Ventiler och ventilsäten på 531 topp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

körde handfräsar till min 16v som gav 470hk och 700nm
Visserligen hade samtliga ventiler läckt såg jag sen när jag plockade isär toppen.

Det beror nog vad du skall använda toppen till..
Antagligen är det en liten speciell teknik att köra med sådana"stenar"

det går utan natrium, så länge det inte är en långlops bil.

Men då lär inte ventilerna bli det största problemet. hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Tack för svar iaf.

Jag använde ju dom fräsarna till B20 toppen jag gjorde iordning. Är ju fina frässtål och styrningen är ju faktiskt ganska lång så det kanske går bra med dom ändå. Och stellitbelläggningen måste ändå vara bortsliten vid det här laget så jag slipar ventilerna i en ventilslipmaskin också.

Motorrenoveringsfirman som finns här skulle ha 1700:- för att byta en styrning och fräsa samtliga säten, iofs Mira fräst då.

Nu är det krångliga att byta ventilstyrningen, får leta upp verktygen till det på skolan, måste man värma hela toppen till 100grader som det står i Volvos papper eller räcker det att värma med värmepistol runt styrningen?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

mera tips:)

Man kan värma ganska enkelt med gasen (om man har ett munstycke som sprider värmen fint)

värmer man då runt styrningen pressar/slår ut styrningen så skall det inte vara någon fara.

Avgas styrningarna sitter mer än insug..

styrningarna kostar väll inte mer än 20kr/st 20*8= 160kr.

Antagligen så tror jag inte det kommer bli dyrare för dig..

Varför lämna bort när du kan göra det själv..


Att du slipar ventilerna tror jag inte gör någon värre skillnad..

sen finns det väll billiga pirat ventiler med om du vill ha helt nya..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Tar å pressar ur styrningarna då och byter, finns ju rätta dorn till det i skolan.
Och slipar mina ventiler och ventilsätena med handfräsar, borde inte bli sämre än innan iaf.

Bara en sista fråga då:
Måste man brotscha ventilstyrningen invändigt när man har monterat den?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

svaret är ja..

Det är rätt noga faktiskt..
Misslyckas man med det kan man lika gärna låta dom som sitter i vara kvar..

Men du kanske har en volvo verkstad i närheten som kan tänkas låna ut en brotch.

Nästan så en motorfirma kan göra det för lite kaffebröd tycker jag då de inte är mycket jobb...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Skolan ska ha brotsch också, hittar jag inte den så trycker jag i styrningen själv så får motorfirman brotscha för lite kaffebröd som sagt :)

Tack för alla svar, återkommer med resultat.
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Inlägg av jonny »

På Volvos motorrenoveringsfabrik i Flen så slipas natrium ventilerna , så det måste vara tillåtet annars skulle dom inte få göra det , inget utanför tolerans tillåts .

Jag vet att det är så , 100 % säker .

Om en styrning är kass så är dom andra säkert också det .
Mitt råd blir att byta alla styrningar och fräsa alla säten och slipa alla ventiler .
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Okej, tack för svaret.
maTTe945
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör dec 02, 2006 6:49 am

Inlägg av maTTe945 »

Skulle du inte kunna ta rostfria ventiler istället?
Körde det på min topp...Det är ju en stor pris skillnad på dom ventilerna
Köpte mina på DAHLEMS
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Tänkte bara säga att jag bytte styrningarna sen slipade jag ventilerna och fräste sätena.. Vart perfekt :)

Tack för svaren jag fick!
Skriv svar