Hejsan.
Jag har lite problem med min VEMS installation.
VEMS boxen samt kabelhärvan följde med motorn som jag köpte (Opel omexa X30XE)
Vems boxen är version 3.6 och serienummer 3606
Jag har ett helt nytt batteri i bilen och en underhållsladdare på det för tillfället.
När jag försöker spela in trigger signal så får jag inte in något.
Det är 60-2 VR och kamsynk (1 tand, Hall) på motorn (Boxen har snurrat på motorn tidigare i en annan bil.
Men jag insåg vid första försöket att jag hade blandat ihop Sekundär och primär kontakterna. så jag hade råkat växla dessa.
Jag får nu enbart in vad som ser ut att vara Kamsynken (En 4 kants våg utan några saknade tänder)
Kan jag ha bränt något i boxen av detta klantfel?
Jag provade och hänga på ociliskopet på Vevaxel triggern och den gav ett fint mönster där man kunde se att 2 tänder saknades. så den har jag verifierat att den lever.
Kan tillägga att jag har mätt upp alla jordpunkter i kontakten innan jag driftsatte det.
Vi hade ca 0.3 Ohm till jord.
Jordpunkten är en svetsad M8 bult i bärande ramdel
Vems Problem med trigger
Moderator: backeliten
Re: Vems Problem med trigger
Fråga nr 1: Är boxen gjord för VR?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
ja en bra första fråga sen är det nog mera inställningar i programvaran. jag har också varit med om att skärm i kabeln jordat ned VR signalen på nån härva med tveksamt ursprung (jag hade nog varit där med nå skrot kabel från nått annat haha)
inställningarna kan va lite svåra att få till i vemset på triggers om man inte jobbat mycket med det tidigare.
inställningarna kan va lite svåra att få till i vemset på triggers om man inte jobbat mycket med det tidigare.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Ja jag tänkte jag skall dela med mig av lösningen på detta problemet.
Pratade med Thor på Engdals motorsport som var mycket hjälpsam o slog huvudet på spiken direkt.
VR givaren skall jordas samt att skärmen skall jordas.
Signalen till VR givaren skall ligga någon stans runt 4v (givaren jordar ner signalen i sin tur)
Jag hade lyckats blanda ihop kablarna i kabelstammen så jag hade 5V istället för jord.
Pratade med Thor på Engdals motorsport som var mycket hjälpsam o slog huvudet på spiken direkt.
VR givaren skall jordas samt att skärmen skall jordas.
Signalen till VR givaren skall ligga någon stans runt 4v (givaren jordar ner signalen i sin tur)
Jag hade lyckats blanda ihop kablarna i kabelstammen så jag hade 5V istället för jord.