byte bakaxel 142 till 1031

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

byte bakaxel 142 till 1031

Inlägg av Daniel 850 »

som rubriken lyder tänkte jag skaffa fram en 1031 bakaxel å sätta dit på min volvo 142 -73

frågan är hur mycket ingrepp man måste göra? stämmer nått?
kan man använda sig av 140 bromsskivor eller är det 240 som gäller?

är det samma bred på m30 vs 1031?

vad åker jens gustavsson och phredde med för axel?

(min förra axel sa upp sig i helgen efter en 12.94 repa)

tacksam för info:)

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jens har en raggaraxel, jag åker 164 axel (M31, samma innehåll som 1031 samt bredd och bromsar som 140:ns M30) 1031:an är kortare än 140:ns axel. hoppas det här blev förståeligt skrivet? :-D
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

jo som phredde skrev så är ju 1031 bättre iom att man kan ha fälgar som breddar mer utåt, vad det gäller bromsar så är det nog lättast att ta allt från 240´n, även handbromsvajrarna har ju lite annan dragning men det märker man ju när man ska dit med grejerna.
Eftersom du liks måste svetsa om fästöglorna när du ska dit med 1031an så föreslår jag att du tar och svetsar på plattor så det blir 4 link upphängning istället på bilen. (mkt bättre grepp)
Phredde har kanske nån fin bild på m31an med omsvetsade fästen? ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gör du som fredde (164 AXEL) så passar infästningarna i 142. ett undantag är 74-75 164 som har 240 infästning. visst är det så fredde?
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

Jens Gustavsson skrev:gör du som fredde (164 AXEL) så passar infästningarna i 142. ett undantag är 74-75 164 som har 240 infästning. visst är det så fredde?
är det samma infästning på alla tidigare 164or? vet ni vad det finns för olika utväxlingar? kör bara 4 växlad 262 låda skulle inte va fel med lite lägre utväxling typ 3.5 har 4.10 nu känns ganska högt

men jag ska väl ta hela axlen inte krabba med att byta ut m31 innehållet till 1031?

gärna tips på hur man enkelt kan få bättre grepp för stripp körning om man ändrar infästningar / vinklar osv? måste man köra fyrlänk eller kan man ändra på orginalfästena?



Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

142 chassi tips.. Montera teflon-bussningar i org 4-linken för att undvika däckvibrationer sen köper du 8.5x26 tums M/T slicks, de ryms i org. hjulhus om man putsar lite i skärmkanterna.
Sen ska du ha ganska mjuka fjädrar och dämpare fram. Sen ska den gå ca 1.6/60fot i starten på en klistrad bana och ca 1.95 på gatan. Ska du köra fortare så kan du köra med 10.5x28 M/T som jag har, men då krävs nya undre 4-linkstag som sitter offset innåt bilen men i org. infästningen och nya hjulhus som bräddar ännu mot ramen. Ramen måste även smalnas ned i bakkant. Även stötdämparen måste flyttas innanför rambalken. Med den modifieringen har jag kört 1.52sec , men det går nog köra ca 1.40 om allt är injusterat.
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

Jens Gustavsson skrev:142 chassi tips.. Montera teflon-bussningar i org 4-linken för att undvika däckvibrationer sen köper du 8.5x26 tums M/T slicks, de ryms i org. hjulhus om man putsar lite i skärmkanterna.
Sen ska du ha ganska mjuka fjädrar och dämpare fram. Sen ska den gå ca 1.6/60fot i starten på en klistrad bana och ca 1.95 på gatan. Ska du köra fortare så kan du köra med 10.5x28 M/T som jag har, men då krävs nya undre 4-linkstag som sitter offset innåt bilen men i org. infästningen och nya hjulhus som bräddar ännu mot ramen. Ramen måste även smalnas ned i bakkant. Även stötdämparen måste flyttas innanför rambalken. Med den modifieringen har jag kört 1.52sec , men det går nog köra ca 1.40 om allt är injusterat.


jag körde med 26*10.5 et street hade 60fot som bäst på 1.95 på halvhal stripp men det var inga problems att få plats med det ..
är det nån skillnad med 28 *10.5 mot 26*10,5?

förklara " nya undre 4-linkstag som sitter offset innåt bilen men i org"

ska man flytta hela infästningen mot framänden och länga undre staget?

folk protar om att man ska ändra på pinjong vinklen så man "lutar" ner den en aning?

mvh Daniel
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

Har montert 1031 på 142,73mod.....enkelt.bygde IKKE om axeln,ELLER BILEN 8) :!: stillte opp bilen som om den kjørt på vei,med klosser uner hjul.sjøv 1031 oppunder bilen så den stod i rett posisjon,HUSK at medbringer til mellomaksel SKAL :!: :!: peke litt ned,max 3mm. monter 240 bærearm,den passer 100%. bygg så om småstagene,les reaksjonstagene.....HUSK at det er MMforing i den ene enden,til bakakseln.å tommeforing til bilen :lol: brukte 2stk org pannhardstag å lagde dem helt ny,da var det ingen skjøyt :!: :!: .jekket at bakakseln stod i perfekt posisjon,med 2 ekstra steppjul i kofferten.lagde så nytt pannhardstag av et steamrør.med mmforing i akseln,å tommeforing i bilen...staget MÅ bøyes litt åver diffen,det er normalt.staget BLIR ca 92CM langt.det er bra at det er svært langt.bruk org regventiler som tilhører bilen,kon om bremserør....du får som bonus,krengningshammer bak,fra 240.
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

hittade lite byggbilder på min bakvagn:

Bild
Bild
Bild
Bild
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

phredde skrev:hittade lite byggbilder på min bakvagn
det var klart intressant tackar för detta!

du vet inte om det är olika infästningar från olika årsmodeller av 164?
har du nån aning om vad det fanns för utväxlingar?


Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

3.73 verkar vara vanligast i 164 axeln, utväxling från 1031 passar.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

det er HELT LIKT som 140 fra 1966-1973.så er det egen i 1974,det er den dåligste :( da pannhardstag er ALLT for kort :cry: så er det som 240 i 1975 :lol: finnes 373 å 391 til 164mod.....les min topic.er den enkleste. :wink: phredde's er ikke dum løsning,med det der er for vidrekomne,inte for vanlie folk,som servar lite bil i oppkjørseln ;-)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar