Nira i3+ sporadisk gnista

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

jsaland
För lite laddtryck

Nira i3+ sporadisk gnista

Inlägg av jsaland »

Tjenare, polarn och jag har installerat ett Nira i3+ på hans volvo b200 som funkar riktigt fint, ibland...
Då vi kör utan kamsync för tillfället så kör vi med "tända vartannat varv" funktionen. Så den skjuter bakut, man vrider av, provar pånytt och de startar. Klockren så långt.
MEN, lite nu som då tappar den all tillstymmelse till gnista helt oförklarligt. Rpm signal får den, säger inget error i datorn, men ingen gnista va de verkar då den inte skjuter, hostar, ja den är död helt enkelt.

Recept:
Volvo b200
Nira i3+
V70 t5 spolar

Någon som har nån idé..?
fulsnut
För mycket laddtryck

Re: Nira i3+ sporadisk gnista

Inlägg av fulsnut »

Låter lite som jordfel eller liknande.

Vad händer om du fuskar med startkabel på olika platser?

Sen om du har möjlighet är att sparka igång bilen i ett garage och släcka ljuset så att det blir helt kolsvart så ser du ofta överslagen i motorrummet.
jsaland
För lite laddtryck

Inlägg av jsaland »

Nu har vi byggt om till wastefire med en bosch 2x2 spole, fick igång en kort sväng men sen dog den bort en burk efter varannan. Så nu är det förmodligen skit bakom datorn... All hjälp upskattas om någon har erfarenhet av nira
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Läser man gamla trådar om problem med Nira så har man tidigare upplevt problem som berott på :
- för låg, eller varierande, laddspänning från generatorn. Eller för dålig jordning av generator och tändmoduler eller box. Speciellt vid startproblem och sporadisk gnista.
- För hög dwell, speciellt vid wasted spark. På tomgång o låglast kan man ju ha riktigt låg dwell. Prova o sänk se om det går att starta.

Själv hade jag problem med att motorn ibland ville starta på fel kamaxelvarv och att den ibland kunde lyckas med det pga att gnistan inne i fördelaren hoppade till fel kontakt, när jag körde med Nira. Ju fler cylindrar ju sämre säkerhet. Men du har väl ingen fördelare alls
Jag fick också problem när jag testade med långa eftermarknadständkablar. De skapade tjuvströmmar i varandra vilket gjorde att fel stift gnistade. Dra i sär dem så mycket som möjligt.
Annars brukar COP vara det som funkar bäst på måttligt trimmade motorer. Volvo/SAAB/Audi-spolar brukar alla funka bra.

Mät och testa o se om något av detta kan hjälpa.
jsaland
För lite laddtryck

Inlägg av jsaland »

Ja nu känner man sig bra dum... Vid grundlig back to square one check på ALLT igår (läs, kolla gnista, kolla luftflöde, kolla att spridarna sprutar) så insåg vi att de inte fanns tryck i railen som folk. Så med bilen upplyft på förarsidan för att slippa in till tanken och känna att in-tank pumpen gick, då kom de tryck som själve fan till railen. Så, en pyspunka på pumpslangen verkar vara främsta intemitenta felet vi jagat i typ 3månader nu🤦🏻‍♂️
Dock har även annat spökat längs vägen, men, nu syns ljuset i tunneln
Skriv svar