Hej !
Efter att läst här i Forumet och Jens Artiklar har jag letat i garaget och hittat lite delar för att kunna påbörja mitt turbobygge.
Det jag fann var en B20 med 8 bultad vev. Som jag uppfattade det hela var stakarna i denna aningen klena, men till min stora glädje hade jag ett par M-stakar från en B21 turbo liggandes . Dessa borde ju gå att slänga i denna motor om man gör om kolvbults bussningen?
Sen är det det här med Kolvar då. Vet inte om jag skall försöka med B21:ans turbokolvar eller Mahle kolvarna.. låter dock lite jobbigt att flytta vattenpump o toppdecka göra om kolvbult etc...
Om man inte toppdeckar motorn, vet någon vad man får för komp med B20E topp och Mahle kolvarna med 39,6 i komp höjd ?(Eller om man toppdeckar typ 2 millimeter slipper man väl flytta vattenpumpen... och E toppen är ju planad 2 milimeter så då har man kanske hyffsade komp, även om man dock flyttat ner förbränningsrummet lite mera i cylindern....)
Nåja nu till min fråga: Om jag byter stakar och kolvar, hur går det då med balansen i motorn ? är inte vevstaken balanserad i förhållande till vad kolv/stake väger ?
skall man försöka se till att den nya kolv/staken väger samma som orginal ? eller är det bara att tuta o köra ?
Har iofs inte vägt M-staken och Mahle kolven, men antar att det skiljer i vikt mot orginal..
Mvh Andreas
Ang Balansering
Som den sämsta källan för information får jag väl kliva fram och spekulera.. 
Volvos vevaxlar är vad jag hört rätt bra balanserade från början, men ska man vara noga accepterar man inget annat än nollbalans, lämnas gärna tillsammans med svänghjul och tryckplatta till en motorteknik-firma. Här i stan är det Svensk Motorteknik som fixar det bäst.
Kolvarna viktjusteras och balanseras separat, detta görs separat från vevaxeln.
Skulle vara kul med en kommentar från någon som kan nu
/Mattias

Volvos vevaxlar är vad jag hört rätt bra balanserade från början, men ska man vara noga accepterar man inget annat än nollbalans, lämnas gärna tillsammans med svänghjul och tryckplatta till en motorteknik-firma. Här i stan är det Svensk Motorteknik som fixar det bäst.
Kolvarna viktjusteras och balanseras separat, detta görs separat från vevaxeln.
Skulle vara kul med en kommentar från någon som kan nu

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Klart enklast är det att bygga med B21et kolvar och M-stakar och 8-bultad vev, då allt passar ihop. Kompan med e-toppen+skärringspackning blir nog också lämplig ca (7.5-8.5). Men det är som du säger möjligt att köra mahle 90.5 med ca 2-3mm planat block och 6-bultad vev och 22mm stakarna (då behöver du inte bussa om stakarna), 0.9mm E-packning, utan att flytta vatten pumpen. Vad gällande balanseringsfrågan så väger man bara in stakarna så dom väger lika, de behöver ej ballanseras mot veven på en rakcylindermotor.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/