nära där man bor så känns det jobbigt, jag kör E85 så länge det finns tillgängligt lokalt, å det går i nödfall att blanda ut med mycket bensin trots avsaknad av flexfuel funktion, men man kanske inte ska snyta ur maskinen max då...
Re: Trimma 945.
Thunderbo1t skrev: ↑tis dec 17, 2024 5:12 pm Vad jag läst, och tror själv, är att det inte är bra för luftmassemätaren att flytta den till trycksidan.
E85 är trevligt, men finns det ingen mack nära där man bor så känns det jobbigt, jag kör E85 så länge det finns tillgängligt lokalt, å det går i nödfall att blanda ut med mycket bensin trots avsaknad av flexfuel funktion, men man kanske inte ska snyta ur maskinen max då...
Du kör e85 på din 940?
Är de nått man ska tänka på med soppa ledningar,tändstift eller liknande,soppapump?
Jag har inte jättelångt till macken och ska inte vinna nå tävlingar utan är mest för att de ska vara lite kul.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1080
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Trimma 945.
Ja jag kör E85 i min, en 96a, det enda extra jag gör är att slå i en bränslestabilisator om jag inte använder den en längre period, bara anpassat med större spridare (bosch 0280156280) för rätt mängd bränsle och det fungerar bra.
I övrigt är det bara "basic nostalgitrim" chip (egentligen för bensin), avgas, kamaxel.
Främsta anledningen till E85 i mitt fall var att det är "säkrare" och det är ju en bonus att det antagligen ger lite mer effekt. Jag har en annan bil som går på E85 sen 2010 och inget skadligt har skett än så riskerna är nog överdrivna med skador bara man har lite normal skötsel på grejorna.
I övrigt är det bara "basic nostalgitrim" chip (egentligen för bensin), avgas, kamaxel.
Främsta anledningen till E85 i mitt fall var att det är "säkrare" och det är ju en bonus att det antagligen ger lite mer effekt. Jag har en annan bil som går på E85 sen 2010 och inget skadligt har skett än så riskerna är nog överdrivna med skador bara man har lite normal skötsel på grejorna.
Re: Trimma 945.
Låter super.
Tack snälla för svar,jag är också lite svag för e85 sen är de ju kul med nån extra häst som du säger även om de är marginellt.
Men ska absolut tänka på allt du säger.
Re: Trimma 945.
Recepter låter vettigt. Om något så satsa på en original-kam som V eller VX3, dom är bra för turbo och ger ett bra register för vad det är.
Med etanol/E85 kan du använda original motorstyrning som saknar laddtrycks-styrning, eftersom det inte spikar så lätt när man inte kan ha riktig kontroll över vridmomentet genom registret på motorn. Man får mer marginal om det ska trimmas billigt, men utan större finess.
Bensin fungerar väldigt långt om man byter ut original styrsystem, då jag säljer sådant är jag väl partisk men det går inte jämföra möjligheterna..
Då får man laddtrycks-reglering som håller vridmomentet i schack. I regel byter man ut spjälläges-givaren till en potentiometer-modell och då får man accelerations-berikning och den börjar svara på gas helt plötsligt. Det går att finlira hur den beter sig på tomgång, kall, varm och under körning (så klart man tar kontroll över tomgångs-ventilen). Bränsle och tändning kan mappas i detalj utan begränsningarna som original-boxarna har. Med mer.
Med etanol/E85 kan du använda original motorstyrning som saknar laddtrycks-styrning, eftersom det inte spikar så lätt när man inte kan ha riktig kontroll över vridmomentet genom registret på motorn. Man får mer marginal om det ska trimmas billigt, men utan större finess.
Bensin fungerar väldigt långt om man byter ut original styrsystem, då jag säljer sådant är jag väl partisk men det går inte jämföra möjligheterna..
Då får man laddtrycks-reglering som håller vridmomentet i schack. I regel byter man ut spjälläges-givaren till en potentiometer-modell och då får man accelerations-berikning och den börjar svara på gas helt plötsligt. Det går att finlira hur den beter sig på tomgång, kall, varm och under körning (så klart man tar kontroll över tomgångs-ventilen). Bränsle och tändning kan mappas i detalj utan begränsningarna som original-boxarna har. Med mer.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1080
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Trimma 945.
Mattias sammanfattar bra.
Jag hade spikningar på bensin.
Jag kör med en V-kam, enorm skillnad mot T-kammen, tyckte den tappade effekt i nedre halvan av registret, men råkade köra en original 230FK och insåg att det nog mest satt i den stora ökningen i övre halvan registret som gjorde att det mest känns så. Fick justera upp grundläget på gasspjället för att få en "bra" tomgång. Givet är den svagare under 1500 varv och går lite "ruskigt" då, skulle säkert må bra av mer förtändning på tomgång? Men det är i mitt fall ett "projekt" utan budget, tid och prioritering, bara ett "så kul det går med minimal insats tillsvidare" med delar jag haft liggandes, utom spridarna då.
