2,5mm Planad 530 spikar

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Smurfenglubb
Lite mer laddtryck

2,5mm Planad 530 spikar

Inlägg av Smurfenglubb »

Hej, 240:n gick bättre innan jag planade 2,5mm och portade lätt. Den här gången rörde jag inte förbränningsrummen, mest på grund av okunskap.
Innan planing hade jag uppskattningsvis 36 grader max tändning. (svårt att se på remskivan vid strobning) Nu har jag sänkt till 25-27 grader kanske och det spikar fortfarande. Vid belastning på relativt låga varv och högre växlar. (har inte kunnat varva så mkt)

Har sökt mycket och läst många tips, men tänkte att lite aktivitet i forumet inte är fel!

Tror ni det är för hög komp eller att det är vassa squishkanter efter planingen? Bara att riva och fräsa ur förbränningsrummen lite?
Jag är förvånad över att det spikar så lätt. Jag kanske har lyckats göra något fel. Bilen går kanon i övrigt.

Kan väl skriva lite specs. om det hjälper
B230f -92 förgasarkonverterad
dubbla 45:or fajs - bestyckad med hjälp av kg:s steg 1 tips på hemsidan.
Brytarspets-fördelare. Från 1979 så några år på nacken.
H-kam folkraceshop, stod först lite avancerad. Nu original - ingen skillnad.
2,5" avgas, standard grenrör
Fyllt på med full tank 98 oktan

Tacksam för tips!
Thunderbo1t
Forumsberoende

Re: 2,5mm Planad 530 spikar

Inlägg av Thunderbo1t »

Mäter du lambdavärdet?
Smurfenglubb
Lite mer laddtryck

Inlägg av Smurfenglubb »

Thunderbo1t skrev: tor mar 27, 2025 10:07 pm Mäter du lambdavärdet?
Nej det gör jag inte. Den går rent när den har kommit upp i temperatur. Poffar lite ur trattarna vid kallstart bara. Det enda jag har ändrat efter planing är mindre luftmunstycken. Från 180 till 155. Huvudmunstycken 145. Halsringar 36mm.

Kollade på ett tändstift när jag kontrollerade TDC och det var lite vitt. Kan inte läsa stift, men det såg normalt ut tror jag.

Kan fel blandning ha stor inverkan på spikningar?
Forumsberoende

Inlägg av »

Tycker inte att det borde spika på den tändningen även om den givetvis kan bli lite känslig med så pass snäll kam men 30 grader fullt utslagen tycker ja borde gå på 98okt iaf.
Antar det är 2,2mm grop i kolvarna på F motorn också så kompet är lägre än samma topp på tex en b23 botten.
Stämmer markeringen i remskivan? Det händer att dom rör sig i vulkningen så nollpunkten ändras eller om kilen på kamremsdrevet är skadat.
Hur beter sig motorn om du sänker tändningen mera?

Vilken är bestyckningen mer exakt och avviker något stift i färgen från dom andra?
Nya fajs bör gås igenom dom kan ha fel flotörnivå och ibland spån från bearbetning kvar i sig har även sett felborrade munstycken och fel ihopsatta saker
Smurfenglubb
Lite mer laddtryck

Inlägg av Smurfenglubb »

Nu har jag justerat och kollat. Nu ikväll när det var kallt och dimmigt så tror jag inte att den spikade. Kanske en gång, eller så inbillar jag mig. Det är väl fullt möjligt det också.

Kammen har nog stått fel åt båda håll misstänker jag. Nu har jag varit mer noggrann och ställt den 0,4 mm mer öppen på insug mot avgas. Alla stift ser lika bra ut. BP7ES. TDC dubbelkollat, stämmer. Tändningen dubbelkollad också och den låg nog närmare 30 grader fullt utslag. (knappt 5 grader på tomgång)

Bestyckningen är förutom 60f9 lågfartsmunstycken precis som dom kom från folkraceshop.
Huvudmunstycke 145
Luftmunstycke 155
Emulsionsrör F16
Accmunstycke 45
Halsring 36

Har blåst ur spånor och justerat flottörerna så det är väl så bra det kan bli utan lambdamätare.

Tack till er som svarade. Jag får hoppas att det fungerar utan spikningar när det blir varmare väder.
Thunderbo1t
Forumsberoende

Inlägg av Thunderbo1t »

Har inget direkt med spikningar att göra, men tändkurvan (fördelaren) skulle nog modifieras så du får mycket mer grundtändning men inte mer på fullt utslag.
Smurfenglubb
Lite mer laddtryck

Inlägg av Smurfenglubb »

Thunderbo1t skrev: lör mar 29, 2025 12:04 am Har inget direkt med spikningar att göra, men tändkurvan (fördelaren) skulle nog modifieras så du får mycket mer grundtändning men inte mer på fullt utslag.
Nu har jag grejat fördelaren så den har 10-25 grader. Nästa steg får väl bli bredbandslambda så jag vet vad som händer lite mer.
Thunderbo1t
Forumsberoende

Inlägg av Thunderbo1t »

Menar du 15 grader utslag?
Smurfenglubb
Lite mer laddtryck

Inlägg av Smurfenglubb »

Thunderbo1t skrev: lör mar 29, 2025 8:38 pm Menar du 15 grader utslag?
Ja precis
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Nu har jag varit mer noggrann och ställt den 0,4 mm mer öppen på insug mot avgas.

Jag tolkar det du skriver som att kammen nu står några grader avancerad.

Det betyder att den både öppnar och stänger alla ventiler något tidigare än om den stått exakt "nollad". Att stänga insug tidigare innebär att det dynamiska kompet ökar och att cylindern "fångar" lite mer luft på låg och mellanvarv. Det ökar risken för spikningar om man ligger på gränsen redan innan.

Får du spikningar igen så prova att backa kammen så den står några grader retarderad istället.
Smurfenglubb
Lite mer laddtryck

Inlägg av Smurfenglubb »

Ja lite avancerad. Bra tips!

Jag har beställt fetare munstycken, huvud 155 och luft 170.

Än så länge tror jag inte den går bättre än innan så det här var inte så lätt.
Thunderbo1t
Forumsberoende

Inlägg av Thunderbo1t »

Spartips är att skaffa en bredbandslambdamätare (och bränsletryck, så man inte försöker bestycka bort en för dålig bränsletillförsel), innan man börjar köpa munstycken. Jag har själv gjort det innan det fanns lambdamätare att köpa, och det blir fort jäkligt dyrt och bara mediokert resultat.
Skriv svar