1602 med S14 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

1602 med S14 turbo

Inlägg av RoGGaH »

Tänkte jag skulle lägga upp en liten tråd om bilen.
inte så vass på datorer så jag får se hur det går med bilder osv.

Det är alltså en 1600-2 75:a för att vara exakt och jag köpte den för ungefär 2,5 år sen. Det skulle bli en najs busbil med en enklare M10 turbo knota..
Det gick ju jävligt bra... :D som vanligt spårade det ur och vart tok våldsamt :)

lite info:

Hela bilen är rost lagad och lackad i misanorot.
Glasfiber huv glasfiber baklucka.
Lite modifierade 2002 turbo frontspoiler och breddning + plåt breddning bak. Ombyggda trösklar och fram skärmar.

Bild

Grund motorn är en BMW motorsport rallycrossmotor.

Portad topp
kammar BMW M 320* insug 308* avgas
12.5 i lyft rätt vassa :)
M5 spjällhus
1000cc spridare
LinkPlus G2 insprutnings system.
MSD dis-4 och 4 singelspolar
JE kolvar Ca: 8.0 i komp
Verdi stakar
cometic stål toppackning
racewear toppbultar
Intercooler som är modellanpassad för en Eagel talon.
Passar som en handske :)
GT40R turbo 1,06 ar på avgashuset
Tial 46mm wastegate
Tial 50mm BOV
justerbara original kamdrev
polerat block invändigt
ombyggt tråg
Värre vev och ramlager
allt viktat och balanserat
mm..

Getrag 265 sport låda med dogleg och 1:1 på femman
genomgången och renoverad.
Höll inte riktigt måttet och behöver nu en ny renovering och lite drev :wink:

spec koppling. Med gjutjärns lammel typ promod

Bild

Effekt:
567whp/720nm vid 5000rpm och 1,8bar i laddtryck.
Kommer varva ca: 8500rpm.

536hk vid 7000rpm och 1,3bar i ladd.
Körde 11,13@201kmh med 1,95s i 60ft med den effekten vid första och enda tävlingen hitils.
Hade 1,53s i 60ft som bäst men missa då självklart 2:an!!

Det som ska fixas i vinter är.

Ordna en starkare växellåda.
Koppla in MSD dis-4.an så man får bort tändnings missarna och kan ladda på lite :)
Mappa klart bilen.
Fixa lite allmänt inför nästa sommar.

Chassit:
2002 tii ben fram.
Bilstein cup dämpare och H&R fjädrar runt om.
Polyurethan bussningar överallt utom bakvagns balken den är stum
monterad.

E21 323 bäramar bak. Och om gjorda hjulaxlar till stora medbringarna.
Hartge E30 klump med 3,07 och 80% diff och Z3M medbringare.
M5 knutar och sviktståls axlar.
Guss bur för dragracing.

För hoppningen in för nästa år är att komma ner på lga 10 iaf sen får vi se.

Har ni nå frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan.
Ska försöka fixa lite mer och bättre bilder.
Och kanske nån film snutt.

Mvh// Roger
Senast redigerad av RoGGaH den fre nov 03, 2006 9:01 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Låter som ett trevligt bygge. Snygg var den åxå :D
Rocken´n roll
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Tackar!
Nån som vet hur man får bilderna att fungera?
Eller helt enkelt vad är det jag gör för fel?

Mvh// Roger
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Vet inte om garaget gillar att man gör så här men så här ska bildlänkarna se ut

Kod: Markera allt

[img]http://static.garaget.org/archive/5064/11093/large_11093-274309.jpg[/img]
Du måste länka till bilden direkt så funkar det, så här blir det:
Bild

Skitball bil!!!!!
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Mumma!!
Bild
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

väldigt intressant bil! hur kommer det sig att effektsiffrorna ligger på så olika varv och så lite skillnad på hk vid 1,3 resp 1.8 bar
är det verkligen en 65:a? :wink:
Bild
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Inlägg av abris »

Cool bil 8)
Motorn vart man ju lite avis pa...
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

1965 är första årsmodellen va?
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

Cpt Tuttle skrev:1965 är första årsmodellen va?
nej dom kom på hösten -66
Bild
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Det är helt rätt skrev fel det är en 75:a..
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Jonas Ohlsson skrev:väldigt intressant bil! hur kommer det sig att effektsiffrorna ligger på så olika varv och så lite skillnad på hk vid 1,3 resp 1.8 bar
är det verkligen en 65:a? :wink:
Repan med 1,8 i ladd var mest ett mistag var inte meningen att ladda
så mycket därför klev jag av vid 5000rpm. Och det är där den börjar dra iväg riktigt med effekten. Så vid samma varvtal så skiljer det rätt mycket
mellan 1,3 och 1,8 i ladd.

Mvh// Roger
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Da_Snake skrev:Vet inte om garaget gillar att man gör så här men så här ska bildlänkarna se ut

Kod: Markera allt

[img]http://static.garaget.org/archive/5064/11093/large_11093-274309.jpg[/img]
Du måste länka till bilden direkt så funkar det, så här blir det:
Bild

Skitball bil!!!!!
Ok tack så mycket.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

RoGGaH skrev:
Jonas Ohlsson skrev:väldigt intressant bil! hur kommer det sig att effektsiffrorna ligger på så olika varv och så lite skillnad på hk vid 1,3 resp 1.8 bar
är det verkligen en 65:a? :wink:
Repan med 1,8 i ladd var mest ett mistag var inte meningen att ladda
så mycket därför klev jag av vid 5000rpm. Och det är där den börjar dra iväg riktigt med effekten. Så vid samma varvtal så skiljer det rätt mycket
mellan 1,3 och 1,8 i ladd.

Mvh// Roger


varför gjorde du de?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Trevlig 02:a. Skulle ha varit mer sleeper om ni utelämnat texten på huven :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias har nya bilder på bilen som vi tog vid ett garage besök när eric s B20 bromsades
Skriv svar