FAAN! Det är en skit jävla pissvecka
FAAN! Det är en skit jävla pissvecka
Bruksbilen (SAAB 9-5) har gett upp och jag har vissa föraningar vad det kan vara men då jag inte ha ett garage och det lite väl myggfritt ute så tar jag gärna emot eventuella förslag på vad felet kan vara...
Så här startar veckan:
Dag 1
Efter drygt 2 mils körning dör den bara av vid inbromsning. Startmotorn går runt men inte en tillstymmelse till liv. efter väntan (ca. 1min) försöker jag igen och det sparkar igång och går som en klocka???
Dag 2
På morgonen startar den inte alls? Bogsering till SAAB. De konstaterar att tändkasetten är kass och byter den. Glad i hågen gasar jag hem ännu fattigare än vad jag var när jag for dit.
Dag 3
Sambon tar bilen till jobbet... bilj.veln stannar vid trafikljuset mitt i stan... UNDERBART!!! Bogsering hem igen... Startar men låter som en diesel men tar sig efter några sekunder med stabil tomgång som följd. Dessutom låter det från kylaren sådär som det kan göra efter man ätit brunabönor, ni vet... bubbligt... Ytterligare ett tillägg är att den ryker (vitt)... ordentligt... och med en lätt parfymerad lukt därtill. Men det kan ju också vara inbillning.
Ska ut och prova att köra den varm nu och se om det börjar bubbla ur expansionskärlet. Men trasig toppackning borde väl inte göra det att den stannade ner vid stan? Och absolut inte börja misstända vid återuppstarten?
Nån som har nått bra förslag? Bilen har ju gått som en klocka förrut... bara inte den där lukas typen varit framme....
Så här startar veckan:
Dag 1
Efter drygt 2 mils körning dör den bara av vid inbromsning. Startmotorn går runt men inte en tillstymmelse till liv. efter väntan (ca. 1min) försöker jag igen och det sparkar igång och går som en klocka???
Dag 2
På morgonen startar den inte alls? Bogsering till SAAB. De konstaterar att tändkasetten är kass och byter den. Glad i hågen gasar jag hem ännu fattigare än vad jag var när jag for dit.
Dag 3
Sambon tar bilen till jobbet... bilj.veln stannar vid trafikljuset mitt i stan... UNDERBART!!! Bogsering hem igen... Startar men låter som en diesel men tar sig efter några sekunder med stabil tomgång som följd. Dessutom låter det från kylaren sådär som det kan göra efter man ätit brunabönor, ni vet... bubbligt... Ytterligare ett tillägg är att den ryker (vitt)... ordentligt... och med en lätt parfymerad lukt därtill. Men det kan ju också vara inbillning.
Ska ut och prova att köra den varm nu och se om det börjar bubbla ur expansionskärlet. Men trasig toppackning borde väl inte göra det att den stannade ner vid stan? Och absolut inte börja misstända vid återuppstarten?
Nån som har nått bra förslag? Bilen har ju gått som en klocka förrut... bara inte den där lukas typen varit framme....
Ett bra förslag är att inte köra den utan få den provtryckt på verkstad så får du reda på om det är toppackningen. Varken katen eller Lambdasonden mår bra av vatten i avgaserna... Och jo bilen går dåligt på tomgång och stannar om det läcker vatten in i cylindrarna och gör den det så misständer den kanske också vid uppstart.....
Men varför packningen skulle gått så där bara utan nått verkar ju skumt.... Inte så att du eller verkstaden körde lite mycket på starten och sen satte in en ny tändkasset med fräsch bensin i cylindrarna.....
Men varför packningen skulle gått så där bara utan nått verkar ju skumt.... Inte så att du eller verkstaden körde lite mycket på starten och sen satte in en ny tändkasset med fräsch bensin i cylindrarna.....
1,4 BAR är skoj
Tror att T7 systemet stänger av bränsletillförseln vid sånna typer av fel...
Är ganska säker på att jag vet vad det är nu... skulle ut och köra den varm i går och bilrackarn varvade inte mer än typ 1700varv och när den gjorde det börjar oljetryckslampan att blinka... förbränd olja börjar sprida sig i kupén... oljepöl under bilen dessutom.
Troligtvis är det turbon som sagt upp sig. Ringde till SAAB och skrek lite lurn och la på... Men å andra sidan så är det ju trots allt en gammbil...
Har ni någon aning om mitt Gt17 agg. går att byta ut mot den här:
http://www.blocket.se/vi/10631938.htm?ca=2_s
Är ganska säker på att jag vet vad det är nu... skulle ut och köra den varm i går och bilrackarn varvade inte mer än typ 1700varv och när den gjorde det börjar oljetryckslampan att blinka... förbränd olja börjar sprida sig i kupén... oljepöl under bilen dessutom.
Troligtvis är det turbon som sagt upp sig. Ringde till SAAB och skrek lite lurn och la på... Men å andra sidan så är det ju trots allt en gammbil...
Har ni någon aning om mitt Gt17 agg. går att byta ut mot den här:
http://www.blocket.se/vi/10631938.htm?ca=2_s
- Mokko
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 261
- Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
- Ort: Forsa (Hudiksvall)
Det är bara att skölja ur den med varmt vatten och avfettning, förjävla jobbigt och tråkigt att göra med det går. Finns ingen plugg på en IC.holmsjon skrev:Det var turbon... bubblet man hörde från kylaren var i själva fallet insugsluften som kom i form av luftbubblor genom oljan i intercolern. För närvarnade har jag ca 2 liter olja i IC:n!!!![]()
Förslag på hur jag på bästa sätt får ut det? Finns det en plugg på IC:n tro???
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Sköljde igenom IC:n med 7-8liter diesel och kopplade ihop skiten igen...
Bilen rök som när jag accade ut på vägen! Rusningstrafiken (kl16.00 fredag) fick nöja sig att ligga i 50km/h istället för 90km/h efter min ridå!!! Slutade dock ryka efter ca 4-5kilometer...
Än idag (2veckor senare) luktar det förbränd olja ur avgassystemet... hmm... undrar hur många liter det ligger i katalysatorn...? Blir bara kortkörning (2-3km) så den hinner sällan bli varm.
Bilen rök som när jag accade ut på vägen! Rusningstrafiken (kl16.00 fredag) fick nöja sig att ligga i 50km/h istället för 90km/h efter min ridå!!! Slutade dock ryka efter ca 4-5kilometer...
Än idag (2veckor senare) luktar det förbränd olja ur avgassystemet... hmm... undrar hur många liter det ligger i katalysatorn...? Blir bara kortkörning (2-3km) så den hinner sällan bli varm.