B184 4v Comp Eliminator 1812cc 591hk 8900rpm 1.53bar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21711
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B184 4v Competition Eliminator fräser snik doom kolvar!
1.8 och 2 liter på nära samma laddtryck. man ser att den vill varva nu, vart vänder effekten? (ljusblå effekten nu).
laddtrycket i dynon visar ca 0.07bar för mycket
laddtrycket i dynon visar ca 0.07bar för mycket
- Bilagor
-
- 467478318_508583821636156_6473712239304962114_n.jpg (205.29 KiB) Visad 477 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21711
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B184 4v Comp Eliminator 1812cc 578hk 8600rpm 1.53bar
Kört några pull till i dag och då drog jag den in i varvstoppen på 9000rpm och då när jag klipte bort sista 100rpm så mätte jag 591hk utan corr på vädret som jag alltid gör på överladdade motorer.
effekten har ingen tendens att sjunka den bara ökar mer nästan än vid 8600rpm. vridet sjunker inte som ni ser på bilden vid 8900rpm. räknade igen i pipemax och insugets längd som det är är avstämt på 3 pulsen vid ca 9200rpm och om jag förlännger insuget ca 2-3cm så hamnar det mer imot 8600rpm. blir inte alltid som programen säger så jag låter alltid dynon ha sista att säga om saker men kan va en indekering åt vilket håll man ska prova.
fränt iallafall att det vart som jag hoppades att det blev liknade toppeffekt med ca 10% mindre motor på lite mer rpm
jämför man med gammla comp B18 så behövde den nästan ett bar mer vid dessa effekter
jämförelse bild på 2 liters motorn sen dec i fjol och 1.8L motorn i dag. ca 1.5 bar på båda
1000kpa i dag ca liknade insugs temp, lite fet lamda ca 0.79 då den är bättre mappad nu.
effekten har ingen tendens att sjunka den bara ökar mer nästan än vid 8600rpm. vridet sjunker inte som ni ser på bilden vid 8900rpm. räknade igen i pipemax och insugets längd som det är är avstämt på 3 pulsen vid ca 9200rpm och om jag förlännger insuget ca 2-3cm så hamnar det mer imot 8600rpm. blir inte alltid som programen säger så jag låter alltid dynon ha sista att säga om saker men kan va en indekering åt vilket håll man ska prova.
fränt iallafall att det vart som jag hoppades att det blev liknade toppeffekt med ca 10% mindre motor på lite mer rpm
jämför man med gammla comp B18 så behövde den nästan ett bar mer vid dessa effekter
jämförelse bild på 2 liters motorn sen dec i fjol och 1.8L motorn i dag. ca 1.5 bar på båda
1000kpa i dag ca liknade insugs temp, lite fet lamda ca 0.79 då den är bättre mappad nu.
- Bilagor
-
- 223be68b-2302-46bc-b354-8bca26694e9d (1).jpg (286.5 KiB) Visad 420 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21711
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B184 4v Comp Eliminator 1812cc 591hk 8900rpm 1.53bar
ahej har testat att förlänga trattarna 20mm och det verkar fått rätt resultat då VE (vridet) blev bättre stort sätt hela vägen från 3000rpm upp till 8500 iallafall sen liknade till 9000rpm.
har också okat tändningen imot 2L motorn då denna inte har nån klämspalt. över 7500 ökade jag 1.5 grad imot 26.5 grader och nåt 131 liter hk nu och det va målet jag hade sagt tidigare. 121 på 2liters motorn.
nådde också 150nm vid 3000rpm vid 995 lufttryck.
nu blir det lite servis och uppdatering på bland annat 1560Gram spridare istället för 1300G.
sen har jag tagit ned oljetråget och ser rent och fint ut där ska dock byta oljepumps fjäder innan jag börjar ladda mera. nu med en orginal fjäder så hade jag 4 bar skulle vilja ha upp det imot 6bar.
har också okat tändningen imot 2L motorn då denna inte har nån klämspalt. över 7500 ökade jag 1.5 grad imot 26.5 grader och nåt 131 liter hk nu och det va målet jag hade sagt tidigare. 121 på 2liters motorn.
nådde också 150nm vid 3000rpm vid 995 lufttryck.
nu blir det lite servis och uppdatering på bland annat 1560Gram spridare istället för 1300G.
sen har jag tagit ned oljetråget och ser rent och fint ut där ska dock byta oljepumps fjäder innan jag börjar ladda mera. nu med en orginal fjäder så hade jag 4 bar skulle vilja ha upp det imot 6bar.
- Bilagor
-
- 472234651_1144686550419708_3026438938511997173_n.jpg (357.82 KiB) Visad 328 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21711
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B184 4v Comp Eliminator 1812cc 591hk 8900rpm 1.53bar
har haft ned oljetråget nu några gånger för att hitta rätt fjäder till oljepumpen och nu är jag nöjd och har ett öppningstryck på 7 bar. har också mappat lite med de större spridarna och efter ett par pull nådde vi samma effekt kring 131-132 liter hk vid ca 1.43bar laddtryck så allt fungerar bra. ca 143nm i dag vid 3000rpm.
har också bytt till cougar 40 mineral olja. flödar nog mycket mer olja igenom lagren och i toppen nu.
har också bytt till cougar 40 mineral olja. flödar nog mycket mer olja igenom lagren och i toppen nu.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 215
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Re: B184 4v Comp Eliminator 1812cc 591hk 8900rpm 1.53bar
Vad gav gamla B18 för vridmoment vid 3000rpm?
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
Re: B184 4v Comp Eliminator 1812cc 591hk 8900rpm 1.53bar
Men vafasen, loggade in enbart för att ställa en fråga om nya motorn och vänder mig om för att greppa kaffemuggen och glömt frågan
Intressant med kortslagiga snurror.
Intressant med kortslagiga snurror.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21711
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B184 4v Comp Eliminator 1812cc 591hk 8900rpm 1.53bar
bra fråga vad det va exakt men va kring 155-160nm med snäll kam och super HX40 som bäst ungefär. hx50 med vassa kamaxeln som gav 697hk/3bar va typ 110nm haha (gick alldrig i bilen).
mins du vad din motor gav vid 3000? du byggde väll om wg senare?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21711
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B184 4v Comp Eliminator 1812cc 591hk 8900rpm 1.53bar
kommer säkert tillbaks då haha. kul att det kommer lite frågor här på forumet så bara att fråga på. nästan inget är hemligt och inga frågor är för dåliga
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/