Vad ska man köra med för elfläkt ?? räcker en 10" eller ??
Mycket tacksam över svar =)
M V H Kristoffer
Vilken elfläkt på en trimmad 740 tic ??
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Jag har läst lite kring det här men är ingen expert. Jag kommer slänga på en fläkt jag hittar på skroten på en mina bilar. Bäst är nog att leta upp nån liten kompakt framhjulsdriven japanare så hittar man säkert nåt som passar, 10" ? Javisst.
Jag kör med temperatur-aktiverad fläkt på min gamla BMW 518i (det är remdrivet original) och den går bara när jag stänger av bilen eller om jag står vid ett rödljus eller krypkör. När du är uppe i fart så är kylningen av fartvinden många gånger starkare än den remdrivna fläkten..
/Mattias
Jag kör med temperatur-aktiverad fläkt på min gamla BMW 518i (det är remdrivet original) och den går bara när jag stänger av bilen eller om jag står vid ett rödljus eller krypkör. När du är uppe i fart så är kylningen av fartvinden många gånger starkare än den remdrivna fläkten..
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
på min isbil (244 med B23e) började jag med en 10 tummare, körde på höga varv på 2an och 3an, då var det stora problem med varmgång, motorn kokade hela tiden...
Bytte till en 12 tums fläkt och det funkade mkt bättre.
Som gatbil om man inte ligger och kör allt för hårt på låga växlar och kör så fartvinden får kyla lite mer så skulle du nog nog klara sig med en 10 tummare, lite större är dock aldrig fel (så man har lite i reserv) bilar med lättmetalltoppar gillar ju itne att koka så mkt så.
Nya bilars fläktar med dubbla (bilar med ac) farter kyler mkt bra tex från 940/850 har också hört att fläktarna från saaab 9k turbo ska funka bra, kör själv med fläktar från sittåträng och de funkar de med, så mitt råd är som mattias, montera det du fåt tag på, mitt tips är dock en lite större fläkt än 10 tum till en volvo.
Bytte till en 12 tums fläkt och det funkade mkt bättre.
Som gatbil om man inte ligger och kör allt för hårt på låga växlar och kör så fartvinden får kyla lite mer så skulle du nog nog klara sig med en 10 tummare, lite större är dock aldrig fel (så man har lite i reserv) bilar med lättmetalltoppar gillar ju itne att koka så mkt så.
Nya bilars fläktar med dubbla (bilar med ac) farter kyler mkt bra tex från 940/850 har också hört att fläktarna från saaab 9k turbo ska funka bra, kör själv med fläktar från sittåträng och de funkar de med, så mitt råd är som mattias, montera det du fåt tag på, mitt tips är dock en lite större fläkt än 10 tum till en volvo.