B20 T

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Hazze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons sep 01, 2004 10:25 pm
Ort: Sörberge..Timrå

B20 T

Inlägg av Hazze »

Tjena jag håller på att sammla på mig lite prylar för att bygga en b20 turbo men jag har aldrig laborerat med en turbo så jag undrar om någon kan ge lite tips.tex vart man drar oljeledningen till o från turbon.
Och hur man bygger om en stromberg till att trycka genom.
Och vilken kammaxel man ska ha.
obs ska bara bygga ett lågbudget bygge enbart för att ha lite skoj att pyssla med.
Blocket jag har är borrat till b21.
tänkte använda orginal toppen.bör jag ändra förbräningrummen?
MVH Hazze
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Kammaxel valet beror på vilken karaktär du vill ha på bilen och vilken turbo du använder.

ledningar till turbo kan du ta från oljetryckskontakten och från kan du stoppa ner i tråget.

du bör porta avgassidan den har tydligen dåligt flöde orginal
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Fast en K-kam fungerar nog bäst till ett budgetbygge. Den kommer nog inte göra dig besviken heller. KG Trimning vet jag har en speciell Turbokam för B20n. Men den kostar 2000 istället för 950 för en K-kam. (Jag kör på en A-kam och det går ju inte sååå bra som man vill, men bättre än förr)

Ta loss oljetråget innan du svetsar på returen! Läste på nåt forum om en galning som försökt svetsa fast ett returrör medan det satt på, och motorn i. Han har brännskador i ansiktet av brinnande olja nu...

Kom ihåg också att sätta en backventil på slangen till bromsservot, så du inte leder in tryck där istället för vacum (finns på typ alla turbobilar på skroten, kostar väl en tjuga).

Har du fler frågor så fråga på. Och sök på forumet. Det står mer än man tror här.
Hazze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons sep 01, 2004 10:25 pm
Ort: Sörberge..Timrå

Inlägg av Hazze »

Förgasaren då? är det bara att köpa en turbonål på misab?
läste någonstans att man skulle ha en starkare fjäder i förgasaren
vart får man tag på den?
Tack för svaren.
Hazze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons sep 01, 2004 10:25 pm
Ort: Sörberge..Timrå

Inlägg av Hazze »

Glömde fråga om bensinpump vad bör jag använda? orginal eller någon typ av eldriven?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

C Upp: självklart lossar man tråget först :P
kan inte tänka mig att nån är så dum att han svetsar utan att tagit loss och rengjort det. haha

en 240turbo pump och nya bränsle ledningar från tanken behövs.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

är det ett måste med 240t pump och grövre bränsleledningar när man kör med stromberg? räcker inte den mekaniska soppapumpen i blocket till? :shock:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

larsat skrev:är det ett måste med 240t pump och grövre bränsleledningar när man kör med stromberg? räcker inte den mekaniska soppapumpen i blocket till? :shock:
vet inte om det är ett måste. någon som vet hur långt orginal räcker?
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Det är ju en jeppe, kommer inte ihåg vad han heter nu, men han är lite här å där på olika forum. Han kör med orginalpumpen och leder in tryck i den, troligen genom ett hål i toppen av pumpen om jag inte minns fel. Han laddar 0,8 utan problem. Jag har lite problem med min Red Top elpump, men jag skulle gissa på att en 240Turbopump skulle lösa mina problem. RTn är lite svag.
Grövre bränsleledningar kan jag inte tänka mig behövs om man inte ska ha några större kraftuttag. Det är inte de största ledningarna i världen men...
En Malpassi Bränsletrycksregulator från KG är också en bra investering, jag vet inte hur det går utan riktigt.
Nålen vet jag inte. Det ska visst gå att bara slipa av den en centimeter eller så också, men jag kör med Turboförgasare, så jag är fel människa att fråga.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

forgassere skal IKKE ha bensintrykk fra en injektionbensinpumpe :!: :!:
det blir MILDT sagt litt mye trykk :evil: :cry: :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

inga problem att köra med en pump från 240 turbo, bara man har en BTR och grov returledning så fuvkar det bra
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

caterpillar skrev:forgassere skal IKKE ha bensintrykk fra en injektionbensinpumpe :!: :!:
det blir MILDT sagt litt mye trykk :evil: :cry: :!:
om så vore fallet skulle det vara ett par bilar här som inte funkade.. ;)
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Hazze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons sep 01, 2004 10:25 pm
Ort: Sörberge..Timrå

Inlägg av Hazze »

Undrar en sak till pleniumkammare hur stor på ett ungefär?


Tack för alla svar.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hazze skrev:Undrar en sak till pleniumkammare hur stor på ett ungefär?
Du kanske får hjälp i den här tråden:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=478

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Hazze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons sep 01, 2004 10:25 pm
Ort: Sörberge..Timrå

Inlägg av Hazze »

Tackar!
Skriv svar