Jag hade spikningar på bensin.
Jag kör med en V-kam, enorm skillnad mot T-kammen, tyckte den tappade effekt i nedre halvan av registret, men råkade köra en original 230FK och insåg att det nog mest satt i den stora ökningen i övre halvan registret som gjorde att det mest känns så. Fick justera upp grundläget på gasspjället för att få en "bra" tomgång. Givet är den svagare under 1500 varv och går lite "ruskigt" då, skulle säkert må bra av mer förtändning på tomgång? Men det är i mitt fall ett "projekt" utan budget, tid och prioritering, bara ett "så kul det går med minimal insats tillsvidare" med delar jag haft liggandes, utom spridarna då.
Re: Trimma 945.
mattias skrev: ↑sön dec 22, 2024 12:05 pm Recepter låter vettigt. Om något så satsa på en original-kam som V eller VX3, dom är bra för turbo och ger ett bra register för vad det är.
Med etanol/E85 kan du använda original motorstyrning som saknar laddtrycks-styrning, eftersom det inte spikar så lätt när man inte kan ha riktig kontroll över vridmomentet genom registret på motorn. Man får mer marginal om det ska trimmas billigt, men utan större finess.
Bensin fungerar väldigt långt om man byter ut original styrsystem, då jag säljer sådant är jag väl partisk men det går inte jämföra möjligheterna..
Då får man laddtrycks-reglering som håller vridmomentet i schack. I regel byter man ut spjälläges-givaren till en potentiometer-modell och då får man accelerations-berikning och den börjar svara på gas helt plötsligt. Det går att finlira hur den beter sig på tomgång, kall, varm och under körning (så klart man tar kontroll över tomgångs-ventilen). Bränsle och tändning kan mappas i detalj utan begränsningarna som original-boxarna har. Med mer.
Tack för svar.
Om jag inte minns fel visst sitter de vx3 kam i 531 toppen?
Skulle vara intressant med ett eftermarknads styrsystem såklart men blir för dyrt just nu.
Finns de sånna styrsystem där man kan ha en farthållare? Är för ett senare ev t5 projekt.
Mvh
Re: Trimma 945.
mattias skrev: ↑sön dec 22, 2024 12:05 pm Recepter låter vettigt. Om något så satsa på en original-kam som V eller VX3, dom är bra för turbo och ger ett bra register för vad det är.
Med etanol/E85 kan du använda original motorstyrning som saknar laddtrycks-styrning, eftersom det inte spikar så lätt när man inte kan ha riktig kontroll över vridmomentet genom registret på motorn. Man får mer marginal om det ska trimmas billigt, men utan större finess.
Bensin fungerar väldigt långt om man byter ut original styrsystem, då jag säljer sådant är jag väl partisk men det går inte jämföra möjligheterna..
Då får man laddtrycks-reglering som håller vridmomentet i schack. I regel byter man ut spjälläges-givaren till en potentiometer-modell och då får man accelerations-berikning och den börjar svara på gas helt plötsligt. Det går att finlira hur den beter sig på tomgång, kall, varm och under körning (så klart man tar kontroll över tomgångs-ventilen). Bränsle och tändning kan mappas i detalj utan begränsningarna som original-boxarna har. Med mer.
Tack för svar.
Om jag inte minns fel visst sitter de vx3 kam i 531 toppen?
Skulle vara intressant med ett eftermarknads styrsystem såklart men blir för dyrt just nu.
Finns de sånna styrsystem där man kan ha en farthållare? Är för ett senare ev t5 projekt.
Mvh
Re: Trimma 945.
Kan sitta lite olika kamar i 531.GammTurbo skrev: ↑mån dec 23, 2024 12:14 pm
Tack för svar.
Om jag inte minns fel visst sitter de vx3 kam i 531 toppen?
Skulle vara intressant med ett eftermarknads styrsystem såklart men blir för dyrt just nu.
Finns de sånna styrsystem där man kan ha en farthållare? Är för ett senare ev t5 projekt.
Mvh
Om 531:an kommer från en 940 sugis så är det VX3.
Är den från en 240 så är det A, V eller VX.
740 turbo med 531 har också A.
Re: Trimma 945.
dsimila skrev: ↑sön dec 29, 2024 10:55 amKan sitta lite olika kamar i 531.GammTurbo skrev: ↑mån dec 23, 2024 12:14 pm
Tack för svar.
Om jag inte minns fel visst sitter de vx3 kam i 531 toppen?
Skulle vara intressant med ett eftermarknads styrsystem såklart men blir för dyrt just nu.
Finns de sånna styrsystem där man kan ha en farthållare? Är för ett senare ev t5 projekt.
Mvh
Om 531:an kommer från en 940 sugis så är det VX3.
Är den från en 240 så är det A, V eller VX.
740 turbo med 531 har också A.
Tack. Det var de jag trodde,531 an kommer från min andra 940 se.. så blir fina fisken i turbon då
Visste inte att 240 hade 531 med,man lär sig nått nytt varje dag.