Uppstart av 325:an | Budget konverteringen.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Uppstart av 325:an | Budget konverteringen.

Inlägg av peppe »

Hejsan!

Kom just hem från kompisens garage.

Idag så smällde vi igång 325:an som vi snickrat på. Efter ett tags tjurande så mullrade den igång.

Efter diverse läkage med slangar till värmepaketet så luftade vi och fyllde på mer glykol. Lät hon gå upp på tempen, studerade och sökte läkage.

Inget, fin fint.

Sedan så åkte vi en sväng efter motor vägen jag och Max, dock utan laddtryck. Bara en test sväng.

Bilen gick bra, dock levde den om 3" rakt ut. Men då vi kom tebax
och rullade in på infarten så fyllde vi vägen med vitrök :F

Det säger mig att toppackningen har farigt, har ni några andra åsikter?
Det bubblar inget i expansions kärlet. Men så ibland kommer det och vräker upp lite, gasar man sjunker det genast undan.

Samt att om man låter hon gå på lågavarv med kylar locket stängt och öppnar det efter ca: 5 min så får man sig en dusch, dock tyckte jag inte att vattnet var 100 gradigt.

Jag tror att problemet är att kylsystemet inte blev tillräckligt luftat så hon kokade då vi test körde ( Normal på temp mätaren ) eller så att det är termostaten, kanske till och med 90graders böjjen på ena kylröret.

Ser inte ljust ut inför Lördag.

Men snälla, vräk på med ideer. Även fast det kanske inte finns så många andra orsaker!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Många tittar men få skriver.

Nåja, efter jag for hem så fortsatte dom kolla och testa igår kväll.
Bilen slutade med storhetsvansinnet och behöllkyl vattnet. Dock vit rök den fortfarande...
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Verkar ju uppenbarligen som toppackningen har gått..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
TTudor
Lite mer laddtryck

Inlägg av TTudor »

bilen går rent och fint,
behåller kylvattnet,
inge vatten i oljan , ingen olja i vattnet,

tycks bli rätt högt tryck i kylsystemet

fullt med olja i avgassystemet, så jag börja mer fundera på OM
det är igenom turbon oljan kommer ut,
isåfall är det nån som har en snurra liggandes från nån gammal saab 900
eller liknande?

ska ta ett komp test senare idag och se hur det ser ut,

kom gärna med ideer,,
Power is Nothing Without Control
Da_Snake
För mycket laddtryck

Inlägg av Da_Snake »

Det finns ju 2 anledningar till att en bil ryker vitt, antingen vatten i förbränningsrummet under förbränningen eller olja efter förbränningen, tex turboras, det kan även bli vit/blå rök vid det senare alternativet.

Är kompet ok och det inte är nån vatten i oljan eller olja i vattnet är det antagligen turbon som är kass, specielt om du har olja i avgasröret.

Bara slänga dit en annan snurra.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Med den infon, så låter det som turbon...
Angående trycket i kylsystemet, så ska det ju va övertryck för att få en högre kokpunkt.. det krävs då mer energi för att värma upp vattnet...
Man ska egentligen inte öppna expansionskärlet vid varm motor, då släpper du ut trycket, vilket leder till undertryck i systemet när motorn svalnar och därmed får du lägre kokpunkt!... Detta behövs kanske inte om man har tillräckligt bra kylverkan ändå, men i min 164:a är det viktigt...
Lycka till!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
emil
För mycket laddtryck

Inlägg av emil »

Hur har ni det med oljereturen ? tillräckligt tilltagen?
Användarvisningsbild
TTudor
Lite mer laddtryck

Inlägg av TTudor »

jajjemen den är 20mm
vi har dragit den runt motorn på framsidan och in längs ner på oljereturöret från toppen? vet ingen som testa det men tycker det borde funka, är svag ned lutning på slangen,
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Olje returen ska vara okej, samt att som TTudor säger den drar inge kylvatten nu, och "pissar" inte ut det. Dock tycker jag att det var för VIT rök för att kunna vara förbränd olja. Och om toppackningen skulle farigt tycker jag även den skulle gå sämmre.

En sak jag undrade över. Olje tryck till turbon? såg att den var uppe på 6 kg någon gång då oljan var ny och den var lagomt varm då vi testade. Ingen fara på den nivån?
Användarvisningsbild
TTudor
Lite mer laddtryck

Inlägg av TTudor »

Vi har skruvat isär turbon nu.

Det var mycket olja i avgashuset samt i wg-huset. Pytte lite mot kompressor sidan. Problemet är att vi hittar inga "synliga" skador. Vi hade isär turbon innan vi stoppade dit den och då verkade det okej.

Kan det vara så att det varigt för högt olje tryck? -Vad bör vi leta efter? Bästa sätt att felsöka?

Det känns lite bättre nu inför Lördag tycker jag, toppackningen hade varigt värre imo.

Nåja, tebax till garaget.

Spamma ideer om vart oljan kan trycka ut..

Mvh Peter Johansson
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

TTudor skrev:Vi har skruvat isär turbon nu.

Det var mycket olja i avgashuset samt i wg-huset. Pytte lite mot kompressor sidan. Problemet är att vi hittar inga "synliga" skador. Vi hade isär turbon innan vi stoppade dit den och då verkade det okej.

Kan det vara så att det varigt för högt olje tryck? -Vad bör vi leta efter? Bästa sätt att felsöka?

Det känns lite bättre nu inför Lördag tycker jag, toppackningen hade varigt värre imo.

Nåja, tebax till garaget.

Spamma ideer om vart oljan kan trycka ut..

Mvh Peter Johansson
var det någon olja i inloppet till turbon då? om inte så borde det ju komma från turbon...
Axel Wall
Användarvisningsbild
TTudor
Lite mer laddtryck

Inlägg av TTudor »

Vi har nu hittat vart oljan tryckte ut!

Det var i avgashuset, en spricka på ca: 2mm . Inte konstigt att den rökte som en gris och inte ville ladda som den skulle. Vi har skruvat tills nu och nu ska vi test åka lite. Det ser ut att funka ialla fall..

Mvh Peter från Max dator.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Så, nu är jag äntligen hemma från TTudor.

Vi fick till olje problemet som jag / vi beskrev.

Och vi fick börja test köra. Laddade som mest 0,4 bar och körde med två extraspridare, av fyra möjligt.

Tro det eller ej, bilen gick faktiskt bra. Utan några problem. Så på Torsdag skall resten kopplas samt det ska test köras mera.

Tycker vi lyckats mycket bra med tanke på att det är ett bugdet bygge av intresserade små glin :lol:
Skriv svar