b20 "kompressor" och turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

cab skrev:äh skit i vatteninsprutningen det är ju ett påhitt ifrån 60-70 talet
kör med intercoolern istället
vatten har man i kylsystemet
och när man gör öl
klart man kyler öl med vatten å is :lol:
men man ska kyla en motor med de lika gjärna :wink:

jag är sugen å prova vatteninsprutning för att få se hurdefunkar å så..
jag tror mer på vattensprut en på en intercooler..

prata med Gik Turboteknik idag
dom hade byggt ett vattensprut som gick å ha fast man hade intercooler..
men det var med ultraljud å en massa dyra saker..
det skulle kosta runt 31tusen..
sen skulle det inte gå att besikga med de..
så dom gör de inte längre för kunnder

men jag fixa de grejor till min b20 idag
beställde vatteninsprut därifrån idag
det ända problemet han hade varit med om med de var att sista burken koksa igen.
annars funkade vattensprut jätte bra på doms provbilar

mina grejor kommer nästa vecka :wink:
Volvo 740 v12 turbo
accobra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:27 pm

Inlägg av accobra »

cab skrev:äh skit i vatteninsprutningen det är ju ett påhitt ifrån 60-70 talet
kör med intercoolern istället
vatten har man i kylsystemet
och när man gör öl
vatteninsprutning är oerhört effektivt kan jag då tillägga.
kunde ladda 1 hel bar mer när jag hade det på min b22:a.
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

hallo
sprang på ett K27 i söndags som jag köpte för fem hundra :wink:
känns som de börjar bli lite värre an jag tänkte :?
men jag har iallfal beställt en wg från KLracing oxå
Bild

tror den blir bra..
är de någon som har haft en liknande wg?
funkar dom bra?
Volvo 740 v12 turbo
78an
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tis aug 08, 2006 10:10 pm
Ort: kumla

Inlägg av 78an »

tjena fränt bygge, hur går det har du knåpat ihop hur du ska få det att funka ? :D
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

78an skrev:tjena fränt bygge, hur går det har du knåpat ihop hur du ska få det att funka ? :D
ja du det får man se om de fuknar :wink:
det brikar märkas :roll:

lite updat..
har snikrat grenrörsadapter i helgen blev bra tror jag

å fåt hem vattensprut å WGn men jag fick inte den jag beställt jag fick en HKS kopia.. funkar säckert

ska bara slippa ventilerna på toppen så är de bara å plocka på grejorna på motorn å prova senka ner de i volvon, har bara pungta adaptern en
så får man se om de behöver ändra något när det är på plats.

måste bygga en ny trokbox till förgasaren för att den kommer nog inte få plats vid turbon, den kom nära förgasaren..

kameran har får blackuot så kommer med bilder så fort den är oki :wink:

tog en bild med mobilen iallafal
Bild
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

så nu har jag fått i motorn :P

bar i den utan motorlyft de blev tungt...
men inte en repa i lacken :D
plocka på turbo å förgasare så jag såg att de inte passa :roll: (som jag trode)

har satti WG där jag skulle vilja ha den men jag vet inte om de blir bra?
inte sveriges snyggaste smide :wink:

kommer lite bilder
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

kommer med bilder sen när det är härdat å svetsat :wink:
Volvo 740 v12 turbo
Latjo44
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre nov 25, 2005 8:06 pm
Ort: uppsala

Inlägg av Latjo44 »

vore det inte en bättre ide att dra separata rör ända in i turbon på adaptergrenröret.
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

Latjo44 skrev:vore det inte en bättre ide att dra separata rör ända in i turbon på adaptergrenröret.
det kan de säckert vara men det duger åt mig förtillfälet :wink:

har beställt avgasbandage idag från motornord..
svetsa adaptern i går blev så där.. :roll:
behöver en fin jusstering å slipning :wink:

kommer med mer sen
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

blir asballt dedär..men K27an....har försökt leta lite i din tråd ang om vad för kamaxel du använder men hittar inte...om du använder original kamaxel så kan väl k27an bli lite väl seg att få ordentlig snurr på? då kanske supra turbon e att föredra...annars äre ju bara o jobba på...se till att dopa stromerg så mycket du kan så du får ordentligt med soppa bara. kompressorn ser jag fram emot att se hur du löser....men de fixar du nog....håller tummarna för dej :wink:
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

tack..

jag använder en K-kam..
de tror jag blir ganska bra eller?
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag skulle inte heller dragit rören sådär, du kommer ju tappa all gashastighet med ett så grovt rör precis innan turbon, dessutom försvinner all pulssplit effekt... visst kommer det funka men är det värt att lägga ner arbete när man kan få det så mycket bättre?
om du drar separata rör rakt in i turboflänsen & sen 2 rör 90 grader ut, ihop till ett & sätter wasten där blir det ju i stort sett optimalt, speciellt med en skiljevägg ända fram så nära wastegateventilen som möjligt

när jag byggde min adapter så tänkte jag inte så mycket, bara svetsade ihop lite, men enda felet med den blev att ena röret från 2 cylindrar är längre än från de andra 2, annars är den bra men nu skulle jag aldrig orka bygga en ny, så det är ganska smart att bygga rätt direkt, en tips från mig
att få igång turbon skulle jag inte vara lika oroad över, det går nog även med den där kollektorn
alltid kul med hempulade lösningar hur som hellst, och alltid fränt med överladdade gjutjärnsspisar :twisted:
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

tack..

mycket bra information i detta..

tyvärr så har jag redan svetsat de :roll:

man får täncka på de till nästa rör som ska byggas :twisted:
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

har fått hem avgasbandaget och bränsleregulatorn

blir mek i helgen :wink:
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »



har beställt lite mätare idag..
har oxå linda in grenrör å adapter i bandag..

blev jädrans bra, i morgon ska jag hänga på grenrör å turbo på motorn så ska jag smidda ihopp downpipen oxå

bild på mätarna
Bild
Bild
Volvo 740 v12 turbo
142__tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis jun 06, 2006 4:41 pm
Ort: vännäs

Inlägg av 142__tic »

Kul att det går frammåt! :)
Skriv svar