Turbo till en B230 8v (500-600 hk)
Turbo till en B230 8v (500-600 hk)
hej.. jag fundrer lite över vad jag ska ha för turbo på min b230. den ska klara 500-600hk
Mhv jonas
Mhv jonas
Jahapp.. vad är det för motor då? Och då vill jag inte höra att det är en B230. Det vet jag redan. 
Rent generellt behöver du minst ett 60 mm inducer på kompressorhjulet.
Hur sen turbinen blir beror lite på motorn.
Dieselaggregat som Holset HX40 (61 mm inlopp), HX50 eller Garret GT40 upp till 45 skulle passa.

Rent generellt behöver du minst ett 60 mm inducer på kompressorhjulet.
Hur sen turbinen blir beror lite på motorn.
Dieselaggregat som Holset HX40 (61 mm inlopp), HX50 eller Garret GT40 upp till 45 skulle passa.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Som många andra vill du ha grym topp-effekt och "hyfsad respons" för gata. Eftersom du ska trimma med en 531-topp blir det här väldigt känsligt. För liten turbin och du kommer få problem innan du når toppeffekten du är ute efter, allt måste stämma. Det är inget nybörjarprojekt.
Du säger att du tänkt ladda 2 kg, ja det är ju bra för det kommer behövas för att nå den tänkta toppeffekten. Men du gör inte det på mack-soppa så enkelt. Kanske V-Power, eller E85.
Jag föreslår att du bygger din bil och provar på ett aggregat, och utgå från det för att byta till ett mer passande aggregat och sortera ut problem med motorn.
Du säger att du tänkt ladda 2 kg, ja det är ju bra för det kommer behövas för att nå den tänkta toppeffekten. Men du gör inte det på mack-soppa så enkelt. Kanske V-Power, eller E85.
Jag föreslår att du bygger din bil och provar på ett aggregat, och utgå från det för att byta till ett mer passande aggregat och sortera ut problem med motorn.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Till att börja med Holset HX40, nästan vilket som helst men kanske inte största turbinhusen. Bara så du får prova på lite. För dom flesta så räcker den till effekt som är tillräckligt ohanterlig på gata. 
För att nå 600 hk är nog en HX50/GT42/GT45 ett bättre val.
Lägg pengarna på motorstyrning och sånt som gör att du har koll på motorn, bredbandslambda och avgastemp.

För att nå 600 hk är nog en HX50/GT42/GT45 ett bättre val.
Lägg pengarna på motorstyrning och sånt som gör att du har koll på motorn, bredbandslambda och avgastemp.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
haltec E6X är inte så dum, kolla på köp och sälj där XXXXX skulle ta in nåra från australien (jag och namn
)

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
...
Snavade över Haltec länken....
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... australien
det är nog snabba ryck att bestämma sig då det redan är feb.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... australien
det är nog snabba ryck att bestämma sig då det redan är feb.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
du behöver inte öppna en 16vtopp för 550hk 600kan nog gå det med men 550hk skall vara lätt.
så det lär ju bli billigare att köpa en sådan topp än att köpa en "sylvass" kam till 8v:n
så det lär ju bli billigare att köpa en sådan topp än att köpa en "sylvass" kam till 8v:n
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 744
- Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
- Ort: Skellefteå
är det inte läge att börja med å fixa till toppen, renovera den och porta avgas en aning, är juh lite fula kanter på insug som går å ta bort också. sen montera allt annant å få motorn å lira. vill man sen ha mer klipp så är det juh enkelt å byta kammar sen. orginal lär juh ändå räcka en bra bit
Old volvos never die, they just go faster!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
det går ju att nå 500hk med hemmapullad topp och K-kam ochså.
Det mesta sitter nog i hur duktig man är på insjusteringen.
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=522
Det mesta sitter nog i hur duktig man är på insjusteringen.
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hlight=522
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har försökt hitta nå bra 8v kammar länge som inte är så dyra men det är inte lätt men förhandlig pågår med flera slipare.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/