Cheva sb turbo
Re: Cheva sb turbo
Kan svara med en fråga
Varför skulle det inte fungera?
- Moparboy440
- Forumsberoende
Kommer nog att funka bara du filar upp kolvringsgapet lite. Sen måste du ju backa tändningen vid laddtryck på något sätt, enklast är att köpa en MSD box med inbyggd ignition retard funktion.Csb350twin skrev: ↑sön nov 05, 2023 11:08 am Kapar tråden lite, är hyffsat ny på motorbygge men har skruvat från och till hela livet så har skapliga grundläggande kunskaper kring hur grejerna fungerar. So go easy on me. Nu till sak, jag har tänkt göra ett riktigt "redneck" bygge, tänk "helvete hur det ser ut, men satan vad det går".. Objektet då, en 350 från en mercruiser. Tanken är att använd abotten och topparna som de är och sedan sätta dit en 750dp som blir anpassad för blowthrough. Vad tror ni om detta? Kommer det fungera öh? Tänker att jag kanske börjar med 0.5 i ladd och provar mig fram men kanske landa på 0.7-0.8 i ladd och kring 3-400 hk men med skapligt vrid.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
ombyggd förgasare är väl bara massiva flottörer (som inte kläms ihop)och en bra anslutning till flottörhuset....eller har jag missat något ?
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Moparboy440
- Forumsberoende
Beror på lite vilken förgasare du har.
https://www.motortrend.com/how-to/build ... b-less-50/
https://www.motortrend.com/how-to/build ... b-less-50/
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
-
- För lite laddtryck
Så, då har jag kommit en bit påväg. Turbon monterad och bilen rullar. Dock saknar jag det där riktiga klippet i den. Mina misstankar är att kammen i förhållande till turbon storlek strular till det för mig. Jag kör som sagt med en underdel från en mercruiser dvs anpassad för båt och med låga varv men mycket vrid. Turbon är en singel hx55 som i min värld är gigantisk men å andra sidan är jag ny på v8 or. Så är det någon med erfarenhet som skulle kunna komma med input? Den skjuter på bra när man kommer upp på 3:an och den får sjunga ut men att åka 130-160 km/h när landet kommer på riktigt är ganska drygt. Jag inbillar mig att problemet är att Turbon inte ger ordentligt ladd innan ca 3-3500 varv.. Och då har lådan växlat sedan länge. Startar jag från stillastående och ger fullt blir det givetvis bättre eftersom då växlarna verkar styras av guvernören och den varvar lite mer innan växling. Åker med en th350 låda med vacum påkopplat. Så ska jag sikta på en vassare kam eller mindre turbo eller båda delarna? Alla tips mottages tacksamt.
-
- Forumsberoende
Skulle provtrycka systemet, och kanske testa med wastegaten spärrad så det inte är något läckage som ställer till det. Sen om inte det hjälper pröva med en annan mindre turbo, finns ju billiga kinasnurror å testa med. Nån med bättre erfarenhet av detta kanske har ett bättre svar om turbostorleken.
-
- Forumsberoende
Kom på en grej om TH350, när det blir laddtryck in i vakuum modulatorn vägrar min TH350 att växla upp, om man inte har fullgas, för då går det bara på guvernören och funkar normalt (om kick vajern är inkopplad såklart). Finns ventiler att montera på vakuumslangen som löser detta.
Vad har du för converter och utväxling i bakaxeln?