B20 T
B20 T
Tjena jag håller på att sammla på mig lite prylar för att bygga en b20 turbo men jag har aldrig laborerat med en turbo så jag undrar om någon kan ge lite tips.tex vart man drar oljeledningen till o från turbon.
Och hur man bygger om en stromberg till att trycka genom.
Och vilken kammaxel man ska ha.
obs ska bara bygga ett lågbudget bygge enbart för att ha lite skoj att pyssla med.
Blocket jag har är borrat till b21.
tänkte använda orginal toppen.bör jag ändra förbräningrummen?
MVH Hazze
Och hur man bygger om en stromberg till att trycka genom.
Och vilken kammaxel man ska ha.
obs ska bara bygga ett lågbudget bygge enbart för att ha lite skoj att pyssla med.
Blocket jag har är borrat till b21.
tänkte använda orginal toppen.bör jag ändra förbräningrummen?
MVH Hazze
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Fast en K-kam fungerar nog bäst till ett budgetbygge. Den kommer nog inte göra dig besviken heller. KG Trimning vet jag har en speciell Turbokam för B20n. Men den kostar 2000 istället för 950 för en K-kam. (Jag kör på en A-kam och det går ju inte sååå bra som man vill, men bättre än förr)
Ta loss oljetråget innan du svetsar på returen! Läste på nåt forum om en galning som försökt svetsa fast ett returrör medan det satt på, och motorn i. Han har brännskador i ansiktet av brinnande olja nu...
Kom ihåg också att sätta en backventil på slangen till bromsservot, så du inte leder in tryck där istället för vacum (finns på typ alla turbobilar på skroten, kostar väl en tjuga).
Har du fler frågor så fråga på. Och sök på forumet. Det står mer än man tror här.
Ta loss oljetråget innan du svetsar på returen! Läste på nåt forum om en galning som försökt svetsa fast ett returrör medan det satt på, och motorn i. Han har brännskador i ansiktet av brinnande olja nu...
Kom ihåg också att sätta en backventil på slangen till bromsservot, så du inte leder in tryck där istället för vacum (finns på typ alla turbobilar på skroten, kostar väl en tjuga).
Har du fler frågor så fråga på. Och sök på forumet. Det står mer än man tror här.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Det är ju en jeppe, kommer inte ihåg vad han heter nu, men han är lite här å där på olika forum. Han kör med orginalpumpen och leder in tryck i den, troligen genom ett hål i toppen av pumpen om jag inte minns fel. Han laddar 0,8 utan problem. Jag har lite problem med min Red Top elpump, men jag skulle gissa på att en 240Turbopump skulle lösa mina problem. RTn är lite svag.
Grövre bränsleledningar kan jag inte tänka mig behövs om man inte ska ha några större kraftuttag. Det är inte de största ledningarna i världen men...
En Malpassi Bränsletrycksregulator från KG är också en bra investering, jag vet inte hur det går utan riktigt.
Nålen vet jag inte. Det ska visst gå att bara slipa av den en centimeter eller så också, men jag kör med Turboförgasare, så jag är fel människa att fråga.
Grövre bränsleledningar kan jag inte tänka mig behövs om man inte ska ha några större kraftuttag. Det är inte de största ledningarna i världen men...
En Malpassi Bränsletrycksregulator från KG är också en bra investering, jag vet inte hur det går utan riktigt.
Nålen vet jag inte. Det ska visst gå att bara slipa av den en centimeter eller så också, men jag kör med Turboförgasare, så jag är fel människa att fråga.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
om så vore fallet skulle det vara ett par bilar här som inte funkade..caterpillar skrev:forgassere skal IKKE ha bensintrykk fra en injektionbensinpumpe![]()
![]()
det blir MILDT sagt litt mye trykk![]()
![]()

7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Du kanske får hjälp i den här tråden:Hazze skrev:Undrar en sak till pleniumkammare hur stor på ett ungefär?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=478
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.