Projekt Opel Olympia -51 Turbo uppd. 25/2
- ..::Mr240::..
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 46
- Blev medlem: tor mar 09, 2006 1:56 pm
- Ort: Härliga Härjedalen
Kul att ni gillar bygget
Det har inte hänt mycket sen senast, mest småpill som inte syns. Just nu har projektet avstannat lite pga. studier och brist på motivation.
Men jag slänger upp lite bilder på det lilla som hänt.
Bytte kamrem och vattenpump samt knackade till oljetråget så att det inte skulle ta i framvagnen.
Innan:

Efter:

Gav mig på att linda grenröret, inte mycket att linda, svårt var det eftersom det bara är 90° kortböjar och väldigt kompakt byggt. Men skam den som ger sig, får se hur det ter sig när det blir lite varmt, spännbanden var inge vidare så får se om jag byter ut dom senare. Men ett jäla material att hålla på med, förstår nu varför folk skriver som de gör när de lindat grenrör.

Fråga: ska jag göra något stöd mellan grenrör och motor, såg att det satt ett sådant orginal, vill inte att pinskruvarna ska få gängpaj i toppen och rammla ur. Tänkte på det när jag plockade bort turbon med grenrör det har några kilon på nacken:?

Det har inte hänt mycket sen senast, mest småpill som inte syns. Just nu har projektet avstannat lite pga. studier och brist på motivation.
Men jag slänger upp lite bilder på det lilla som hänt.
Bytte kamrem och vattenpump samt knackade till oljetråget så att det inte skulle ta i framvagnen.
Innan:
Efter:
Gav mig på att linda grenröret, inte mycket att linda, svårt var det eftersom det bara är 90° kortböjar och väldigt kompakt byggt. Men skam den som ger sig, får se hur det ter sig när det blir lite varmt, spännbanden var inge vidare så får se om jag byter ut dom senare. Men ett jäla material att hålla på med, förstår nu varför folk skriver som de gör när de lindat grenrör.

Fråga: ska jag göra något stöd mellan grenrör och motor, såg att det satt ett sådant orginal, vill inte att pinskruvarna ska få gängpaj i toppen och rammla ur. Tänkte på det när jag plockade bort turbon med grenrör det har några kilon på nacken:?
Bakljus ver.2
Ja då var det på tiden för en uppdatering, har byggt nya bakljus med 10mm LEDs. Orginalglaset såg lite glomigt ut, så nya tillverkades.
Så vad kan man behöva för att tillverka nya glas till bakljus till en Olympia -51?
Jo man besöker närmaste leksaksaffär, köper gips och modellera.

Steg 1:
Modellerar en klump och placerar den i lämpligt föremål som stadgar sidorna i detta fall en liten kartong. Nästa steg är att smörja in bakljuset i matolja, pressar ner det i leran försiktigt, volía nu har vi en form i leran som är den samma som bakljuset.
Nu blandar vi till gips och häller försiktigt i formen, och väntar spänt i 2 timmar.

Steg 2:
Nu till det spännande ögonblicket, ta bort leran försiktigt och inspektera avgjutningen.

Steg 3:
Införskaffa 2mm plexiglas, placera över orginalsargen och värm med varmluftspistol för att få en böjd form.

Steg 4:
Därefter så placeras plexiglaset på gipsavgjutningen och värms ytterligare så glaset böjer sig mot formen, nu ska orginalsargen upp på glaset. Detta för att kunna värma ytterligare och pressa fram den önskade formen på glaset.

Steg 5:
Bara att rödtona glasen.

Resultat:

Lite bilder på belysningen till bakljusen


--------------------------------------------------
Äntligen!
Efter 146 dagar så fick jag lägga vantarna på bilen. En av många saker som kom i vägen var att ägaren till garaget (a.k.a farsgubben) hade kört in en Ford Taunus som skulle slipas, blästras och grundas. Detta gemytliga jobb tilldelades till mig, bara att bita ihop och se glad ut, för om sanningen ska fram så blir bilen aldrig klar i hans takt innan sommaren. Och detta har jag inte tid med. Några bilder på problemet.


Nu åter tilll projektet.
Fredag 23/1
Dagen börjar 09:00 med att mattslipa framskärmarna och lägga på en huggspackling. All slipning skedde för hand, dels för att spackla så lite som möjligt och minimera slipdamm i garaget.
(09.52)
Nu ska grundformen på skärmarna spacklas upp, fram med bredspackeln och se glad ut för här blir det många timmar slipning.
Nu börjar man bli tjenis med herr Långslip.
(11.52)
Lunch 13.50-14.15
(14.52)
(14.52)
(16.33)
När grundformen börjar bli acceptabel så långslipas hela skärmarna för att få fram alla småbucklor.
(16.33)
Nu börjar formen ta sig på skärmarna.
(18.21)
Och vad får man se? Herr bredspackel kommer på besök med. Uscha!
(18.42)
(18.42)
Började med bakskärmarna då spacklet härdade på framskärmarna.
(20.06)
(20.06)
Det var fredagens arbete.
Lördag 24/1
Dagen börjar 09.00. Forsätter spackling och slipning.
(09.09)
(09.09)
Lunch 14.33-15.00
Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa nu börjar man få häng på det här.
(18.46)
(18.46)
(18.46)
(18.46)
Skärmarna är i stort sätt klar, nu ska taket få sig en svängom.
(21.47)
Bör lägga in en Tack-notis till Micke för den utomordentliga hjälpen med all slipning och spackling.
Arbete fortlöper då bilen måste ut ur garaget på söndag. Det börjar bli stresssigt.
Söndag 25/1
Ja här hinns det inte med att sova, fram med Cola och godis.
Äntligen börjar grundspacklingen av bilen närma sig sitt slut, maskering av bilen pågår.
(04.34)
Ha! Tänk va kul det är att maskera efter att ha jobbat i 19,5 timmar i sträck
(04.34)
(04.35)
(04.36)
Då var det bara till att blanda till Epoxxygrunden och spruta, lagomt trött var man med men det gick vägen.
(05.50)
(05.50)
Efter grundfärgen så ser formen ganska bra ut, är bara mindre spacklingsarbete kvar och slipning.
(05.50)
(05.50)
Äntligen blev det 4 timmars sömn.
(11.32)
Passade på att prova bakljusen, vilket inbringade ett positivt intryck.
På grund av att garaget är lite litet så fick jag sammanfoga två bilder med datorn därav den lite konstiga karossformen, men vi ska titta på bakljusen

