Projekt Opel Olympia -51 Turbo uppd. 25/2

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Bamazon64
För mycket laddtryck

Inlägg av Bamazon64 »

Fränt bygge
Användarvisningsbild
..::Mr240::..
Lite mer laddtryck

Inlägg av ..::Mr240::.. »

Nämen jäklar så trevligt bygge :D Tummen upp direkt 8) Sånt här gillar ja :love: :lol:
Gör som Ford köp Volvo!
Jimmy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

hehe skitfrän "lackbox" :lol: snyggt projekt för övrigt grymnt med egna lösningar :wink:
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Kul att ni gillar bygget :)

Det har inte hänt mycket sen senast, mest småpill som inte syns. Just nu har projektet avstannat lite pga. studier och brist på motivation.

Men jag slänger upp lite bilder på det lilla som hänt.

Bytte kamrem och vattenpump samt knackade till oljetråget så att det inte skulle ta i framvagnen.

Innan:
Bild

Efter:
Bild

Gav mig på att linda grenröret, inte mycket att linda, svårt var det eftersom det bara är 90° kortböjar och väldigt kompakt byggt. Men skam den som ger sig, får se hur det ter sig när det blir lite varmt, spännbanden var inge vidare så får se om jag byter ut dom senare. Men ett jäla material att hålla på med, förstår nu varför folk skriver som de gör när de lindat grenrör.
Bild

Fråga: ska jag göra något stöd mellan grenrör och motor, såg att det satt ett sådant orginal, vill inte att pinskruvarna ska få gängpaj i toppen och rammla ur. Tänkte på det när jag plockade bort turbon med grenrör det har några kilon på nacken:?
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Jimmy skrev:hehe skitfrän "lackbox" :lol: snyggt projekt för övrigt grymnt med egna lösningar :wink:
Hehe jo den är luftig och har god ventilation :D Bästa är att stativet är höj- och sänkbart samt mobilt. Som tur var så hade insekterna gått och lagt sig.
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Bakljus ver.2

Ja då var det på tiden för en uppdatering, har byggt nya bakljus med 10mm LEDs. Orginalglaset såg lite glomigt ut, så nya tillverkades.

Så vad kan man behöva för att tillverka nya glas till bakljus till en Olympia -51?

Jo man besöker närmaste leksaksaffär, köper gips och modellera.
Bild

Steg 1:
Modellerar en klump och placerar den i lämpligt föremål som stadgar sidorna i detta fall en liten kartong. Nästa steg är att smörja in bakljuset i matolja, pressar ner det i leran försiktigt, volía nu har vi en form i leran som är den samma som bakljuset.
Nu blandar vi till gips och häller försiktigt i formen, och väntar spänt i 2 timmar.
Bild

Steg 2:
Nu till det spännande ögonblicket, ta bort leran försiktigt och inspektera avgjutningen.
Bild

Steg 3:
Införskaffa 2mm plexiglas, placera över orginalsargen och värm med varmluftspistol för att få en böjd form.
Bild

Steg 4:
Därefter så placeras plexiglaset på gipsavgjutningen och värms ytterligare så glaset böjer sig mot formen, nu ska orginalsargen upp på glaset. Detta för att kunna värma ytterligare och pressa fram den önskade formen på glaset.
Bild

Steg 5:
Bara att rödtona glasen.
Bild

Resultat:
Bild

Lite bilder på belysningen till bakljusen
Bild

Bild
--------------------------------------------------
Äntligen!

Efter 146 dagar så fick jag lägga vantarna på bilen. En av många saker som kom i vägen var att ägaren till garaget (a.k.a farsgubben) hade kört in en Ford Taunus som skulle slipas, blästras och grundas. Detta gemytliga jobb tilldelades till mig, bara att bita ihop och se glad ut, för om sanningen ska fram så blir bilen aldrig klar i hans takt innan sommaren. Och detta har jag inte tid med. Några bilder på problemet.

Bild
Bild

Nu åter tilll projektet.

Fredag 23/1
Dagen börjar 09:00 med att mattslipa framskärmarna och lägga på en huggspackling. All slipning skedde för hand, dels för att spackla så lite som möjligt och minimera slipdamm i garaget.
Bild(09.52)

Nu ska grundformen på skärmarna spacklas upp, fram med bredspackeln och se glad ut för här blir det många timmar slipning.

Nu börjar man bli tjenis med herr Långslip.
Bild(11.52)

Lunch 13.50-14.15

Bild(14.52)
Bild(14.52)
Bild(16.33)

När grundformen börjar bli acceptabel så långslipas hela skärmarna för att få fram alla småbucklor.
Bild(16.33)

Nu börjar formen ta sig på skärmarna.
Bild(18.21)

Och vad får man se? Herr bredspackel kommer på besök med. Uscha!
Bild(18.42)
Bild(18.42)

Började med bakskärmarna då spacklet härdade på framskärmarna.
Bild(20.06)
Bild(20.06)

Det var fredagens arbete.

Lördag 24/1

Dagen börjar 09.00. Forsätter spackling och slipning.
Bild(09.09)
Bild(09.09)

Lunch 14.33-15.00

Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa nu börjar man få häng på det här.
Bild(18.46)
Bild(18.46)
Bild(18.46)
Bild(18.46)

Skärmarna är i stort sätt klar, nu ska taket få sig en svängom.
Bild(21.47)
Bör lägga in en Tack-notis till Micke för den utomordentliga hjälpen med all slipning och spackling.

Arbete fortlöper då bilen måste ut ur garaget på söndag. Det börjar bli stresssigt.

Söndag 25/1

Ja här hinns det inte med att sova, fram med Cola och godis.
Äntligen börjar grundspacklingen av bilen närma sig sitt slut, maskering av bilen pågår.

Bild(04.34)
Ha! Tänk va kul det är att maskera efter att ha jobbat i 19,5 timmar i sträck
Bild(04.34)
Bild(04.35)
Bild(04.36)

Då var det bara till att blanda till Epoxxygrunden och spruta, lagomt trött var man med men det gick vägen.
Bild(05.50)
Bild(05.50)

Efter grundfärgen så ser formen ganska bra ut, är bara mindre spacklingsarbete kvar och slipning.
Bild(05.50)
Bild(05.50)
Äntligen blev det 4 timmars sömn.

Bild(11.32)

Passade på att prova bakljusen, vilket inbringade ett positivt intryck.
På grund av att garaget är lite litet så fick jag sammanfoga två bilder med datorn därav den lite konstiga karossformen, men vi ska titta på bakljusen :)
Bild
Och med primitiv belysning så ser man att toningen är helt rätt.
Bild[/b]
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Mmmm... Nästan så man vill slicka på den för att se om den är gjord av lakrits... :lol:
Vesa
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Vesa »

Den här jag missat! :shock:

Tuff bil!!
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Cpt Tuttle skrev:Mmmm... Nästan så man vill slicka på den för att se om den är gjord av lakrits... :lol:
En gyllene regel är att inte slicka på allt som är svart, för trot eller ej så är det inte alltid lakrits :)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fasen så bra jobbat! 8)
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck

Inlägg av Mokko »

Sjukt grym bil!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Phille skrev:
Cpt Tuttle skrev:Mmmm... Nästan så man vill slicka på den för att se om den är gjord av lakrits... :lol:
En gyllene regel är att inte slicka på allt som är svart, för trot eller ej så är det inte alltid lakrits :)
Gäller det samma sak för bruna saker och choklad? :oops:
Fint att nåt händer på den här bilen i alla fall. Har alltid önskat mig en sån här.
Vad blir det för topplack då? Skulle iaf. passa i svart ser jag.
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Cpt Tuttle skrev:Vad blir det för topplack då? Skulle iaf. passa i svart ser jag.
Topplacken lutar åt BMWs Mauritiusblau, men det är så svårt att bestämma topplacken så jag är öppen för förslag fram tills lacken ska blandas :) En sak är säker och det är att lacken ska vara ganska diskret.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Då föreslår jag då helt vanlig blank svart. Diskret och snyggt. 8)
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck

Inlägg av MB »

Det där ser ju ut att bli riktigt bra.
:D
Brinken
Skriv svar