Volvo PV 544 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1090
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Thunderbo1t »

Angående grenröret, biltillverkarna verkade ju generellt strunta totalt i längdskillnader på rören och sikta på liten volym för å få igång snurran så fort som möjligt, antagligen påverkar det ej heller emissioner speciellt negativt? Gissar att det inte påverkar så mycket för att kammen är liten och just inte har nå överlapp på vanliga bilar.
På trimmade maskiner fortsätter jag gissa att det kommer skilja lite i fyllnadsgrad och bränsleblandning mellan cylindrarna vilket medför andra skillnader osv, om rören har olika längd och flöde, det påverkas ju av hela vägen genom motorn så det blir komplext :scratch:
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 899
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Har gjort i ordning en kapmall till både kollektorn och böjarna så ska försöka få till en kväll till veckan där ja kan börja 😊

Var ute tvärt och sökte rätt på lite annat skrot så knäppte nån bild till på insuget.
Fantiserade som sagt att skriva ut de i sin helhet i en kolfiberförstärkt nylon som skulle tåla temperaturer till 194C och avvisa vätska på ett bra sätt men de är nog bara att glömma i och med strålningen från grenröret.
Däremot är ja lite sugen på att göra första biten i stål och sen en övergång till plasten kanske 10cm upp bara för att prova 😊
IMG_7977.jpeg
IMG_7977.jpeg (472.06 KiB) Visad 1488 gånger
IMG_7979.jpeg

Typ en övergång här
IMG_7978.jpeg
IMG_7978.jpeg (312.27 KiB) Visad 1488 gånger
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Trubbis »

Spännande med insuget där! Hur beter sig fibernylonen där under hög temp under max temp? Börjar den deformeras eller tappa bärighet först vid 190°c eller lägre? :) Jag kör med ett täcklock över fördelaren i min 142 gjort i petg men det är ju endast utsatt för lufttempen i motorutrymmet och strålningsvärme från blocket då den sitter som den gör på en b230, men det har då inte blivit någon åverkan på locket av för hög temperatur än
Ludvig Lyttbacka
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Cedric »

Trubbis skrev: ons jan 29, 2025 9:22 pm Spännande med insuget där! Hur beter sig fibernylonen där under hög temp under max temp? Börjar den deformeras eller tappa bärighet först vid 190°c eller lägre? :) Jag kör med ett täcklock över fördelaren i min 142 gjort i petg men det är ju endast utsatt för lufttempen i motorutrymmet och strålningsvärme från blocket då den sitter som den gör på en b230, men det har då inte blivit någon åverkan på locket av för hög temperatur än
Den blir bara mjukare och mjukare ju högre tempen blir, så det är en glidande skala, men inte ilinjär. Likaså fuktig miljö får egenskaperna att dala på nylon. Sen är temperatur över tid också en rätt viktig faktor.


Jag gillar att printa allt möjligt i motorrummet, men detta ser lite utmanande ut med tanke på temperaturen nära grenröret. En sak man kan göra med printade grejer, förutom att designen skulle behöva styvas upp är ju att lägga på kolfiber utanpå, funkar vädligt bra.
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 899
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Med ett jobb som tar en del tid samt två småbarn så blir de lite begränsat med tid för PVn men jäklar vad man kan effektivisera.
Har gjort några kollektorer och grenrör och de burkar ju bli en del slipa, kapa slipa kapa och kanske börja om osv.
Tog inte mer än 20min att göra en kollektor du med långradieböjar, nått ja inte ens hade vågat mig på att frihanda fram.
IMG_7989.jpeg
IMG_7989.jpeg (429.84 KiB) Visad 1346 gånger
IMG_7990.jpeg
IMG_7990.jpeg (379.1 KiB) Visad 1346 gånger
Sen gjorde ja en enkel form med gradering var 10e grad och 33 samt 45 för att sedan kapa ut alla delar till grenröret!
IMG_7992.jpeg
Nån som har tips på hur man enklast fixar den fyrkantiga formen på rören som avgasporten har? Kapa och bryta samt svetsa i eller nått annat smart?
IMG_7993.jpeg
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6083
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Steve »

Slipa till en plugg som du pressar in i rörbitarna närmast flänsen med en press om formen ska bli större, eller en motsvarande utvändig om du vill ha dom mindre. Lär väl inte vara så lätt om dom är svängda ända in men går väl svetsa på nåt på rörbitarna för att hålla dom raka medans du pressar.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

ser bra ut markus! forma rören fyrkantigt bruka gå rätt bra med en hammare och ett mothåll. ha typ 30cm långa rör då du formar sen kapar du dem i kortare längd då de är klara.
Lockner
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: lör sep 17, 2016 4:22 pm

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Lockner »

3D-skrivare är ett underbart verktyg, keep ut the good work :thumbright:
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 899
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Ja trodde ja var klar och skulle gå ut ikväll och börja kapa och svetsa men insåg ja kanske skulle ha kollat frigången mot hjulupphängningen och de var tur ja gjorde det!
Fullt infjädrad var de kontakt mellan avgashus och över a-armen.
Fick flytta in flänsen närmare toppen och vinkla om de lite för att kunna få frigång men även kunna dra tryckröret på ett vettigt sätt från kompressorkåpan.
Men sjukt smidigt att bara pussla om mina rörbitar, tog inte många minuter att pussla ihop på nytt igen!
Nästa kväll blir de kapa och svetsa 😊
IMG_8014.jpeg
IMG_8014.jpeg (201.67 KiB) Visad 974 gånger
Sen höll ja på att bli tokig på låsringen till kompressorkåpan, fick fasiken inte fast den igen! Efter ja rapplat med alla betyg ja hade och dessutom sprängt en tving så började ja fråga runt efter en seriös stor låsringstång men fick då tipset att använda två muttrar, jäkla genialt av Roger!
IMG_8015.jpeg
IMG_8015.jpeg (242.49 KiB) Visad 974 gånger
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Trubbis »

Angående låsringen till kompressorkåpan anser jag att dom nya är feltillverkade, alldeles för svag bock på låsringens ändar! Hade precis samma problem som dig när jag skulle montera ihop min nya holset hx35, när det inte var några problem att ta isär och sätta ihop den gamla jag hade som kom från nån lastbil (isär är ju aldrig några problem, man skickar låsringen genom hela garaget i värsta fall) så jag var tvungen jämföra med min gamla och kom fram till att låsringen från den gamla hx35an hade lite lätt överbockade (88-89° vinkel) motför den nya låsringen som hade typ 93°vinkel. Helt omöjligt att hålla ihop den med en polygrip utan att glida av. Jag bockade på ändarna lite lätt och det gick mycket bättre även om det är halvt livsfarligt att montera dom där utan en riktig tång, men mutterknepet såg ju suveränt ut :D
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Bild
Pressade till 4a rör för att passa mot flänsen och även konade upp till 42mm rör jag ska bygga grenröret av. Fick göra dessa från ett 38*2mm rör för att omkretsen matcha omkretsen på portarna, man behöver sträcka materialet lite för att få till en bra passform.
Har tyvärr ingen bild på dornen jag pressade med men det var typ en kil med rätt radie i hörnen bara.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 899
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Gjorde ett ryck ikväll och kapade och punktade ihop grenröret, gick ändå över förväntan.
Som sagt, bara punktat än så är en del jobb kvar men de gick rätt smidigt att utgå från plastpusslet ja hade i bakgrunden :)
IMG_8067.jpeg
Skriv svar