vitmotor 4a tips för register/effekt

Diskussioner för erfaret folk
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

vitmotor 4a tips för register/effekt

Inlägg av Xuri »

Hejsan!

har en vitmotor 4a, Hade dels velat ha lite mer kräm med mindre ladd men även gärna längre register, hade gärna fått dra bra 1000 rpm till.
den lämnar nu 420hk/520nm vid ca 1.8bar på bf98. går riktigt fint nu med 2 bar, men hade varit fint att gå om rätt sida 500 häst utan att behöva ladda 2+ bar.
Ska snart riva ur spisen å tänkte försöka göra någon förbättringslista inför detta.
Ev lämna topp till någon duktig,
Spec
1.9Liter
Portat org insug, 3" spjäll.
lätt filad turbotopp, fas2 topp. hårdare fjädrar
enem kammar. 264/9.7mm lyft , för snälla ? har sugiskammar samt okända autotech
Cp service grenrör
garett gtx3071r 55in/56ut


Bild
Jens Hedlund.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: vitmotor 4a tips för register/effekt

Inlägg av Allx »

Byta till E85 och ladda 2.5 bar skulle jag börja med. Då bör den ge 500+
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: vitmotor 4a tips för register/effekt

Inlägg av Xuri »

Allx skrev: lör jan 04, 2025 1:39 am Byta till E85 och ladda 2.5 bar skulle jag börja med. Då bör den ge 500+
Ja problemet är bara nu att jag har ingen vettig laddtryckstyrning heller.
då får jag ha så hårda fjädrar i wastegaten att jag aldrig kommer komma under 1.5 bar typ, å har jag rejäla problem med fäste.
Jens Hedlund.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: vitmotor 4a tips för register/effekt

Inlägg av Allx »

Xuri skrev: lör jan 04, 2025 5:24 pm
Allx skrev: lör jan 04, 2025 1:39 am Byta till E85 och ladda 2.5 bar skulle jag börja med. Då bör den ge 500+
Ja problemet är bara nu att jag har ingen vettig laddtryckstyrning heller.
då får jag ha så hårda fjädrar i wastegaten att jag aldrig kommer komma under 1.5 bar typ, å har jag rejäla problem med fäste.
Okej så de sitter orginal ecu kvar alltså? Byta till MaxxEcu, E85 och ladda 2.5 bar skulle jag säga dårå
The
Forumsberoende
Inlägg: 5098
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: vitmotor 4a tips för register/effekt

Inlägg av The »

Om du har problem med fäste nu, vad ska du då med ännu mer effekt till? Mycket effekt i ett dåligt chassi är ju bara jobbigt.

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1084
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: vitmotor 4a tips för register/effekt

Inlägg av Thunderbo1t »

Så har jag aldrig tänkt :scratch: :-D
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: vitmotor 4a tips för register/effekt

Inlägg av Xuri »

Allx skrev: sön jan 05, 2025 11:50 pm
Xuri skrev: lör jan 04, 2025 5:24 pm

Ja problemet är bara nu att jag har ingen vettig laddtryckstyrning heller.
då får jag ha så hårda fjädrar i wastegaten att jag aldrig kommer komma under 1.5 bar typ, å har jag rejäla problem med fäste.
Okej så de sitter orginal ecu kvar alltså? Byta till MaxxEcu, E85 och ladda 2.5 bar skulle jag säga dårå
Det sitter ett Nira i3+ i just nu, å har inte stött på någon som reder ut å justera ut laddstyrningen vettigt, å jag gör det inte.
kör bara fixed duty nu.
Den ger 2 bar nu på både 1-2an om jag vill typ, men där har jag inte mer fäste än till cirkus 0.7 bar, 3an orkar 2 bar fint :D
så en god kompromiss vore dom wg fjädrarna jag har nu så jag har 1 bar glt + lite antispinn 1-2an och sen bra laddstyrning för cirkus 2, kanske mer.
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: vitmotor 4a tips för register/effekt

Inlägg av Xuri »

The skrev: lör jan 11, 2025 9:47 pm Om du har problem med fäste nu, vad ska du då med ännu mer effekt till? Mycket effekt i ett dåligt chassi är ju bara jobbigt.

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Det är 1-2an jag har problem med pga för högt grundladd med dålig laddstyrning. 3an orkar 2 bar utan att rita.

chassit,diff å däck funkar riktigt bra men vore kul om man kunde vara lite snabbare iväg.
Jens Hedlund.
Skriv svar