Och med primitiv belysning så ser man att toningen är helt rätt.
[/b]
Ja då var det på tiden för en uppdatering, har byggt nya bakljus med 10mm LEDs. Orginalglaset såg lite glomigt ut, så nya tillverkades.
Så vad kan man behöva för att tillverka nya glas till bakljus till en Olympia -51?
Jo man besöker närmaste leksaksaffär, köper gips och modellera.

Steg 1:
Modellerar en klump och placerar den i lämpligt föremål som stadgar sidorna i detta fall en liten kartong. Nästa steg är att smörja in bakljuset i matolja, pressar ner det i leran försiktigt, volía nu har vi en form i leran som är den samma som bakljuset.
Nu blandar vi till gips och häller försiktigt i formen, och väntar spänt i 2 timmar.

Steg 2:
Nu till det spännande ögonblicket, ta bort leran försiktigt och inspektera avgjutningen.

Steg 3:
Införskaffa 2mm plexiglas, placera över orginalsargen och värm med varmluftspistol för att få en böjd form.

Steg 4:
Därefter så placeras plexiglaset på gipsavgjutningen och värms ytterligare så glaset böjer sig mot formen, nu ska orginalsargen upp på glaset. Detta för att kunna värma ytterligare och pressa fram den önskade formen på glaset.

Steg 5:
Bara att rödtona glasen.

Resultat:

Lite bilder på belysningen till bakljusen


--------------------------------------------------
Äntligen!
Efter 146 dagar så fick jag lägga vantarna på bilen. En av många saker som kom i vägen var att ägaren till garaget (a.k.a farsgubben) hade kört in en Ford Taunus som skulle slipas, blästras och grundas. Detta gemytliga jobb tilldelades till mig, bara att bita ihop och se glad ut, för om sanningen ska fram så blir bilen aldrig klar i hans takt innan sommaren. Och detta har jag inte tid med. Några bilder på problemet.


Nu åter tilll projektet.
Fredag 23/1
Dagen börjar 09:00 med att mattslipa framskärmarna och lägga på en huggspackling. All slipning skedde för hand, dels för att spackla så lite som möjligt och minimera slipdamm i garaget.

Nu ska grundformen på skärmarna spacklas upp, fram med bredspackeln och se glad ut för här blir det många timmar slipning.
Nu börjar man bli tjenis med herr Långslip.

Lunch 13.50-14.15



När grundformen börjar bli acceptabel så långslipas hela skärmarna för att få fram alla småbucklor.

Nu börjar formen ta sig på skärmarna.

Och vad får man se? Herr bredspackel kommer på besök med. Uscha!


Började med bakskärmarna då spacklet härdade på framskärmarna.


Det var fredagens arbete.
Lördag 24/1
Dagen börjar 09.00. Forsätter spackling och slipning.


Lunch 14.33-15.00
Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa nu börjar man få häng på det här.




Skärmarna är i stort sätt klar, nu ska taket få sig en svängom.

Bör lägga in en Tack-notis till Micke för den utomordentliga hjälpen med all slipning och spackling.
Arbete fortlöper då bilen måste ut ur garaget på söndag. Det börjar bli stresssigt.
Söndag 25/1
Ja här hinns det inte med att sova, fram med Cola och godis.
Äntligen börjar grundspacklingen av bilen närma sig sitt slut, maskering av bilen pågår.

Ha! Tänk va kul det är att maskera efter att ha jobbat i 19,5 timmar i sträck



Då var det bara till att blanda till Epoxxygrunden och spruta, lagomt trött var man med men det gick vägen.


Efter grundfärgen så ser formen ganska bra ut, är bara mindre spacklingsarbete kvar och slipning.


Äntligen blev det 4 timmars sömn.

Passade på att prova bakljusen, vilket inbringade ett positivt intryck.
På grund av att garaget är lite litet så fick jag sammanfoga två bilder med datorn därav den lite konstiga karossformen, men vi ska titta på bakljusen


Och med primitiv belysning så ser man att toningen är helt rätt.

- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Gäller det samma sak för bruna saker och choklad?Phille skrev:En gyllene regel är att inte slicka på allt som är svart, för trot eller ej så är det inte alltid lakritsCpt Tuttle skrev:Mmmm... Nästan så man vill slicka på den för att se om den är gjord av lakrits...

Fint att nåt händer på den här bilen i alla fall. Har alltid önskat mig en sån här.
Vad blir det för topplack då? Skulle iaf. passa i svart ser jag.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt: