gjuta nytt motorblock

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

gjuta nytt motorblock

Inlägg av Tommy Luhr »

vet inte om detta är avancerat nog för att vara här men skulle anta det..

vad vet ni om sandformarna?

någon som har en bra sida med hur man gör gjutformen?


serious horsepower is on the way :twisted:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Annars kan du ju fräsa ut ett :wink:
Kan ju bli hur stabilt som helst!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

fick mail idag från ett gjuteri:
Hej

Jo, allting går. Det är fullt möjligt att gjuta upp ett block utan kylkanaler. Vad man behöver är ju en modell och kärnlådor efter dina önskemål. Modellen skapar det yttre konturen och kärnorna de "invändiga" hålrummen. Jag vill ändå tala om att detta blir långt i från gratis.
Modellutrustningar är dyra och framförallt om de inte finns uppritade i 3D så att man kan fräsa ut dem efter ett cad-underlag.
Gjutgodset är heller inte helt gratis och man bör ha en exakt analys så att det blir rätt.
Nu måste jag erkänna att jag inte är någon motor expert utan min första fråga är om blocket är i gjutjärn eller i aluminium?
Vi gjuter endast järn.

För att kunna bli utförligare i svaret måste jag veta mer.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det har jag läst..

får se vad jag får för svar på mit mail jag skickade :)

men varför måste dom fräsa fram en modell?

jag har ju blocket, kan man inte göra sandformarna efter det?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Kan du inte försöka få med mer folk. Då bör kostnaden minska betydligt.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

grejen är att det är ett enstycks gjuteri. eller avdelningen...

men får se vad prislappen hamnar på..

skall bli intressant:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
J10
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör jun 26, 2004 7:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av J10 »

Dom vill antagligen ha en modell som dom kan sätta i sanden utan att behöva dela på den.
Har man en kopia av blocket i något bra material, typ frigolit, kan man pula dit gjutsanden runt det och sen bara hälla på metallen utan något extra jobb, sk "lost foam". (Vetifasen hur man får bra hålrum i det hela på detta vis, men du kanske kan/ska gjuta i flera mindre delar?)
Du kan säkert gå till något universitet och låna deras 3d-scanner för att snabbt få en modell i datorn som dom kan arbeta utifrån.
Alternativt be någon/lära sig cadda och rita upp manuellt. :)
Bara du har en cad-ritning i datorn med alla detaljer du önskar så sköter nog gjuteriet resten med all eventuell uppdelning osv för att passa deras arbetssätt.
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Sen måste gjutformen vara något míndre än orginalblocket för att få bearbetningsmån på ytorna!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: gjuta nytt motorblock

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvo140turbo skrev:vet inte om detta är avancerat nog för att vara här men skulle anta det..

vad vet ni om sandformarna?

någon som har en bra sida med hur man gör gjutformen?


serious horsepower is on the way :twisted:

jo det skulle va nått men samtidigt så värkar det ju finnas konsept baserat på B230blocket som fungerar nu på 1000+ hk marskiner?
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Hur är det med SPM alublocket då ? säljer han der nu eller ? är de så bra som man hoppas :D
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

De har haft på gång med nytt block till kolfiberamazonen som vissa här på forumet kanske känner till. Sist jag besökte Sundsten hade de nog "pluggen" klar, men vet inte om det framskridit nåt på sistone...
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6091
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Ingen som har wheelstidningen där dom gjuter ett eget b20-block till sin projekt-hoj?

Har för mig att det stod rätt mycke nyttigt i den artikeln
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Steve skrev:Ingen som har wheelstidningen där dom gjuter ett eget b20-block till sin projekt-hoj?

Har för mig att det stod rätt mycke nyttigt i den artikeln
jo där står det mycket, men den var luftkyld? men prinsipen är den samma säkert.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

har nu ringt till gjuteriet och skall dit till måndagen med ett volvoblock så dom får titta på det..

ja det är detta med formen jag är osäker på hur man gör..

det är ju även det som var det dyra i hela gjutningen..
materialet kostar nästan inget...

är det inte för krävande och as svårt att få till en form så funderar jag skarpt på att göra formen själv..

Enligt han jag pratat med så skulle det inte vara så himla kompliserat att gjuta av std blocket i en "sandlåda"

Och när det gäller sanden så känner jag killen som jobbar på sandberedningen:)


Efter man gjutit och gjort om blocket så som man vill ha det så blir det ju ett antal tusen i bearbetnings kostnad...

så är det någon med goda skills som kan tänka sig att bearbeta fram allt på blocket för en slant så kan ni ju höra av er....

funderar då på att maskinen skall bli på 2,6liter.

det underlättar ju en del för att nå mina mål och lite till:)

någon som vet det officiella volvomotor rekordet?
hörde att kolfiberpv:n bromsade 1200hästar nånting men alla nya filmer står det 1050hk, vad är sant?
är mattias stenström fortfarande värst?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar