Lönnmördarcupén

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Skulle gärna vilja jobba på ordentligt, problemet är bara att jag vet inte riktigt vad jag ska göra..

Väntar mest bara på delar till allting.
Har fått till ett tryckrör från turbo till intercooler, det är väl ungefär vad jag har lyckats med i helgen.
Får väl lägga upp bilder på det :?
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Halloj.

Har uffe flödat toppen ??
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jajemen!
Vet inte resultatet ännu bara, han bara ringde igår och sade att det var klart.
Jag ska se om jag kan hämta den ikväll, är ganska nyfiken :wink:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Dags för lite siffror, eller vad tycker ni?

Kod: Markera allt

Flöde insug                   Avgas
Lyft___10"vp__28"vp____10"vp_____28"vp
1,25___33,4___55,945___18,2______30,4
2,5____68,5___114,6____45,5______76,1
3,75___92,2___154,25___75,4______126,1
5____ _128,5__215______103,7_____173,5
6,25___149,9__250,8____124_______207,45
7,5____168,5__281,9____130,4_____218,15
8,75___176,9__296______135,2_____226,2
10_____184,4__308,5____139,2_____232,9
11,25__187,9__314,4____140_______234,2
12,5___190,4__318,5____141,8_____237,2
13,75__192,9__322,7____142,6_____238,6
15_____194,2__324,9____143,5_____240,1
Senast redigerad av j björk den tis mar 06, 2007 9:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Amenvafan :evil: jag som satt och plitade ner allt så snyggt, och nu finns inga mellanrum kvar,helt oläsligt :(

Edit, sådär! inte det snyggaste människan har skapat kanske men det går att läsa i alla fall :roll:

Kommentaren från Uffe (som flödade toppen) var att insuget var bättre än han trodde,(läs var mycket bra)han trodde gashastigheten skulle bli något låg pga. ganska stora portar, men det var ingen fara.

Däremot tyckte han att avgassidan var inte heller dålig, men går att få bättre.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:shock: inte dåligt flås!

vart är den svetsad? ovanför insuget?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

grattis till fina siffror:) vart sugen på att flöda min nu:)


men du hade snäppet större ventiler väll?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

behöver du en billig 27" drivaxel 35 splins strange sprillans ny!!!

den går att korta ca 40mm om man vill utan att splinset blir för kort.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tackar, jag har lite dålig koll på vad som är "normalt" men jag ska kolla lite vad andra fått för flöden så man kan gämföra.
Den är svetsad på ovansidan in till fjäderbrunnarna och på undesidan.
Hur det ser ut på undersidan syns på bilderna, kan försöka lägga upp en bild på uppsidan också.

Ja, jag har 36mm insug och 33,5mm avgas.

Jag har redan beställt drivaxlar och spole mm.
Mina axlar blir endel smalare än så.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Idéer om kammar, insugningsrörslängder osv. mottages gärna.
För tillfället sitter det HX55:a på, men kan kanske bli aktuellt att uppgradera längre fram. (får gå med den över sommaren i alla fall, vill ju få köra med bilen någon gång)

Tanken nu är att köra med separata 55mm spjäll. Synpunkter?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Här kommer en bild på hur det är svetsat på uppsidan.
Bild
Kastar väl in en bild på tryckröret från turbon också.
Det är 1mm alu, lite jäkligt att svetsa..
Bild
KristoferS
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: fre okt 13, 2006 4:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av KristoferS »

Det var bra flöde i toppen, det räcker nog långt.

Turbon lär nog sätta stopp en bra bit innan toppen.


Behövs det separata spjäll?
Blir väl bara jobbigare att mappa.


/Kristofer
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

KristoferS skrev:Det var bra flöde i toppen, det räcker nog långt.

Turbon lär nog sätta stopp en bra bit innan toppen.


Behövs det separata spjäll?
Blir väl bara jobbigare att mappa.


/Kristofer
Ja, det verkar så.
Jag ska köra med den här turbon i sommar i alla fall, så får jag se om det blir värre sedan..

Om ingen har en hx60 el. dyl. och vill byta bort?
Finns en styck ny HX55, finns nog lite annat också som kanske kan vara av intresse.

Ang. separata spjäll, behövs och behövs..
Tanken är att det ska förbättra gassvaret och låg och mellanlast lite.
(kommer nog bli ganska vassa kammar)

Jag tror det ska gå rätt bra att mappa, då jag kör Autronic.
Men jag vet inte säkert då jag inte provat förut.. :?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

här siktar vi på effekt ser jag :) hx55 och 60 är för män det :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

volvo140turbo skrev:här siktar vi på effekt ser jag :) hx55 och 60 är för män det :)
Hehe, känner du dig hotad? :revs: :mrgreen:
Skriv svar