B184 4v Comp Eliminator 1812cc +700hk 9000rpm 1.95 bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
fulsnut
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: B184 4v Comp Eliminator 1812cc +700hk 9000rpm 1.95 bar

Inlägg av fulsnut »

Riktigt bra flås i maskinen. :thumbright:

Kom på vad jag skulle fråga för någon månad sen.

Vilket avstånd är det mellan ventilerna på topplocket på 204 och 234?

Och vilket avstånd skulle vara optimalt vid borr på 96-98mm?

Anledningen att jag frågar är att jag har möjlighet att bestämma ventilavstånd på en topp som ska bearbetas.

Gaston
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21721
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B184 4v Comp Eliminator 1812cc +700hk 9000rpm 1.95 bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej samma avstånd imellan på båda topparna. en siffra som dyker upp i minnet är 44mm C-C sen jag fräste i kolvarna men kan minnas fel? står nog om du blädrar tillbaka?

skulle fått va mera ihop speciellt med detta lilla borr och med mina 34.0mm ventiler men gör nog inte så stor skada med denna korta slag jag har och "låga rpm" för vad motorn kunde andas på om man gick all in!

vad som är optimalt på 96-98mm på en extrem sugmotor låter jag va osagt men om man behöver max flöde och rpm i sin kombo så gäller det få stora ventiler att flöda så mycket som möjligt på ett effektivt sätt helt klart.

skulle va kul att mäta på en riktigt extrem MC topp med 200 liter hk/15000rpm eller nått annat liknande då får man nog en bra ledtråd... sitter nog ganska nära varandra ventilerna på sånna motorer

honda K motor med maximala ventiler https://www.motortrend.com/uploads/f/266237882.jpg
Skriv svar