Jag har under vintern satt igång en gammal Sun ram 12 rullande landsväg och har problem med vibrationer som påverkar mätresultatet.
Mätsystemet är nu ett yourdyno v4 med en modern lastcell och en semicron tyristorstyrning för bromsen.
Har provat flera olika bilar däck fastspänning osv men direkt man passerar ca 200kmh börjar problemen under det repeterar allt bra.
Först hade bänken inte hel anliggning mot den handgjutna plattan under och då detta åtgärdades blev det bättre.
Även att bulta dit en plåt på retardern rakt mitt emot där armen till lastcellen sitter så lastcellen blev nära noll opåverkad gjorde också lite till det bättre.
Har provat separera kablar och 2 olika skärmade kablar från lastcellen (kablarna till den är förlängda) och en del annat med olika inställningar på bromsen utan att det blivit bra.
Provat bryta i lager och kännt efter varmgång och försökt rengöra rullarna från smuts invändigt mm.
Efter att ha pratat med den senaste ägaren som använde bänken i någon omfattning för över 15 år sedan så trodde han att jag hade fått bromsen offsett mot rullen så det bröt i hardyskivan det kunde ge mitt symptom.
Annars mindes han inte det problemet men då var det både med ett annat mätsystem och dom flesta bilar som kördes var typ rallybilar mm med lägre bakaxelutväxling så ofta blev inte slutfarten över 200 så han var inte helt säker.
Efter det har grejerna bytt ägare ett par gånger och senaste ägaren provade göra ett stativ och bultade ihop retardern med en växellåda för att prova använda som motorbänk så det kändes som ett troligt fel att bromsen inte satt helt linjerat efter jag monterat tillbaka den.
Men vid kontroll av det märker jag att hela paketet i mitten med magneterna kastar ca 0,25mm i höjdled och ute på armen till lastcellen ca 0,35mm i sidled under ett varvs rotation på bromsen även med bromsen löskopplad har då även bulta lös lagerbockarna på genomgående axeln så inget ska kunna bryta osv.
Det känns inte som något lagerglapp i bromsen (nån hundradel kan man röra det beroende på hur stor kraft man bryter med) och kastet är lika varje varv (om rullar i något lager tagit stryk hade det ju kunna flytta sig med rotarion).
Är det någon som vet ungefär vilka toleranser man kan förvänta sig att det skall vara?
Någon som har renoverat någon retarder eller har någon litteratur som kan vara till hjälp eller kanske rentav har haft liknande bekymmer eller en bänk utan problemet som skulle orka prova mäta om allt där är spikrakt eller rör sig något.
Totalvikt på allt är nog 7-800kg så den kan ju i sämsta senariot fått någon smäll om den hanterats ovarsamt genom åren så hela huset för magneterna krökt sig.
Det är ju utgammla grejer så jag lyckas iaf inte hitta något på nätet gällande instruktioner varken för bänken som helhet eller retardern.
Retardern är av märket kloft antar samma använts på alla av denna modell av bänk.
Eller kan jag ha missat något annat som påverkar.
Problemet och filtrerar man kurvorna hårdare i programmet så försvinner ju topparna men det repiterar inte över ca 6400 med den bilen.
2 svep på 3an då hjulhastigheten hålls ner
Så har jag mätat kastet
Problem med vibrationer
Problem med vibrationer
Senast redigerad av CÅ den mån apr 07, 2025 4:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Problem med vibrationer
Dålig aktivitet här eller ingen som haft samma problem
Rev iaf isär retardern och skriver mina slutsatser.
Hoppas det hjälper någon i framtiden
Kloft retardern ser likvärdig ut som en som heter Jacobs retarder jag hittade lite info om på nätet.
En telma cc160 som torde vara bland det vanligaste begagnade från volvo b10 bussar verkar inte dela några mått och har olika uppbyggnad på lagerhuset.
Även den äldre refardern från sun bänkarna med 2 rullar verkar annorlunda (finns video på Youtube där en sådan renoveras) denhär har 4 korta rullar och dom främre sammanlänkade med en kardanaxel och med bromsen via en hardyskiva.
Hubbarna som sitter istället för kardanaxel (om den hade varit monterad i ett fordon) hade rent dålig passform.
Det är en fas som ska hålla det centrerat och där fanns minst 0,5mm glapp som har orsakat kastet.
På en volvobuss/lastbil är inte kraven högre än så heller men en lastbilsram bryr sig nog mindre om vibrationer än en lastcell.
Med rotorerna löstagna kändes det som något lager inte var riktigt friskt så tog även isär det.
Fick slipa sönder innre lagerbanan och plocka ut rullarna en och en då allt satt som tusan.
Lagerhuset är en juten del och ej löstagbart sen finns det 2 lagerhållare bultade i huset och en stor gängad mutter bakom hållaren på ena sidan som man ställer lagerspelet med så inga skims behövs förutom till rotorerna.
Lagren har nummer 32212/q och tätningarna 78 innerdia 110 ytter och 12mm tjocka och gick beställa så nu är nya grejer påväg och hubbarna kommer jag antingen svarva om eller centrera upp och stifta så hoppas jag allt blir bra. Typskylten på bromsen En skiss på den som heter Jacobs retarder

Rev iaf isär retardern och skriver mina slutsatser.
Hoppas det hjälper någon i framtiden

Kloft retardern ser likvärdig ut som en som heter Jacobs retarder jag hittade lite info om på nätet.
En telma cc160 som torde vara bland det vanligaste begagnade från volvo b10 bussar verkar inte dela några mått och har olika uppbyggnad på lagerhuset.
Även den äldre refardern från sun bänkarna med 2 rullar verkar annorlunda (finns video på Youtube där en sådan renoveras) denhär har 4 korta rullar och dom främre sammanlänkade med en kardanaxel och med bromsen via en hardyskiva.
Hubbarna som sitter istället för kardanaxel (om den hade varit monterad i ett fordon) hade rent dålig passform.
Det är en fas som ska hålla det centrerat och där fanns minst 0,5mm glapp som har orsakat kastet.
På en volvobuss/lastbil är inte kraven högre än så heller men en lastbilsram bryr sig nog mindre om vibrationer än en lastcell.
Med rotorerna löstagna kändes det som något lager inte var riktigt friskt så tog även isär det.
Fick slipa sönder innre lagerbanan och plocka ut rullarna en och en då allt satt som tusan.
Lagerhuset är en juten del och ej löstagbart sen finns det 2 lagerhållare bultade i huset och en stor gängad mutter bakom hållaren på ena sidan som man ställer lagerspelet med så inga skims behövs förutom till rotorerna.
Lagren har nummer 32212/q och tätningarna 78 innerdia 110 ytter och 12mm tjocka och gick beställa så nu är nya grejer påväg och hubbarna kommer jag antingen svarva om eller centrera upp och stifta så hoppas jag allt blir bra. Typskylten på bromsen En skiss på den som heter Jacobs retarder