Ventiler och ventilsäten på 531 topp
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
körde handfräsar till min 16v som gav 470hk och 700nm
Visserligen hade samtliga ventiler läckt såg jag sen när jag plockade isär toppen.
Det beror nog vad du skall använda toppen till..
Antagligen är det en liten speciell teknik att köra med sådana"stenar"
det går utan natrium, så länge det inte är en långlops bil.
Men då lär inte ventilerna bli det största problemet. hehe
Visserligen hade samtliga ventiler läckt såg jag sen när jag plockade isär toppen.
Det beror nog vad du skall använda toppen till..
Antagligen är det en liten speciell teknik att köra med sådana"stenar"
det går utan natrium, så länge det inte är en långlops bil.
Men då lär inte ventilerna bli det största problemet. hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tack för svar iaf.
Jag använde ju dom fräsarna till B20 toppen jag gjorde iordning. Är ju fina frässtål och styrningen är ju faktiskt ganska lång så det kanske går bra med dom ändå. Och stellitbelläggningen måste ändå vara bortsliten vid det här laget så jag slipar ventilerna i en ventilslipmaskin också.
Motorrenoveringsfirman som finns här skulle ha 1700:- för att byta en styrning och fräsa samtliga säten, iofs Mira fräst då.
Nu är det krångliga att byta ventilstyrningen, får leta upp verktygen till det på skolan, måste man värma hela toppen till 100grader som det står i Volvos papper eller räcker det att värma med värmepistol runt styrningen?
Jag använde ju dom fräsarna till B20 toppen jag gjorde iordning. Är ju fina frässtål och styrningen är ju faktiskt ganska lång så det kanske går bra med dom ändå. Och stellitbelläggningen måste ändå vara bortsliten vid det här laget så jag slipar ventilerna i en ventilslipmaskin också.
Motorrenoveringsfirman som finns här skulle ha 1700:- för att byta en styrning och fräsa samtliga säten, iofs Mira fräst då.
Nu är det krångliga att byta ventilstyrningen, får leta upp verktygen till det på skolan, måste man värma hela toppen till 100grader som det står i Volvos papper eller räcker det att värma med värmepistol runt styrningen?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
mera tips:)
Man kan värma ganska enkelt med gasen (om man har ett munstycke som sprider värmen fint)
värmer man då runt styrningen pressar/slår ut styrningen så skall det inte vara någon fara.
Avgas styrningarna sitter mer än insug..
styrningarna kostar väll inte mer än 20kr/st 20*8= 160kr.
Antagligen så tror jag inte det kommer bli dyrare för dig..
Varför lämna bort när du kan göra det själv..
Att du slipar ventilerna tror jag inte gör någon värre skillnad..
sen finns det väll billiga pirat ventiler med om du vill ha helt nya..
Man kan värma ganska enkelt med gasen (om man har ett munstycke som sprider värmen fint)
värmer man då runt styrningen pressar/slår ut styrningen så skall det inte vara någon fara.
Avgas styrningarna sitter mer än insug..
styrningarna kostar väll inte mer än 20kr/st 20*8= 160kr.
Antagligen så tror jag inte det kommer bli dyrare för dig..
Varför lämna bort när du kan göra det själv..
Att du slipar ventilerna tror jag inte gör någon värre skillnad..
sen finns det väll billiga pirat ventiler med om du vill ha helt nya..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
svaret är ja..
Det är rätt noga faktiskt..
Misslyckas man med det kan man lika gärna låta dom som sitter i vara kvar..
Men du kanske har en volvo verkstad i närheten som kan tänkas låna ut en brotch.
Nästan så en motorfirma kan göra det för lite kaffebröd tycker jag då de inte är mycket jobb...
Det är rätt noga faktiskt..
Misslyckas man med det kan man lika gärna låta dom som sitter i vara kvar..
Men du kanske har en volvo verkstad i närheten som kan tänkas låna ut en brotch.
Nästan så en motorfirma kan göra det för lite kaffebröd tycker jag då de inte är mycket jobb...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
På Volvos motorrenoveringsfabrik i Flen så slipas natrium ventilerna , så det måste vara tillåtet annars skulle dom inte få göra det , inget utanför tolerans tillåts .
Jag vet att det är så , 100 % säker .
Om en styrning är kass så är dom andra säkert också det .
Mitt råd blir att byta alla styrningar och fräsa alla säten och slipa alla ventiler .
Jag vet att det är så , 100 % säker .
Om en styrning är kass så är dom andra säkert också det .
Mitt råd blir att byta alla styrningar och fräsa alla säten och slipa alla ventiler .