ny på forumet – frågor om laddtrycksstyrning på äldre turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
farandole
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jul 17, 2025 8:41 am

ny på forumet – frågor om laddtrycksstyrning på äldre turbo

Inlägg av farandole »

Jag är ny här på forumet och har nyligen börjat intressera mig för äldre turbobyggen. Just nu håller jag på att plocka ihop en motor baserad på en B230FT från en gammal 740, och jag har lite funderingar kring hur man bäst styr laddtrycket på ett säkert sätt utan att gå all-in på dyra moderna lösningar.
Jag har läst om både manuell boost controller och öppna/slutna system med elventiler som styrs via original eller eftermarknadsboxar – men vad funkar egentligen bäst för ett enkelt gatbygge där man kanske siktar på 0.9-1.0 bar?

Har ni några rekommendationer kring:
  • Billig men pålitlig laddtrycksstyrning?
  • Om man bör behålla original wastegate eller byta till extern?
  • Hur mycket man vågar ladda på en standard B230FT innan man måste börja byta internals?
Tacksam för alla tips och länkar till trådar eller guider här på forumet!
Boost löser det mesta – tillmonkey marts det inte gör det.