Tändningstid för B6304 + Turbo – Vad Fungerar Bäst?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Stefan Ingi Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre aug 21, 2020 12:28 am
Ort: Reykjavík 105

Tändningstid för B6304 + Turbo – Vad Fungerar Bäst?

Inlägg av Stefan Ingi Jonsson »

Hej allihopa,

Jag letar efter input kring tändningstid för turbokonverterade B6304-motorer.

Mitt setup:

Motor: Volvo B6304FS (8:1 kompression)

Internals: Kina H-profilstakar, originalkolvar och shims mellan cylindrarna

Turbo: Holset Super HX40 16cm²

Boostmål: 1,5 bar

Grenrör: Tubulärt twin-scroll

ECU: MS3X (sekventiell insprutning och COP-tändning)

Bränsle: 98 RON pumpbensin med vatteninsprutning


Jag vill höra vad andra har för erfarenheter av tändningstid generellt på dessa motorer och hur mycket tändningen brukar retas under laddtryck. Självklart beror knackningskänslighet på bränsle och setup, men generellt sett:

Hur mycket tändning kör ni vid max vrid och vid rödstreck?

Finns det några specifika områden i mappen som verkar extra känsliga för knack?

Hur aggressivt lägger ni tillbaka tändning när varvtalet ökar?


Dela gärna med er av loggar, dynoresultat eller allmänna erfarenheter. Låt oss starta en diskussion! :)
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Tändningstid för B6304 + Turbo – Vad Fungerar Bäst?

Inlägg av Allx »

Lägg ett effektmål istället för boostmål och kör låg tändning. HX40 gillar mycket laddtryck och har inga problem med 2 bar och uppåt. Mer laddtryck och mindre tändning sparar på både kolvar och cylindrar. Har du ingen EGT får du köra något mer tändning än vad som kanske behövs.

Lägg tabellen på 5 grader vid 1.5 bar och se vad den ger. Efter de kan du öka tändningen någon grad och se hur den svarar. Laddtryck är bara luften som motorn inte vill ha så var inte rädd för att krana på med mera laddtryck. Öka med laddtryck istället för tändning på varv för att få en längre vridkurva.
Skriv svar