Ventilfjäder och retainerproblem

Diskussioner för erfaret folk
Deepforest
Lite mer laddtryck

Ventilfjäder och retainerproblem

Inlägg av Deepforest »

Jag bygger en BMW M73 motor med separata spjäll, lättat svänghul, portat, större lättare ventiler från Supertech. Ventilskaftet är 7 mm, Rullkam, 280/280 Dur. 111/111. 12/12 mm lyft. 1,5/1,5 vid Tdc) från KM Cams i Norge mm, mm. Jag tänkte höja registret och varva lite mer.
Jag vill helst ha enkla koniska (eller sk. Beehive) ventilfjädrar för att de har mindre övre diameter, = mindre retainer/mindre massa mm, mm fördelar:
KM Cams har koniska som ger 38 kg vid 37 mm inspänningshöjd och ca 115 vid fullt lyft 12 mm. (25mm på fjädern).deras är 25 mm yttre diameter upptill och 30 mm nedtill. Det känns aningen mycket eftersom hela mekanismen väger mindre nu, och original har 25 kg vid 37 mm och 63 vid 12 mm lyft! (Mätt med paketvåg och pelarborrmaskin!)
Jag har kollat lite Fjädrar, bl.a Mercedes men de var för mjuka/ fel "rating".
Det finns ju så många kunniga här så kanske någon kan ge förslag på andra fjädrar och retainers.
KM har inga retainers. Men jag har fått förslag på Ford 7 mm Zetec, men vilka oem nr? Toyota 2JZ ? eller OEM M73 nyare model (efter -97), oem 11341436854. Ska tydligen vara samma på M43 motorn. De bör vara Ø25 utvändigt ca.
Är det någon som har några liggande, eller kan rekommendera andra fjädrar och retainer/ventilfjäderbricka som passar.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Re: Ventilfjäder och retainerproblem

Inlägg av super7 »

Deepforest skrev: tor apr 17, 2025 10:59 am KM har inga retainers. Men jag har fått förslag på Ford 7 mm Zetec,
Är det någon som har några liggande, eller kan rekommendera andra fjädrar och retainer/ventilfjäderbricka som passar.
Vilken Zetec skulle det tänkas vara :read: Dom jag har hållit på med har 6 mm

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Deepforest
Lite mer laddtryck

Inlägg av Deepforest »

Jag vet inte. Jag har aldrig skruvat med dem. Det var han på KM som föreslog det.
BMW M73 efter -95-96 har koniska fjädrar, ca 25 upptill och 30 nedtill. Men, de är för mjuka för mitt behov.
original lyft är 10,5, Duration 248. Nu lyft 12, Duration 280.
piokyfara
För lite laddtryck
Kontakt:

Inlägg av piokyfara »

Deepforest skrev: tor apr 17, 2025 10:59 am Jag bygger en BMW M73 motor med separata spjäll, lättat svänghul, portat, större lättare ventiler från Supertech. Ventilskaftet är 7 mm, Rullkam, 280/280 Dur. 111/111. 12/12 mm lyft. 1,5/1,5 vid Tdc) från KM Cams i Norge mm, mm. Jag tänkte höja registret och varva lite mer.
Jag vill helst ha enkla koniska (eller sk. Beehive) ventilfjädrar för att de har mindre övre diameter, = mindre retainer/mindre massa mm, mm fördelar:
KM Cams har koniska som ger 38 kg vid 37 mm inspänningshöjd och ca 115 vid fullt lyft 12 mm. (25mm på fjädern).deras är 25 mm yttre diameter upptill och 30 mm nedtill. Det känns aningen mycket eftersom hela mekanismen väger mindre nu, och original har 25 kg vid 37 mm och 63 vid 12 mm lyft! (Mätt med paketvåg och pelarborrmaskin!)
Jag har kollat lite Fjädrar, bl.a Mercedes men de var för mjuka/ fel "rating".
Det finns ju så många kunniga här så kanske någon kan ge förslag på andra fjädrar och retainers.
KM har inga retainers. Men jag har fått förslag på Ford 7 mm Zetec, men vilka oem nr? Toyota 2JZ ? eller OEM M73 nyare model (efter -97), oem 11341436854. Ska tydligen vara samma på M43 motorn. De bör vara Ø25 utvändigt ca.
PAC Racing och Comp Cams tillverkar beehive-fjädrar i många varianter – vissa med ca 30–35 kg sitttryck och ~90–100 kg vid 12 mm lyft, perfekt för ditt behov.

Toyota 2JZ: Vissa modeller har beehive-konfiguration, men OEM är ofta mjuka. Eftermarknadsfjädrar från Supertech, Brian Crower, eller GSC kan funka, speciellt för 7 mm ventiler.

Ford Zetec 7 mm: Bra förslag, men kräver kontroll av fjäderhöjd, diameter, coil bind och kompatibilitet med dina retainers. Kontrollera OEM-nummer: t.ex. Ford 1S5Z-6513-AA för vissa Zetec-fjädrar.

Honda K20/K24: Deras OEM/eftermarknads beehive är lätta, 7 mm ventilskaft, mycket eftermarknadssupport (Supertech, Ferrea etc.).
Ventilfjäder och retainerproblem - Geometry Dash
Skriv svar