Huvudbromsscylinder, dimension utan servo?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Huvudbromsscylinder, dimension utan servo?

Inlägg av marmander »

Hej, det är ju dags för nya bromsar till 164:an. Tanken är att använda separata cylindrar och bromsvåg.

Frågan är då vilka dimensioner man skall använda, vilket utväxlingsförhållande som är vettigt och om det finns ngt annat jag bör tänka på?

Bromsarna fram består av hålborrade 316mm bremboskivor till bmw m3, 4-kolvs brembo ok (40 och 44mm kolvar). Bak blir det ett kit från Wilwood med 11,44" solida skivor och 4-kolvs dynalite ok.

Tanken var först att använda 0,75" till bakbromsarna, 0,7" till frambromsarna och 0,625" till kopplingen. Så kör nämligen M Jernberg i sin rallycrossbil. Nu ska jag beställa massa saker från JEGS och dom har inte 0,7" huvudcylinder, bara dom andra dimensionerna...

Ska man köpa cylindrarna i sverige?
Ska man köra med 0,625" till både koppling och frambromsarna?
Eller ska man satsa på 0,75" till både fram- och bakbromsar?

Skulle ju kännas bättre med en mindre cylinder till frambromsarna för att kompensera lite.

Snabba svar nu killar, jag skall skicka beställningen nu i veckan :)

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck

Inlägg av Mokko »

Kan bara säga så här, klicka INTE på länken för det är garanterat att man kommer att få nått slags virus!
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck

Inlägg av Hanky »

Vet inte om du har sett denna sida.
http://www.markwilliams.com/calculators.aspx
Där finns det så man kan räkna ut lite tryck och sånt.
Har du köpt ett färdigt pedalställ, eller gör du som vanligt att du bygger allt själv?
Själv har jag köpt ett http://www.wilwood.com/Products/005-Ped ... /index.asp och då har jag 6.25:1 utväxling på bromsen och sen 5.1:1 på kopplningen.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Har redan handlat lite cylindrar, blir nog fint :)

Köpte;

0,625" till hydrauliska handbromsen och kopplingen.
0,700" till frambromsarna.
0,750" till bakbromsarna.

Jag ska bygga eget pedalställ med pedalerna på samma sätt som det Hanky hade köpt.

Det går nog justera en del med bromsvågen, jag har 44mm kolvar både fram och bak, därav satsade jag på en ngt mindre cylinder till frambromsarna.

/Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar