Jag letar efter input kring tändningstid för turbokonverterade B6304-motorer.
Mitt setup:
Motor: Volvo B6304FS (8:1 kompression)
Internals: Kina H-profilstakar, originalkolvar och shims mellan cylindrarna
Turbo: Holset Super HX40 16cm²
Boostmål: 1,5 bar
Grenrör: Tubulärt twin-scroll
ECU: MS3X (sekventiell insprutning och COP-tändning)
Bränsle: 98 RON pumpbensin med vatteninsprutning
Jag vill höra vad andra har för erfarenheter av tändningstid generellt på dessa motorer och hur mycket tändningen brukar retas under laddtryck. Självklart beror knackningskänslighet på bränsle och setup, men generellt sett:
Hur mycket tändning kör ni vid max vrid och vid rödstreck?
Finns det några specifika områden i mappen som verkar extra känsliga för knack?
Hur aggressivt lägger ni tillbaka tändning när varvtalet ökar?
Dela gärna med er av loggar, dynoresultat eller allmänna erfarenheter. Låt oss starta en diskussion!
