Turbo till en B230 8v (500-600 hk)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
backlund
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor dec 28, 2006 8:11 pm

Turbo till en B230 8v (500-600 hk)

Inlägg av backlund »

hej.. jag fundrer lite över vad jag ska ha för turbo på min b230. den ska klara 500-600hk
Mhv jonas
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jahapp.. vad är det för motor då? Och då vill jag inte höra att det är en B230. Det vet jag redan. ;)
Rent generellt behöver du minst ett 60 mm inducer på kompressorhjulet.
Hur sen turbinen blir beror lite på motorn.

Dieselaggregat som Holset HX40 (61 mm inlopp), HX50 eller Garret GT40 upp till 45 skulle passa.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
backlund
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor dec 28, 2006 8:11 pm

Inlägg av backlund »

jag har tänkt att ladda runr 2kg men strax över 8 i komp. grenrörs rören är 500mm. och de ska vara en 531 topp som ska vara rejält portad och en sylvass kam. bilen ska både gå på väg och strippen. så jag vill ha en turbo en hyfsad respons.
Mhv jonas
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Som många andra vill du ha grym topp-effekt och "hyfsad respons" för gata. Eftersom du ska trimma med en 531-topp blir det här väldigt känsligt. För liten turbin och du kommer få problem innan du når toppeffekten du är ute efter, allt måste stämma. Det är inget nybörjarprojekt.

Du säger att du tänkt ladda 2 kg, ja det är ju bra för det kommer behövas för att nå den tänkta toppeffekten. Men du gör inte det på mack-soppa så enkelt. Kanske V-Power, eller E85.

Jag föreslår att du bygger din bil och provar på ett aggregat, och utgå från det för att byta till ett mer passande aggregat och sortera ut problem med motorn.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
backlund
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor dec 28, 2006 8:11 pm

Inlägg av backlund »

jag kommer att köra med E85. vilken turbo rekomenderar du att börja med? jag funderat även på en 16v topp. jag har inte dom pengarna att bygga en som topp som klarar 600hk.. men de kanske är värt att satsa på en 16v topp iställa. vad tycker du?
Mhv jonas
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Till att börja med Holset HX40, nästan vilket som helst men kanske inte största turbinhusen. Bara så du får prova på lite. För dom flesta så räcker den till effekt som är tillräckligt ohanterlig på gata. ;)
För att nå 600 hk är nog en HX50/GT42/GT45 ett bättre val.

Lägg pengarna på motorstyrning och sånt som gör att du har koll på motorn, bredbandslambda och avgastemp.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
backlund
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor dec 28, 2006 8:11 pm

Inlägg av backlund »

okej.. jag fundreara på ett Haltech styrsystem vilket av dom vet jag inte.
tack för bra och snabba svar mattias:P
Mhv jonas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

haltec E6X är inte så dum, kolla på köp och sälj där XXXXX skulle ta in nåra från australien (jag och namn :oops: )
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

...

Inlägg av Evert »

Snavade över Haltec länken....

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... australien

det är nog snabba ryck att bestämma sig då det redan är feb.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

du behöver inte öppna en 16vtopp för 550hk 600kan nog gå det med men 550hk skall vara lätt.


så det lär ju bli billigare att köpa en sådan topp än att köpa en "sylvass" kam till 8v:n
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
backlund
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor dec 28, 2006 8:11 pm

Inlägg av backlund »

jaså.. är de så bra flöde i dom orgina.. de trode jag inte. vad kostar ett par kammar som klarar 600hk till en 16v?8) på ett ungefär
Mhv jonas
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

är det inte läge att börja med å fixa till toppen, renovera den och porta avgas en aning, är juh lite fula kanter på insug som går å ta bort också. sen montera allt annant å få motorn å lira. vill man sen ha mer klipp så är det juh enkelt å byta kammar sen. orginal lär juh ändå räcka en bra bit
Old volvos never die, they just go faster!
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

det går ju att nå 500hk med hemmapullad topp och K-kam ochså.
Det mesta sitter nog i hur duktig man är på insjusteringen.
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=522
Flinta
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tor okt 30, 2003 6:46 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Flinta »

är de nån som har tips på en bra kam då?? som inte heter K,
håller på med liknade motor bygge, o saknar kam, turbo o grenrör,, så tacksam för tips om det med=)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har försökt hitta nå bra 8v kammar länge som inte är så dyra men det är inte lätt men förhandlig pågår med flera slipare.
Skriv svar