Bättre ljud i M50

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Engan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 06, 2025 2:10 am

Bättre ljud i M50

Inlägg av Engan »

Hej! Jag har en m50b25 vanos turbo med ungefär 500hk och det ja vill göra med den är att få den att låta lite råare har sett vissa som fått sina m50 å låta riktigt härligt svårt å beskriva men lite mer åt 2JZ/m104 hållet skulle ja nog säga är mer likt medans min har det klassiska bmw 6a ljudet eller va man ska kalla det för undrar därför om de är mest grenröret, turbon eller om jag skulle ha bytt till 3,5-4 tums avgas istället som har mest påverkar på ljudet har letat efter något svar på denna fråga men ej hittat så testar här ifall nån har ett bra svar :o
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Bättre ljud i M50

Inlägg av Allx »

Equal lenght på grenröret är alltid att föredra för bästa ljud men de är svårt att få till på M50 med tanke på lutet och platsen som finns. 3" räcker bra till den effekten och med större blir de bara båtigt.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Bättre ljud i M50

Inlägg av Cassius »

Grövre system kommer inte hjälpa dig.

Grenröret gör mycket, equal length som Allx säger brukar ge bäst ljudkuliss. Olika långa primärer kan ge ett bluddrigare ljud som påminner om "std" bilar med mer eller mindre raka rör (typ epor som exempel).

Därefter har systemets dragning viss påverkan men annars är det typ av ljuddämpare, antal, storlek, placering.

Vad är systemet byggt av idag?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6091
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bättre ljud i M50

Inlägg av Steve »

Kamaxlar?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Engan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 06, 2025 2:10 am

Re: Bättre ljud i M50

Inlägg av Engan »

Steve skrev: mån okt 06, 2025 5:45 pmKamaxlar?


Är orginal kamaxlar å resten av toppen ska å va de är bara botten av topbultar som ska va gjort nå
Engan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 06, 2025 2:10 am

Re: Bättre ljud i M50

Inlägg av Engan »

Cassius skrev: mån okt 06, 2025 5:41 pm Grövre system kommer inte hjälpa dig.

Grenröret gör mycket, equal length som Allx säger brukar ge bäst ljudkuliss. Olika långa primärer kan ge ett bluddrigare ljud som påminner om "std" bilar med mer eller mindre raka rör (typ epor som exempel).

Därefter har systemets dragning viss påverkan men annars är det typ av ljuddämpare, antal, storlek, placering.

Vad är systemet byggt av idag?

Tror problemet med equal length kommer va platsen då de sitter i en volvo 740 har viss plats men vet inte om de räcker. Systemet är byggt av rostfritt. Skulle vilja ha ett annat grenrör men verkar inte va så lätt å hitta folk gör mest sina själv.
Engan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 06, 2025 2:10 am

Re: Bättre ljud i M50

Inlägg av Engan »

Allx skrev: mån okt 06, 2025 4:20 pm Equal lenght på grenröret är alltid att föredra för bästa ljud men de är svårt att få till på M50 med tanke på lutet och platsen som finns. 3" räcker bra till den effekten och med större blir de bara båtigt.
Ja har också hört equal length men platsen är inte lätt å få till måste nog a den utan lut eller va man ska säga för å få till de vad tror du om 3.5 om man går upp i effekt typ 650-700hk?
Engan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 06, 2025 2:10 am

Re: Bättre ljud i M50

Inlägg av Engan »

Steve skrev: mån okt 06, 2025 5:45 pmKamaxlar?
Vart hur konstigt som helst de ja skrev kamaxlar är orginal å resten och nästan resten av motorn också.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Bättre ljud i M50

Inlägg av Cassius »

Hoppas länken fungerar :) I just found this on AliExpress:
3 072,93kr | KUNGFU PERFORMANCE Equal Length Top Mount T3 T4 Turbo Exhaust Manifold For BMW E36 E39 M50 M52 S50 S52 325I 328I M3 323I RHD
https://a.aliexpress.com/_Ew9EDki

Det är ju möjligt att kapa i innerskärmen för att få plats. ;)

Sen hade jag kört med någon variant av resonator, antar du redan har 100cell kat? Testst så först och bedömt ljudkulissen och utifrån det valt ljuddämpare.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Bättre ljud i M50

Inlägg av Allx »

Inte ens nära ett EL grenrör dedär. Kolla på runner 3 och 4. 4an är typ 2 dm kortare än 6an och samma på 1an och 3an
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Bättre ljud i M50

Inlägg av Cassius »

De har du helt rätt i.. Jag läste bara texten, tittade aldrig påbilden:/
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
fulsnut
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Bättre ljud i M50

Inlägg av fulsnut »

Det är tyvärr ett aber att ha/få EL på en raksexa, speciellt i en bil.

Själv håller jag enbart på med båtar om man bortser volvo 164 och i båtar är det lite lättare att dra rören.
Skriv svar