Volvo PV 544 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thunderbo1t
Forumsberoende

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Thunderbo1t »

Angående grenröret, biltillverkarna verkade ju generellt strunta totalt i längdskillnader på rören och sikta på liten volym för å få igång snurran så fort som möjligt, antagligen påverkar det ej heller emissioner speciellt negativt? Gissar att det inte påverkar så mycket för att kammen är liten och just inte har nå överlapp på vanliga bilar.
På trimmade maskiner fortsätter jag gissa att det kommer skilja lite i fyllnadsgrad och bränsleblandning mellan cylindrarna vilket medför andra skillnader osv, om rören har olika längd och flöde, det påverkas ju av hela vägen genom motorn så det blir komplext :scratch:
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

Har gjort i ordning en kapmall till både kollektorn och böjarna så ska försöka få till en kväll till veckan där ja kan börja 😊

Var ute tvärt och sökte rätt på lite annat skrot så knäppte nån bild till på insuget.
Fantiserade som sagt att skriva ut de i sin helhet i en kolfiberförstärkt nylon som skulle tåla temperaturer till 194C och avvisa vätska på ett bra sätt men de är nog bara att glömma i och med strålningen från grenröret.
Däremot är ja lite sugen på att göra första biten i stål och sen en övergång till plasten kanske 10cm upp bara för att prova 😊
IMG_7977.jpeg
IMG_7977.jpeg (472.06 KiB) Visad 348 gånger
IMG_7979.jpeg

Typ en övergång här
IMG_7978.jpeg
IMG_7978.jpeg (312.27 KiB) Visad 348 gånger
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Trubbis »

Spännande med insuget där! Hur beter sig fibernylonen där under hög temp under max temp? Börjar den deformeras eller tappa bärighet först vid 190°c eller lägre? :) Jag kör med ett täcklock över fördelaren i min 142 gjort i petg men det är ju endast utsatt för lufttempen i motorutrymmet och strålningsvärme från blocket då den sitter som den gör på en b230, men det har då inte blivit någon åverkan på locket av för hög temperatur än
Ludvig Lyttbacka
Cedric
För mycket laddtryck

Inlägg av Cedric »

Trubbis skrev: ons jan 29, 2025 9:22 pm Spännande med insuget där! Hur beter sig fibernylonen där under hög temp under max temp? Börjar den deformeras eller tappa bärighet först vid 190°c eller lägre? :) Jag kör med ett täcklock över fördelaren i min 142 gjort i petg men det är ju endast utsatt för lufttempen i motorutrymmet och strålningsvärme från blocket då den sitter som den gör på en b230, men det har då inte blivit någon åverkan på locket av för hög temperatur än
Den blir bara mjukare och mjukare ju högre tempen blir, så det är en glidande skala, men inte ilinjär. Likaså fuktig miljö får egenskaperna att dala på nylon. Sen är temperatur över tid också en rätt viktig faktor.

Jag gillar att printa allt möjligt i motorrummet, men detta ser lite utmanande ut med tanke på temperaturen nära grenröret. En sak man kan göra med printade grejer, förutom att designen skulle behöva styvas upp är ju att lägga på kolfiber utanpå, funkar vädligt bra.
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Markus »

Med ett jobb som tar en del tid samt två småbarn så blir de lite begränsat med tid för PVn men jäklar vad man kan effektivisera.
Har gjort några kollektorer och grenrör och de burkar ju bli en del slipa, kapa slipa kapa och kanske börja om osv.
Tog inte mer än 20min att göra en kollektor du med långradieböjar, nått ja inte ens hade vågat mig på att frihanda fram.
IMG_7989.jpeg
IMG_7989.jpeg (429.84 KiB) Visad 206 gånger
IMG_7990.jpeg
IMG_7990.jpeg (379.1 KiB) Visad 206 gånger
Sen gjorde ja en enkel form med gradering var 10e grad och 33 samt 45 för att sedan kapa ut alla delar till grenröret!
IMG_7992.jpeg
Nån som har tips på hur man enklast fixar den fyrkantiga formen på rören som avgasporten har? Kapa och bryta samt svetsa i eller nått annat smart?
IMG_7993.jpeg
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Slipa till en plugg som du pressar in i rörbitarna närmast flänsen med en press om formen ska bli större, eller en motsvarande utvändig om du vill ha dom mindre. Lär väl inte vara så lätt om dom är svängda ända in men går väl svetsa på nåt på rörbitarna för att hålla dom raka medans du pressar.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ser bra ut markus! forma rören fyrkantigt bruka gå rätt bra med en hammare och ett mothåll. ha typ 30cm långa rör då du formar sen kapar du dem i kortare längd då de är klara.
Skriv svar