Grovlek på tryckrör och spjäll?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Grovlek på tryckrör och spjäll?

Inlägg av henkeboi »

Hur påverkar grovleken på tryckrören innan och efter ICn motorns karaktär?
Hur vet man vilken storlek på spjällhus man ska ha? jag har hört att det inte är bra alls att gå upp för mycket i spjällhus-storlek? finns det några tabeller eller uträkningsmetoder för detta?

tacksam för svar

mvh

Henke
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

tehk på dette.etter ic er luften kallere,derfor trenger du ikke stooore rør der....bruk samme dim på røret TIL ic som turboen har eller muli litt større,muli ic har litt større rør inn.det er ok. spjellhus:kommer an på din max effekt...inntill 700hk å hjemmelagete innsug,ca 70mm spjellhus.
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

kan forresten bruke spjellhus fra andre bilar,enn til volvo. bmw 3,5liter,mercedes 450,500 bensin :-D :D :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Ja på tanken att dom har ETT 32 mm spjälhus på en wrc bil så klarar man sig nor med 60-70 mm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ju större tryckrör,spjäll (singel) laddluftkylare du har innom rimliga gränser i så får du mindre tryckfall. det gör att turbon inte behöver ladda mer än nödvändigt för att leverera det tryck som du vill ha i pleniumkammaren där man mäter laddtrycket. det i sin tur sänker avgastrycket, insugnings tempen och höjer effekten. lämpliga dimensioner till en 400-600hk är ca 2.5tum till kylarn(som är så stor som det ryms) sen 3 tum till ett ca 65mm spjäll .
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

Jens Gustavsson skrev:ju större tryckrör,spjäll (singel) laddluftkylare du har innom rimliga gränser i så får du mindre tryckfall. det gör att turbon inte behöver ladda mer än nödvändigt för att leverera det tryck som du vill ha i pleniumkammaren där man mäter laddtrycket. det i sin tur sänker avgastrycket, insugnings tempen och höjer effekten. lämpliga dimensioner till en 400-600hk är ca 2.5tum till kylarn(som är så stor som det ryms) sen 3 tum till ett ca 65mm spjäll .
intressant information...men det kan väl oxå vara dåligt med för grova rör? tex dessa angivna dimensionerna på en 200hk motor hur funkar det tro? :?
Användarvisningsbild
Marcus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:16 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Marcus »

Om du har möjlighet, titta på en modern Scania el. Volvo lastbilsmotor.
De har satsat otroligt mycket på att optimera rörgeometrierna på insugningssidan, bättre än så blir det knappast, det gäller bara att göra plats för allt där fram på personvagnen bara :)
Använder man sig dessutom av en lastbilsturbo (och LLK) i sin bil så är det inte fel att försöka kopiera lite mer av "heavy duty" insugningsystemet!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

visst är det så, lastbilarna är mycket mer genomtänkt både gällande turbo, tryckrör, laddkylare mm. det beror nog på att dom kör med fullgas oftare än en vanlig personbil och kanse till och med oftare än en sportbil. ta som exempel en toyota supra med sekvensuell turbo laddning mm, den är ju mer avstämd för storstadskörning än sportig körning! 280hk ur 3000cc är ju helt kasst! släng dit ett halvbra grenrör och EN lagom stor turbo så ger den dubbla effekten utan någon större försämring av respons under 3000rpm. de samma gäller för tex volvo 940turbo mm.
Användarvisningsbild
Marcus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:16 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Marcus »

Precis, kör man med en lastbilsturbo så borde man inte ha stadskörning som mål utan då ska man ju använda sig av den delen i kompressormappen som ger hyfsad verkningsgrad, alltså rätt så hög last.

Det är aldrig fel att titta på en modern lastbil hur som helst, mjuka krökar med långsamma förändringar på krökningsradier & rördiametrar.
Kör man med en mindre turbo så behöver man dock inte lika grova rör som en lastbil, men man kan med fördel ta åt sig av geometrin på rören för att minimera tryckfallet in inloppssidan.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

ok

Inlägg av henkeboi »

ok ...jo min turbo kommer väl vara ganska lagom tror jag..en T3 från saab 9000, ska sitta på en 1,6L 8v ford motor..
Skriv svar