Hej, jag har ett kommande projekt i en Volvo 142 och har börjat samla delar.
Ett av de första inköpen blev en M90-låda. Jag kom över en helt ny växellåda som aldrig varit monterad. Det visade sig dock att den var till Volvo D24 så svepet passar inte till den rödblockmotor jag tänkt använda.
Så jag kom över rätt låda och ska använda främre delen på den och flytta över allt annat, så lådan kommer att vara som en helt ny.
Nu till mitt problem. Enligt en massa olika forum och filmer ska det bara vara att banka lite på ingående axeln för att få ur hela innehållet. Detta efter att ha plockat bort låsringen i framkant. Men det känns helt stumt. Axeln vill inte röra på sig så jag undrar om det är nåt vitalt som jag missat…
Volvo M90, problem att dela den
Re: Volvo M90, problem att dela den
Ingen som har lösningen?
Jag kan tillägga att jag tagit bort de 3 skruvarna som håller tätningshylsan i fram samt den 4:e skruven där fram.
Jag kan tillägga att jag tagit bort de 3 skruvarna som håller tätningshylsan i fram samt den 4:e skruven där fram.
Re: Volvo M90, problem att dela den
Lite osäker, men menar du att du vill ha bort den här?
Re: Volvo M90, problem att dela den
Hej, nej jag vill få ur hela innehållet, alltså alla drev, axlar m.m. för att flytta över det till ett annat hus. Enligt alla instruktioner jag hittat så ska det bara vara att ta bort tätningshylsan som visas på dina bilder samt en lite längre skruv där fram. Sen ska det tydligen vara bara att banka lite lätt på ingående axeln för att få ut hela paketet ur växellådshuset. Ja ta bort låsringen också, så klart.
Men det är helt stumt när jag bankar med plastklubba. Händer ingenting alls. Det känns och låter helt stumt…
Men det är helt stumt när jag bankar med plastklubba. Händer ingenting alls. Det känns och låter helt stumt…
Re: Volvo M90, problem att dela den
Hm, tror jag kommer ihåg det där även om det är typ 25 år sen.
Jag gjorde ett trebent stativ med en pallbock och splinsen (svengelska) från ett lamellcentrum och ställde lådan upprätt på ingående axeln.
Om minnet inte är helt fel var det bara att skruva bort bakre huset och banka lite lätt med en blyklubba (en målad i blymönja som jag fortfarande har kvar
) så gled huset ner.
Lådan hamnade i en banracing bil som tillbringade en hel sommar på banan så jag moddade den inte helt fel.
Jag gjorde ett trebent stativ med en pallbock och splinsen (svengelska) från ett lamellcentrum och ställde lådan upprätt på ingående axeln.
Om minnet inte är helt fel var det bara att skruva bort bakre huset och banka lite lätt med en blyklubba (en målad i blymönja som jag fortfarande har kvar
Lådan hamnade i en banracing bil som tillbringade en hel sommar på banan så jag moddade den inte helt fel.
Re: Volvo M90, problem att dela den
Okej, jag får väl banka lite hårdare då. Det verkar ju vara det sättet som gäller i alla fall.
Re: Volvo M90, problem att dela den
Problemet löst!
Jag testade igen med min egenbyggda avdragare. Efter att grejerna stått ett par veckor fungerade det. Ingående axeln kröp ur utan problem. Så nu kan jag fortsätta enligt plan.
Jag testade igen med min egenbyggda avdragare. Efter att grejerna stått ett par veckor fungerade det. Ingående axeln kröp ur utan problem. Så nu kan jag fortsätta enligt plan.